AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Del Skrevet 10. februar 2017 jeg er ei jente på 20 år og lurer på fordeler og ulemper med P-piller. Jeg har aldri hatt sex enda, men er det sånn at man helst skal ta P-piller selvom gutten bruker kondom? Sikkert dumt spm! Men har vært lite snakk om sånt i denne familien, og jeg husker ikke så mye i fra ungdom skolen Anonymkode: 324e7...9c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemorbare Skrevet 10. februar 2017 #2 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) P-spiller skal kun forhindre graviditet, mens kondommet beskytter mot kjønnssykdommer. Med andre ord; bruk alltid kondom. Endret 10. februar 2017 av Lillemorbare Skriveleif 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Del Skrevet 11. februar 2017 Fordel : Beskytter mot uønsket graviditet ihvertfall 90% (mange jeg kjenner på pillen som har blitt gravide) Ulemper: Ødelegger den mest naturlige syklusen i kroppen og for å skape liv (hvor bra er det om noen ødelegger sol eller planetsyklusene? ) Helseskadelig med svært økt risiko for fysiske lidelser og defekter Mentalt skadelig gjør flertallet psykisk i ubalanse enten temperament eller depresjon eller distansering av følelser, mange forstår ikke engang at det kommer av p pillene og starter i psykiatrisk behandling. Får dermed feilmedisinering og innser først årevis senere når de slutter med prevensjon at det var årsaken. Kan ramse opp til flere småting på ulempesiden men dere ser vel allerede at ulempene er ganske alvorlige. Anonymkode: cbffc...d4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Del Skrevet 11. februar 2017 Kremt. Du over her kan ikke stort om p-piller... 1 av 100 blir gravid etter et år på å-piller, sammenlignet med 10 av 100 som bruker kondom. Med både kondom og p-piller er du mer eller mindre så sikker som du kan få blitt uten å avstå. P-piller er en fantastisk prevensjonmetode om du bruker det riktig, og ikke har migrene med aura, blodpropprisiko etter foreldre/sykdom, eller går på medisiner som kan påvirke effekten. Dette vet legen din, og vil snakke med deg om. P-piller inneholder østrogen og gestagen, kjønnshormoner du allerede produserer selv. Østrogenet hjelper ofte til så du får en renere hud, man får gjerne en stabil syklus med mindre smerter og mindre blødning. Av bivirkninger sees det gjerne i de første månedene etter oppstart, og er gjerne kvalme og hodepine. (Takket være gestagenet) Det finnes ingenting som tilsier at man blir mindre fruktbar etter å ha brukt hormonprevensjon. Anbefaler ellers at du snakker med legen/helsesøster om dette. Der får du informasjon om hvilken å-pille som passer deg, eller kanskje f.eks p-stav er et bedre alternativ. Lykke til, og god og sikker pulings! Anonymkode: 374a6...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå