AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #1 Skrevet 11. februar 2017 Jeg har sett litt på toller. De har en fin størrelse, kan være med på alt, er aktive, og veldig søte da men hvor mye aktivitet og hjernetrim trenger de egentlig? Det er jo ikke noe poeng i å få seg en toller hvis jeg ikke kan gi hunden det den trenger. For en voksen hund (ikke valp) ser jeg formeg en halvtime før jobb, enten traske rundt i gata eller godbitsøk i hagen. Deretter 30-60 min tur i skogen ved lunsjtider. Etter jobb blir det joggetur i skogen 60 min 3-4 dager i uka, og gåtur de andre dagene (i skogen, byen, stranda ol). I helger, fridager og ferier blir det lengre fjellturer (bære kløv), skogsturer, tur til stranda ol. I tillegg blir det sporsøk et par dager i uka, samt noe hjernetrim på stuegulvet. Det vil jo selvfølgelig bli ettermiddager der jeg dropper joggeturen og går en rolig tur i steden. Eller at en fridag blir tilbragt i roligheten hjemme, med kortere turer og lek i nabolaget/hagen. Er dette nok? Eller burde jeg heller satse på en annen rase? Har dere i så fall tips til andre raser av ca samme størrelse? Anonymkode: 75156...b86
Minlillesky Skrevet 11. februar 2017 #2 Skrevet 11. februar 2017 Har du sjekket litt ut om rasen "Toller" ? Fant fin informasjon på retrieverklubben.no/toller Se her; https://pedigree.no/finn-rett-hund-eller-valp/default.aspx Fyll ut skjema på venstre side og få opp aktuelle bikkjer for deg Trykk på bildet av bikkjen, og les informasjonen. Står hva den krever av stell, hvem bikkjen passer til osv..
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Jeg har lest ganske mye om ulike raser. Det står jo bare at den trenger mye aktivitet og hjernetrim. Men hva er mye? Anonymkode: 75156...b86
ArtyFarty Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 Snakk med seriøse oppdrettere, de vil kunne gi deg svar på spørsmålet.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 Jeg ville kanskje tenkt på en annen rase hvis du ikke har tenkt å drive med noen form for hundesport, om enn på hobbybasis. Turene er veldig bra, men det er jo en brukshund som gjerne vil bruke hodet mer enn bare på søk og triks. Vi har en eurasier nå, og planlegger nettopp toller som hund nr to fordi vi driver med og er interessert i mye hundesport, og vil drive med det mer enn eurasieren ønsker. Han får vel omtrent de turene du skisserer, dog mindre jogging, rett og slett fordi han heller vil snuse og derfor blir hengende langt bak på joggetur. Men vi driver også med tre hundesporter, og ønsker toller fordi de er allsidige brukshunder som kan fungere i flere sporter. De liker å jobbe og trenger hjernetrim og mye aktivitet, og vi håper å kunne konkurrere i flere ting. Vi syns border collier er litt for mye hund til vårt bruk, men tror toller vil være perfekt. Det er nok mange familietollere som er understimulert. Syns det er supert at du tenker på om du kan gi hunden nok, det er det ikke alle som gjør! Masse hjernetrim og aktivitet utover tur tror jeg nok de fleste trenger av den rasen. Anonymkode: 39b36...c11
Perle Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 (endret) Tollere er apporternede vannhunder. Dvs. at de er brukshunder, hvis syfte opprinnelig var å hente inn ender og dyr fra vannet etter de var skutt. De er allerte, intelligente, og lette å dressere og har veldig god utholdenhet. De elsker vann og de er dyktige svømmere, og som nevnt ovenfor, de elsker oppgaver hvor de kan apporte/hente inn saker. De er også gode på sporing. Dette er en rase som trenger en god dose mosjon og hjernetrim. Har du vurdert en cavalier king charles spaniel? De har en fin størrelse og er gode selskapshunder. Endret 12. februar 2017 av Perle 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 1 time siden, Perle skrev: Har du vurdert en cavalier king charles spaniel? De har en fin størrelse og er gode selskapshunder. For et merkelig forslag. Både ifht hva Ts kan tilby og ønsker av en hund, samt at det er jo en rase med kjente, store helseproblemer. Anonymkode: 8dc3e...31d 2
Perle Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For et merkelig forslag. Både ifht hva Ts kan tilby og ønsker av en hund, samt at det er jo en rase med kjente, store helseproblemer Ja, rasen har hatt sine problemer, derav mye hjertefeil, det er fullt mulig å finne seriøse oppdrettere med friske langtlevende individer fra gode linjer om en tar seg bryet. At du synes forslaget er helt på jordet er ok for meg. Endret 12. februar 2017 av Perle
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 Venninna mi har en toller, og jeg ville ikke anbefalt det som en førstegangshund. Det er en veldig krevende rase som trenger mye hjernetrim og tur. Det du beskriver hva du kan gi til en hund er ikke optimalt for en toller, den trenger mere. Mere trim og mere hjernetrim. Anonymkode: 6bfc7...48b 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 15 minutter siden, Perle skrev: Ja, rasen har hatt sine problemer, derav mye hjertefeil, det er fullt mulig å finne seriøse oppdrettere med friske langtlevende individer med gode linjer om en tar seg bryet. At du synes forslaget er helt på jordet er ok for meg. Hjertefeil er vel det minste problemet til rasen. Når jeg sier at forslaget ditt er på jordet så sikter jeg til at TS ønsker daglige joggeturer og fjellturer med kløv til hunden, da passer andre hunderaser bedre enn en liten selskapshund med mye problemer. Anonymkode: 8dc3e...31d
Perle Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjertefeil er vel det minste problemet til rasen. Når jeg sier at forslaget ditt er på jordet så sikter jeg til at TS ønsker daglige joggeturer og fjellturer med kløv til hunden, da passer andre hunderaser bedre enn en liten selskapshund med mye problemer. Anonymkode: 8dc3e...31d En ckc spaniel, er stengt tatt ikke for noen dverghund å regne. Og den er fullt ut kapabel til å bære kløv og å bli med på fjellvandringer og joggeturer. Alle raser har sine fordeler og ulemper. Jeg har, eier og oppdretter hunder selv, og min mening er den, at folk ofte tar seg "vann over hodet", og tar til seg/kjøper raser hvis krever mye mer en hva de selv kan tilby. Bedre med en "sellskapshund", uten jakt/vokter instinkt som også kan læres opp till kløv og langturer, men som ei heller flyr på veggen av for lite hjernetrim og morsjon. Endret 12. februar 2017 av Perle
Perle Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjertefeil er vel det minste problemet til rasen. Når jeg sier at forslaget ditt er på jordet så sikter jeg til at TS ønsker daglige joggeturer og fjellturer med kløv til hunden, da passer andre hunderaser bedre enn en liten selskapshund med mye problemer. Anonymkode: 8dc3e...31d En ckc spaniel er stengt tatt ikke noen dverghund. Og den er fult kapablel til å bære kløv og å bli med på fjellvandringer og joggeturer. Alle raser har sine fordeler og ulemper. Jeg har, eier og oppdretter hunder selv, og min mening er den, at folk ofte tar seg "vann over hodet" og tar til seg/kjøper raser som krever mye mer en hva de selv kan tilby. Bedre med en "sellskapshund", som også kan læres opp till kløv og langturer, men som ikke flyr på veggen av for lite hjernetrim og morsjon. Endret 12. februar 2017 av Perle
Gjest Gia_ Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 1 time siden, Perle skrev: En ckc spaniel er stengt tatt ikke noen dverghund. Og den er fult kapablel til å bære kløv og å bli med på fjellvandringer og joggeturer. Alle raser har sine fordeler og ulemper. Jeg har, eier og oppdretter hunder selv, og min mening er den, at folk ofte tar seg "vann over hodet" og tar til seg/kjøper raser som krever mye mer en hva de selv kan tilby. Bedre med en "sellskapshund", som også kan læres opp till kløv og langturer, men som ikke flyr på veggen av for lite hjernetrim og morsjon. Helt enig! Ønsker meg stor hund selv, men pga boplass og usikkerhet på om jeg kan dekke alle behovene til en stor rase så holder jeg meg til små enn så lenge. Har to yorkier, ei på 5kg, hun andre på 2kg. Begge er med på joggetur, skogsturer, toppturer og fjellturer uten problem. Hun på 5kg bærer også kløv med vektlodd i i ulendt og røft terreng. Vi har drevet med litt agility og smeller. Min personlige mening; er man usikker på om man kan dekke alle behovene til en spesifikk rase, selv etter grundig research og prat med oppdrettere/hundeeiere av rasen, så skaffer man seg en hund som krever mindre, og gjerne uten bruksegenskaper. En sliten hund fysisk OG psysisk er en lykkelig hund! Ingen hund fortjener å ikke få utløp for energi, og en "arbeidsledig" hund blir ofte en problemhund som finner seg arbeidsoppgaver (les; uvaner/problematferd) selv.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 Takk for svar! Det er en 2 år gammel toller jeg har mulighet for å overta, men jeg vil jo gi han et godt liv. Jeg skjønner at jeg ikke kan tilby nok hjernetrim til en toller. Det var litt synd, for noen fine hunder! Agility har jeg ikke noe interesse for, kun litt på hobbybasis med å lage noen hindere selv her og der. Ikke systematisk trening. Lydighet og spor synes jeg er mye mer spennende, men antageligvis ikke nok til en toller. Cavalier ønsker jeg ikke av ulike grunner. Kom gjerne med forslag til ulike raser som kunne vært aktuelle. Har sett litt på golden retriever og flatcoat også. Anonymkode: 75156...b86
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 Hvis du kunne tenkt deg å drive med lydighet og spor funker det jo! Du må ikke drive med flere sporter, de fleste holder seg til én og jobber aktivt med den. Bare vi som liker så mye forskjellig! Når det er snakk om en omplassert hund kommer det jo også an på hva han er vant til og trives med av aktivitet. Hunden vet jo ikke om det er konkurranse eller ikke, så den trives på trening også. Anonymkode: 39b36...c11
Gjest Gia_ Skrevet 12. februar 2017 #16 Skrevet 12. februar 2017 Jeg selv hadde vært mindre skeptisk til å overta en voksen toller kontra det å skaffe seg valp. Man bør alltid ha prøvetid ved overtakelse ved omplassering og da får du jo sjangsen til å se om det du kan tilby er godt nok for den hunden. Er den rolig og bedagelig er det sikkert nok, men er den oppdratt sporty vil den nok mangle noe. Hadde en toller som nabohund i barndommen, de holdt ikke på med noen hundesport, kun tur. Var kommet litt opp i årene da og tispe, men jeg fikk låne henne med meg på tur når vår hund døde, da var hun sikkert 6-7år, og hadde det fint med den 2t vi gikk (lett tur). Poenget er; spørs helt hvordan den 2åringen du ønsker å overta er formet, hva den er vandt til av tur, og hva den krever. Det kan du finne ut mens hu har den på prøve, men valp kan du få enten eller.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #17 Skrevet 12. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det er en 2 år gammel toller jeg har mulighet for å overta, men jeg vil jo gi han et godt liv. Jeg skjønner at jeg ikke kan tilby nok hjernetrim til en toller. Det var litt synd, for noen fine hunder! Agility har jeg ikke noe interesse for, kun litt på hobbybasis med å lage noen hindere selv her og der. Ikke systematisk trening. Lydighet og spor synes jeg er mye mer spennende, men antageligvis ikke nok til en toller. Cavalier ønsker jeg ikke av ulike grunner. Kom gjerne med forslag til ulike raser som kunne vært aktuelle. Har sett litt på golden retriever og flatcoat også. Anonymkode: 75156...b86 Hva slags aktivitetsnivå og aktiviteter har tolleren fra før av, og hvordan fungerer det? Dersom nåværende eier gir hunden omtrent like mye som hva du kan gi han, og det ikke er nok, så passer nok ikke du og hunden for hverandre. Men, om hunden bare får rusleturer i nabolaget, litt ballkasting og thats it, kan nok hunden få det bedre hos deg. Anonymkode: 8dc3e...31d 2
Gjest ClickB4it Skrevet 12. februar 2017 #18 Skrevet 12. februar 2017 Med toller er det også viktig å sjekke stamtavler og linjer! Jeg synes det er en fantastisk nydelig rase, og var tidligere deltidshjem for en herlig tollergutt. Han var fantastisk, men i kullet han kom fra hadde to individer blitt avlivet i ung alder, én pga agressiv adferd, den andre pga hudsykdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå