Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Æsj, det føles så dumt! Jeg er ferdig med en bachelor i økonomi og administrasjon, men det føles ikke helt riktig akkurat nå. Jeg aner ikke hvilken jobber jeg kan søke på en gang, har aldri jobbet med noe relevant til utdanningen. Ingen vil ansette en nyutdannet uten relevant erfaring. Planen er å ta en master, men helt ærlig føler jeg meg ikke så voldsomt motivert. Fagene interesserer meg ikke, jeg bare kommer meg gjennom de. 

Økonomisk kan jeg ikke ta en ny utdanning på fulltid og ikke har jeg snøring på hva jeg vil heller. Jeg vil bare ha en jobb hvor jeg trives og tjener penger, men å jobbe innen min utdanning føles så forbanna meningsløst. 

Jeg kunne tenke meg mye rart, men hvordan skal man tørre å satse? Hvordan vet man at det er riktig? Før jeg startet på bacheloren min vurderte jeg sykepleien, men jeg droppa det. Akkurat nå føles det idiotisk for som sykepleier hadde jeg i det minste fått jobb. Jeg kunne tenke meg mange type stillinger, et eller annet som hjelper noen og hvor man føler at man gjør noe meningsfylt. Jeg tror jeg kunne tenkt meg en slags undervisningsjobb da jeg brenner veldig for utdanning. Jeg brenner også for de som ikke klarer å mestre skolen slik den er lagt opp i dag, så jeg har også vurdert noe innen spes.ped. Men igjen er jeg ikke så voldsomt flink med små barn (føler jeg selv). Jeg vurderer å ta noen fag slik at jeg kan sette sammen en utdanning man kan undervise i, men jeg vet ikke. Jeg vet ikke hva jeg vil! Akkurat nå høres alt fristende ut med en utdanning innen helse eller noe som gir en tittel som f.eks ingeniør. Altså stikk motsatt av den utdanningen jeg har. Samtidig har jeg ikke jobbet innen mitt felt, så kanskje jeg egentlig trives godt likevel? 

Hvordan skal man finne ut hva man skal satse på? Noen som er eller har vært i samme båt? 

Akk, som jeg misunner de som bare vet hva de vil her i livet. 

Anonymkode: 670d5...955

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan ta ekstravakter på sykehjem imens, for å finne ut om sykepleier kanskje hadde vert det rette for deg? Eller på en bolig for psykisk utviklingshemmede. Det er ikke lett å bestemme seg for hvilken vei man skal gå. Bare tenk at utdanningen din ikke er forgjeves. Nå har du en bra utdanning som du sikkert kommer til å få bruk for. 

I mellomtiden så kan du jo ta opp fag om du ønsker det.

Anonymkode: b87da...164

Skrevet

Prøv å få en jobb innen det du er utdannet, så har du bedre grunnlag for å si om dette er noe du liker eller ikke. I tillegg får du bedre lønn enn du vil få ellers. Etter hvert kan det jo være du finner ut hva du vil studere i tillegg til at du er smart og sparer opp penger. Det ville være dumt og bortkastet å ikke bruke utdanningen sin nå.

Anonymkode: 78b46...8ae

• Liker 1
Skrevet

Hva med å kombinere en annen utdanning der du kan få bruk for kompetansen du har i økonomi og administrasjon? Du har et helt karriereliv foran deg, og å låse seg til dette når du kjenner at dette er alt annet enn du har lyst til er ikke noe jeg i utgangspunktet ville rådet til. 

Ellers er det ikke noe galt i å velge en helt annen utdanningsretning heller. Jeg studerer et 6-årig profesjonsstudium, og jeg går med flere som nesten har gjennomført et masterstudium før de startet. Det blir trangere økonomisk for dem i slutten av studiene, men det vil jo gå rundt. Det er ikke noe uvanlig å ta noen omveier i utdanningsløpet, og det er også helt greit. Å trives i 30-40 år i arbeidslivet oppveier de ekstra årene det tar, og at man havner i en litt dårligere situasjon økonomisk sett.

Anonymkode: 96c4a...846

Skrevet

Det er iallfall en av de smarteste utdannelsene du kunne ta, når du bare tok en uten å ha et spesiell ønske om den.

Få deg jobb til det du er utdannet til, se om du trives før du legger deg på et løp der du skal utdanne deg en helt annen retning.

Det er masse kjekke jobber innen kontor, du har jo en god basisutdannelse til å kunne jobbe, og jobbe deg opp innen regnskap, ordre/innkjøp,resepsjon, HMS (helse/miljø/sikkerhet) HR (personal) osv osv

Det er mange stillinger, mange nivåer innen samme avdeling, masse kjekt å jobbe med :) 

Anonymkode: 9d95f...1b6

Skrevet

Økonomi og administrasjon er en kjempesmart utdanning hvor du kan jobbe med omtrent hva som helst! Administrative stillinger finnes innen absolutt alt, hva med å lete etter en administrativ rolle på skole for eks? Hva interesserer du deg for ellers?

Skulle virkelig ønske jeg hadde tatt denne utdanningen i stedet for å hive meg ut i livet som frilanser, selv om jeg får jobbe med noe gøy. Husk at veien blir til mens du går, og denne utdanningen kan kombineres med det meste. Du må uansett regne med å jobbe deg oppover eller etterutdanne deg i løpet av livet. Lykke til :)

Anonymkode: efb43...750

Skrevet

Tusen hjerteligst for svar dere! Det var akkurat dette jeg trengte å høre. 

Ettersom jeg er en sånn som ikke har hatt noe spesielt ønske om å bli noe som helst så landet jeg på økonomi og administrasjon akkurat fordi det gav mange åpne muligheter. Jeg har kanskje bare glemt iveren fra den gang. Emnene på studiet er jo noe helt annet enn en jobb, så dere har helt rett. Kanskje vil jeg finne noe jeg trives godt innen, det finnes jo mange muligheter.

Jeg tror nok ikke jeg vil starte på noe som f.eks sykepleien fordi jeg absolutt ikke ønsker å jobbe turnus. Det var en av grunnene til at jeg luket det ut i utgangspunktet. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å ta noen nye fag for å lese til noe nytt, gjerne samtidig som jeg er i jobb. Kanskje dere har noen forslag til studier som gjør seg godt i kombinasjon med utdanningen jeg har? 

Planlegger jo også masteren, men siden jeg er såpass lei tenker jeg nå å jobbe litt og kanskje ta noen studier på si for å oppleve noe nytt en stund. Hadde vært deilig. Føles bare så motløst nå å være så lite engasjert i sitt eget felt. 

TS

Anonymkode: 670d5...955

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...