AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Hvis jeg skal trene styrketrening to ganger per uke, må jeg da trene veldig hardt for at det skal "være vits"? Evt. hvor hardt (serier, reps, belastning...)? Har ikke mål om å bli kjempesterk eller noe, men vil jo at det skal være vits i treningen jeg bruker tid på. Har noe styrkegrunnlag fra før, har trent jevnt styrke og kondisjon i flere år, men vil nå prøve å lage litt mer spesifikt treningsopplegg Anonymkode: 4ee69...91d
ajarRun Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Hvis du aldri har trent styrke før er det eneste viktige regelmessighet. Jeg vil anbefale 3 ganger i uken da du vil se bedre progresjon slik. Styrketrening er ikke komplisert, løft noe tungt og sett det ned igjen. I begynnelsen kan du gjøre det akkurat slik du selv vil. Men et nybegynnerprogram kan være fordelaktig. Jeg ville anbefalt Stronglifts 5x5, det har en app som forteller deg hva du skal løfte og når. Noen liker Starting Strenght. Fordelen med disse programmene er at du har en plan fra du går inn på treningsstudio, så du får mye bedre struktur og slipper å kaste bort tid på å virre. Du vil også se progresjonen tydelig. 15 uker med SL så løfter du MYE mer enn du gjorde når du startet. Etter en måned eller to merker du at den 20 kilo stangen begynner å bli merkelig lett. Å lage et nytt opplegg når man ikke har erfaring er både bortkastet tid og en oppskrift på å feile. Hvis du aldri har bakt før tar du ikke bare å lager en ny oppskrift på bløtkake, du følger en som er testet og som man vet fungerer bra. Når du har bakt noen bløtkaker derimot, så kan du justere oppskriften og endre ting, fordi du forstår hva som funker og hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå