Gå til innhold

Skidag og for korte ski?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke spesielt ivrige skigåere i familien vår, og pga. lite snø i vinter, har vi faktisk ikke gått på langrennski siden påsken i fjor.

Nå skal mine to barn på skidag med skolen på mandag, og jeg sjekket utstyret deres. De har sko som passer, ski og staver. Men, skiene er visst mye kortere enn hva som er anbefalt på diverse nettsider, altså at skiene skal være i kroppshøyde, eller 5 cm lengre eller kortere.

Datteren min er ca. 120, og skiene hennes er 100 cm. Vi prøvde dem i går, og hun går helt fint på dem (var jeg som sjekket opp om lengden er passende på nettet senere). Sønnen min er ca. 145 cm, men skiene hans er 130 cm. Skiskoene han bruker nå er en større størrelse enn de i fjor, men passer til skiene -som er 15 cm kortere enn han.

Hva burde jeg gjøre her? Er det ok, stresser jeg unødvendig? VI kommer til å gå på ski bare en håndfull ganger denne sesongen, så det frister lite å kjøpe nye ski i år.

Erfaringer?

Anonymkode: c339f...526

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har nå fått seg skøyteski! De skal nemlig være en del kortere enn turski. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Rosalie skrev:

De har nå fått seg skøyteski! De skal nemlig være en del kortere enn turski. 

Hehe, takk for svar. Leste nettopp at skøyteski skal være +/- 5 cm, min sønns ski er 15 cm kortere enn kroppshøyden hans. Men du ville ikke ha stresset med det? Er bare redd for at "alle andre" barn har lengre ski, og at mine barn er de eneste med ski som er korte.

Skrevet

Det er bedre med for korte ski enn for lange. 

Anonymkode: 7b00f...849

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bedre med for korte ski enn for lange. 

Anonymkode: 7b00f...849

15 cm kortere enn "anbefalinger" er ok? Jeg er, som du sikkert ser, ganske så uvitende om dette temaet. ;)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, takk for svar. Leste nettopp at skøyteski skal være +/- 5 cm, min sønns ski er 15 cm kortere enn kroppshøyden hans. Men du ville ikke ha stresset med det? Er bare redd for at "alle andre" barn har lengre ski, og at mine barn er de eneste med ski som er korte.

Aldri. Det er nok utstyrspress som det er. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke brydd meg det slag. Barn vokser og det er jo helt naturlig at de vokser fra skia sine nå og da, og å kjøpe nye ski hver sesong ganger ingen. Det er nok mange flere barn som har for korte ski, det gjør ingenting så lenge barna går fint på dem. Neste år derimot kunne du kjøpt nye ski (gjerne brukt - barneski brukes så lite) til han eldste og latt hun yngste bruke de lengste skia, bare flytta litt på bindingene :-) . Det hadde jeg gjort.

• Liker 2
Skrevet

Hadde synes det var helt ok og sendt ungene på skidag uten problemer.

Anonymkode: ca57c...ddb

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke kjøpt nye ski for dette - men jeg hadde muligens tatt en tur på Finn og sett om det lå noen ute i nærheten til en hundrelapp.... Har kjøpt flere ski på den måten, og det har alltid funket flott ;)

Skrevet
15 minutter siden, Hadena skrev:

Hadde ikke brydd meg det slag. Barn vokser og det er jo helt naturlig at de vokser fra skia sine nå og da, og å kjøpe nye ski hver sesong ganger ingen. Det er nok mange flere barn som har for korte ski, det gjør ingenting så lenge barna går fint på dem. Neste år derimot kunne du kjøpt nye ski (gjerne brukt - barneski brukes så lite) til han eldste og latt hun yngste bruke de lengste skia, bare flytta litt på bindingene :-) . Det hadde jeg gjort.

Hvordan flytter man på bindingene? Må jeg på sportsbutikk? Eldste bruker litt større sko enn i dag, og litt av hælen kommer "utenfor," altså litt bak enden på bindingen.

Skrevet

Ikke stress med det. De har staver, ski og sko som fungerer? Det er for noen timer, og når de er ferdige så får du fasiten på hvordan det gikk. Garantert ikke noe problem! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...