Gå til innhold

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei kollega av meg er 42 år og bor fremdeles hjemme med foreldrene sine. Greit nok, da de har ett godt forhold.

Hun snakker stadig om mannfolk hun "dater" via forskjellige sider på nettet. De treffes aldri, men de skal "snart" flytte sammen osv. Jeg er helt sikker på st hun har gått i noen feller med menn som utgir seg for å jobbe i US Army, stasjonert i Afrikanske land. De forteller "tåredryppende historier om kona som har dødd av kreft og de sitter igjen med barn alene. Osv osv.

Nå for tiden legges det ut mye bilder av en kjent utenlandsk artist. Hun skriver meg og *** møttes der og der. Hun skriver og snakket om han som om de er sammen. Jeg vet de ikke er sammen da denne artisten er veldig kjent og i ett forhold med ei annen dame.

Når jeg sier at hun må være forsiktig å tru på disse US Army mennene, så avfeier hun det. De snakker sant ig ferdig med det. Samme med denne artisten.

Hun er nok ikke øverst på ønskelista til denne artisten, dessverre. Det av diverse årsaker jeg ikke nevner her.

Hvordan i all verden skal jeg klare å få fornuft inn i hodet hennes, få henne til å skjønne at det hun snakker om ikke er annet enn en drøm?

Noen ganger så lurer jeg faktisk på hvordan hun i det hele tatt kan fungere på jobb, men hun gjør den veldig bra.

Er dette en slags sykdom eller hva annet kan dette komme av? Det er veldig vanskelig å snakke med henne om dette og samtidig se hvordan hun "driter" seg ut på fb, insta osv.

Jeg har jobbet med henne i 13 år, men det er vel de siste 8-9 årene hun har "datet" via nettet. Hun dater ikke på andre måter. Hun reiser på turer med foreldrene sine og gjør stort sett ting bare sammen med de.

Jeg synes det er merkelig å forholde seg slik som hun gjør til falske folk på nettet og denne artisten.

Anonymkode: 9f5be...043

Videoannonse
Annonse
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Hun har jo vrangforestillinger og lever åpenlyst i sin egen verden.. aner ikke om du bør jatte med eller forsøke å realitetsorientere.. er du nære venn med henne da? 

Skrevet

Vanskelig. Jeg har en litt fjernere bekjent som gjør noe av det samme, men hos henne går det stort sett i menn hun møter på ferie. Plutselig "sammen" med en supertrent og meget pen mann. (Hun reiser til et land der hun sikkert får napp, men trist å se på likeve. 

Anonymkode: 66bdf...55c

Skrevet

Det høres ut som hun lider av seriøse vrangforestillinger. Kan tenke meg at disse er noe hun har konstruert opp for å klare å leve med hverdagen sin slik den er. Å måtte innrømme for seg selv hva det faktisk betyr å fortsatt bo med foreldrene sine i den alderen, kan være vanskelig, spesielt hvis man ikke tror man har de psykologiske verktøyene til å endre det.

Kanskje er det nettopp disse "forholdene", eller ideen om dem, som holder henne oppe fra dag til dag, slik at hun slipper å ta noe oppgjør med selv selv?

Du høres ut som en snill person som er bekymret for henne! Mitt råd når du snakker med henne, er å ta høyde for tyngden av denne "livsløgnen" hennes. Den kan være sikkerhetsnettet som holder henne oppe, og den dagen hun (ved hjelp av deg, andre eller seg selv) faller igjennom og lander i virkeligheten, kan hun komme til å gå på en smell hun trenger hjelp for å komme seg ut av. Så blir du kanskje nødt til å ta en avgjørelse på om du ønsker å være en sentral del av det eller ikke. Kanskje vil hun takke deg i det lange løp, eller kanskje vil hun skaffe seg nye livsløgner og legge deg for hat fordi hun (fortsatt) ikke er i stand til å håndtere det på noen annen måte.

Jeg er ikke psykolog og kan så klart ta feil med ALT jeg skriver her, men har en del personlig erfaring med å leve på store løgner. Så dette er i hvert fall min personlige analyse basert på egne erfaringer :) 

Anonymkode: d9e2a...bcb

• Liker 1
Gjest Bossa Nova
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor du skal gjøre noe som helst. Hun er en kollega og gjør det bra på jobb, skriver du. Da er ingenting av det andre ditt problem. 

Du bruker tydeligvis masse tid på alle fordommene du har til denne kollegaen. Det var nesten litt ekkelt å lese. 

Skrevet

Hun er vel ikke den skarpeste kniven men hvem bryr seg.

Anonymkode: 276c3...3ad

Skrevet
56 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Jeg vet ikke hvorfor du skal gjøre noe som helst. Hun er en kollega og gjør det bra på jobb, skriver du. Da er ingenting av det andre ditt problem. 

Du bruker tydeligvis masse tid på alle fordommene du har til denne kollegaen. Det var nesten litt ekkelt å lese. 

Jeg har ingen fordommer mot henne. Hun er veldig koselig og snill. Vi jobber såpass tett sammen at det å prate om private ting faller seg naturlig.

Problemet er at det er vanskelig å snakke med henne om disse hun "dater" da jeg vet det bare er tull fra mennene sin side. Disse mennene er typisk lurendreiere som trenger penger til både det ene og det andre. Enn så lenge vet jeg ikke om hun har sendt de penger eller ikke.

At du synes det var ekkelt å lese dette får stå på din kappe. 

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Ok. Hvis det er å advare henne om disse mennene som er utfordringen din, så kan du fortelle henne om skrekkeksempler der andre har blitt lurt. Hvis ikke, får du bare jatte med og la henne lære selv. Det er strengt tatt ikke ditt problem hva en 42-åring gjør på fritida.

Skrevet
1 time siden, Bossa Nova skrev:

Jeg syns det virker som om ts er bekymret, jeg. Og det hadde jeg vært selv. Man leser jo stadig om kvinner som har sendt masse penger og ruinert seg for ukjente menn på nettet som lover gull og grønne skoger. 

Anonymkode: da1f8...a33

• Liker 6
Skrevet
På 11.2.2017 den 10.33, Bossa Nova skrev:

Ok. Hvis det er å advare henne om disse mennene som er utfordringen din, så kan du fortelle henne om skrekkeksempler der andre har blitt lurt. Hvis ikke, får du bare jatte med og la henne lære selv. Det er strengt tatt ikke ditt problem hva en 42-åring gjør på fritida.

Herlighet! Det må da være lov å vise omtanke og ønske det beste for kollegaen sin. Hvilket samfunn får vi egentlig om alle skal bry seg kun om seg selv? Hvis denne kollegaen ikke syns at ts har noe med dette, så får hun si det, eller slutte å fortelle. Syns du er snill som bryr deg ts.

• Liker 6
Skrevet

Mulig hun er litt psykisk utviklingshemmet? Ikke normalt å bo hos mor og far når man er over 40. En kan fortsatt være høytfungerende i jobben sin. 

Anonymkode: 93626...726

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig hun er litt psykisk utviklingshemmet? Ikke normalt å bo hos mor og far når man er over 40. En kan fortsatt være høytfungerende i jobben sin. 

Jeg er 40 år og bor hjemme, stort hus og kun med en forelder. Er ikke psykisk u hemmet for det, og med så mange fordommer det er i samfunnet så forteller jeg det ikke til noen heller. Har høyere utdannelse. Dater ikke på nett da;)

Anonymkode: 9b1d9...35e

Skrevet
På 11.2.2017 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det virker som om ts er bekymret, jeg. Og det hadde jeg vært selv. Man leser jo stadig om kvinner som har sendt masse penger og ruinert seg for ukjente menn på nettet som lover gull og grønne skoger. 

Anonymkode: da1f8...a33

Jeg hadde også vært bekymret. Man bør bli bekymret når det hagler inn med venneforespørsler fra US army menn på FB.

Det er sånt man bare glatt rapporterer til FB, og så blokkerer.

Jeg mistenker at det finnes noen nettsider som relativt godt og objektivt omhandler disse US army brukerne?

Anonymkode: 1b529...a24

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne på 43 som bor hjemme sammen med faren sin. Ingenting i veien med henne, men faren har begynnende demens og hun vil heller bo med ham og hjelpe ham i hverdagen enn at han skal bo alene og risikere å komme til skade før han blir "syk nok" til å havne på institusjon. Til gjengjeld sparer hun masse penger på boutgifter.

Anonymkode: e84a3...148

Skrevet (endret)
På 11.2.2017 den 7.07, AnonymBruker skrev:

Ei kollega av meg er 42 år og bor fremdeles hjemme med foreldrene sine. Greit nok, da de har ett godt forhold.

Hun snakker stadig om mannfolk hun "dater" via forskjellige sider på nettet. De treffes aldri, men de skal "snart" flytte sammen osv. Jeg er helt sikker på st hun har gått i noen feller med menn som utgir seg for å jobbe i US Army, stasjonert i Afrikanske land. De forteller "tåredryppende historier om kona som har dødd av kreft og de sitter igjen med barn alene. Osv osv.

Nå for tiden legges det ut mye bilder av en kjent utenlandsk artist. Hun skriver meg og *** møttes der og der. Hun skriver og snakket om han som om de er sammen. Jeg vet de ikke er sammen da denne artisten er veldig kjent og i ett forhold med ei annen dame.

Når jeg sier at hun må være forsiktig å tru på disse US Army mennene, så avfeier hun det. De snakker sant ig ferdig med det. Samme med denne artisten.

Hun er nok ikke øverst på ønskelista til denne artisten, dessverre. Det av diverse årsaker jeg ikke nevner her.

Hvordan i all verden skal jeg klare å få fornuft inn i hodet hennes, få henne til å skjønne at det hun snakker om ikke er annet enn en drøm?

Noen ganger så lurer jeg faktisk på hvordan hun i det hele tatt kan fungere på jobb, men hun gjør den veldig bra.

Er dette en slags sykdom eller hva annet kan dette komme av? Det er veldig vanskelig å snakke med henne om dette og samtidig se hvordan hun "driter" seg ut på fb, insta osv.

Jeg har jobbet med henne i 13 år, men det er vel de siste 8-9 årene hun har "datet" via nettet. Hun dater ikke på andre måter. Hun reiser på turer med foreldrene sine og gjør stort sett ting bare sammen med de.

Jeg synes det er merkelig å forholde seg slik som hun gjør til falske folk på nettet og denne artisten.

Hm... prøv å sjekk nærområdet. Kanskje noen der vet. Ut i fra denne artikkelen så sier den sitt egentlig. Jeg kan vel strengt talt ikke se at de gjør mye galt og det er kjempe fine bilder, og nei det er ikke det? :klo: 
Har du spurt personen direkte om de bruker nettet til dating - det hadde jeg gjort. Det kan hende at noen har brukt bildet uten tillatelse, eller forsøker å gjøre det? Da er det sikkert ikke henne tror jeg. Jeg vet ikke altså, men ut i fra det du beskriver om henne (som er veldig lite) så høres det rart ut at noen plutselig "bare" skal date på nettet. :ler: 
Det er bedre å ringe å spørre denne personen rett ut om de bruker andres bilder uten tillatelse. Det er jo ikke lov. :fy_fy: 

Dette står midt i sitatet ditt - det i kursiv.:

"Noen ganger så lurer jeg faktisk på hvordan hun i det hele tatt kan fungere på jobb, men hun gjør den veldig bra."

Det der ser ut som noen tuller rett og slett. Hvem er denne artisten?
Er det du som lager slike sider om folk for deretter å kritisere det da eller? :klo: Jeg bare spør... 

Endret av fuglekvitter__
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også vært bekymret. Man bør bli bekymret når det hagler inn med venneforespørsler fra US army menn på FB.

Det er sånt man bare glatt rapporterer til FB, og så blokkerer.

Jeg mistenker at det finnes noen nettsider som relativt godt og objektivt omhandler disse US army brukerne?

Anonymkode: 1b529...a24

Det er ikke noe verre enn å blokkere US army mener jeg da. Det funker faktisk. Hvis det hagler inn av venneforespørsler så unngå å svare rett og slett, og blokkèr alt som har med det å gjøre. Og hvis du bruker FB så sletter du den. Det er kjempe lett.

Skrevet (endret)
På ‎11‎.‎02‎.‎2017 den 9.21, Bossa Nova skrev:

Du hadde ikke bekymret deg dersom en venn eller kollega ble snakket trill rundt av menn som oppga prisen på kjærlighet i kroner og øre?

Endret av Betty Blue
  • Liker 1
Skrevet (endret)
15 timer siden, Betty Blue skrev:

Du hadde ikke bekymret deg dersom en venn eller kollega ble snakket trill rundt av menn som oppga prisen på kjærlighet i kroner og øre?

Hva? Det der skjønte jeg ingenting av... Hvor står det skrevet? Av ts?:klo: 

Endret av fuglekvitter__
Skrevet
2 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Hva? Det der skjønte jeg ingenting av... Hvor står det skrevet? Av ts?:klo: 

Ja, indirekte. Bak disse profilene skjuler det seg svindlere på jakt etter lettlurte, kjærlighetssyke og ensomme mennesker. De kan bruke marineuniformer i profiler eller bildet til en eller annen kjendis. Så opparbeider de sakte tillit og får henne til å sende penger .

• Liker 1
Skrevet

Det er noe som heter at: "Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra ham med det samme." Ibsen var en klok kar. Bare jatt med i det hun sier, eller finn på enn unnskyldning som gjør at du ikke behøver å være sammen med henne. 

Anonymkode: 8de5f...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...