AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 Hei! Jeg sitter å funderer på om jeg kan få det til å gå opp økonomisk som student, og kom over en ekstra ytelse for kronisk syke studenter. Om man ikke har mulighet til å jobbe om sommeren pga dårlig helse, kan man få støtte i to ekstra måneder (Y-skjema). Er det noen som har fått denne støtten, og vet hvor mye utbetalingene er på? For slik jeg har forstått det får man ca 10 000 i måneden (om man inkluderer de store utbetalingene ved studiestart), og jeg lurer på om det er dette beløpet, eller det mindre på nesten 8000 som utbetales om sommeren. Anonymkode: 92435...6a8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 Ikke sikker, men det er bare å ta en kjapp tlf til lånekassen så svarer de enkelt. Anonymkode: 6bcb7...432
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #3 Skrevet 11. februar 2017 Ekstra stipendet er ikke så mye som 10 000 i månenden. Jeg får det tildelt og får ikke mer enn 3 801 kr ekstra i måneden enn det vanlige stipendet alle får. Altså jeg får utbetalt 10 501 til sammen hver måned, som skal dekke alle utgifter. Men jeg tror ikke summen er så stor i juni og juli. Om jeg tar rett får man ikke vanlig stipend i juni og juli? Hvis du hadde gått innpå Lånekassen sine sider hadde du funnet ut hvor mye man får utbetalt, men da for X-skjemaet. Regner med det er samme sum for Y-skjema også. Men du må nesten kontakte Lånekassen for å forhøre deg, da summen på ekstra stipendet kan være behovsprøvd mot inntekt osv. Det er bare Lånekassen som kan svare deg på det. https://www.lanekassen.no/nn-NO/stipend-og-lan/hoyere-og-annen-utdanning/sa-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordningar-for-elevar-og-studentar-med-nedsett-funksjonsevne/Stotte-til-forseinking/ Anonymkode: e5d54...f94
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #4 Skrevet 11. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om man ikke har mulighet til å jobbe om sommeren pga dårlig helse, kan man få støtte i to ekstra måneder (Y-skjema). Er det noen som har fått denne støtten, og vet hvor mye utbetalingene er på? Anonymkode: 92435...6a8 Ikke for å være frekk, men jeg lurer på hvordan det er mulig at du klarer å jobbe etter endt studie men ikke på sommeren? Det henger lixom ikke på greip for meg... Jeg fikk forsåvidt et litt over 3000kr ekstra i stipend per måned fordi jeg hadde en nedsatt funksjonsevne som gjør det vanskligere for meg å jobbe ved siden av studiene... Anonymkode: a660c...9b4 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #5 Skrevet 11. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å være frekk, men jeg lurer på hvordan det er mulig at du klarer å jobbe etter endt studie men ikke på sommeren? Det henger lixom ikke på greip for meg... Anonymkode: a660c...9b4 Jeg er ikke den du siterer, men jeg antar at det kan være aktuelt for de studentene som feks. sitter i rullestol og som fint kan klare en kontorjobb de er utdannet til, men som ikke kan ta sommerjobb på sykehjem, utearbeid med plenklipping, maling etc eller på den lokale butikken, slik vi andre kan. (Sommerjobb på kontor er jo ikke det letteste å få, og jeg ser også for meg at personer med nedsatt funksjonsevne lett kan forbigås eller nedprioriteres til å å disse jobbene...) Anonymkode: ad4d9...c06 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå