Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten  avdeling der vi har en ansatt fra et annet land (kan si det er et muslimsk land). Vedkommende snakker bra norsk etter å ha bodd her i 30 år. Fra dag 1 har sjefen vært jævlig mot kollegaen min. Hun prater ikke perfekt norsk, men det er 0 problem å forstå henne. Hvis vi har møte og hun sier noe, kan sjefen si "hæææ? jeg skjønner ikke hva du sier ass, snakk ordentlig" og lignende ufine kommentarer. Han kommer også med mange rare krav mot henne som er ganske urimelige. Som f.eks at hun ikke skal sende mail til andre avdelinger uten at jeg eller sjefen godkjenner hva som står der. I tillegg kjefter han på henne for ALT, sier ofte ting som "sånn er det i Norge skjønner du, men det er vel vanskelig å forstå". Hun har tatt saken videre til fagforeningen, men de sier at så lenge hun ikke har fått noe skriftlig fra han blir det ord mot ord.

Kollegaen min er nær et sammenbrudd og gråter daglig pga denne mobbingen. Sjefen er en ung jypling, liker han ikke selv og han burde ikke slippe unna. Er det noen som har råd? 

Anonymkode: a49ed...9c1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er virkelig ikke greit. Dette er både mobbing og rasisme.

Jeg er ikke så glad i asylinnvandring selv, men det er på makronivå. Det er virkelig ikke greit å behandle enkeltpersoner på denne måten. 

Hvis din fremstillinger riktig så kan du umulig være den enste som har lagt merke til dette. Du må ta initiativ til å få gjort noe med dette. Ta kontakt med arbeidstilsynet for råd. Og får du med deg flere kollegaer så er det enda bedre. Ta vare på kollegaen din og la henne vite at hun ikke står i dette alene.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78225

Anonymkode: fdfc1...ad3

• Liker 4
Skrevet

Fikk vondt bare av å lese det. Reagerer andre kolleager på det?Kan ikke dere "team up" å si ifra at det er ekkelt å behandle andre mennesker slik?La ham vite at han ikke har "støttespillere". Men skjønner at det er skummelt hvis du er den eneste som ser problemet..Hvilken bransje jobber du i forresten?

Anonymkode: 1114f...793

• Liker 7
Skrevet

Kanskje du kan stå som vitne eller noe om behandlingen hun får? Andre på arbeidsplassen evt og? Vet ikke noe særlig om dette, men hvis det finnes mekanismer for å få fjernet sånne sjefer eller evt. få til at hun får erstatning, så kanskje ikke bevis er 100% nødvendig med troverdige vitner.

Hva var det fagforeningen mente de kunne gjøre hvis det var bevis?

Anonymkode: 2cc23...8e6

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk vondt bare av å lese det. Reagerer andre kolleager på det?Kan ikke dere "team up" å si ifra at det er ekkelt å behandle andre mennesker slik?La ham vite at han ikke har "støttespillere". Men skjønner at det er skummelt hvis du er den eneste som ser problemet..Hvilken bransje jobber du i forresten?

Anonymkode: 1114f...793

Denne sjefen nytter det ikke å snakke til. Vi jobber innen finans. Jeg har sagt til kollegaen min at jeg + flere kan være vitner på hva hun har blitt utsatt for, men fagforeningen/HR påstår det ikke gjelder når vi ikke har noe bevis skriftlig..

Tragisk at man kan behandle folk i Norge sånn i dag. Kollegaen min har advokat, og jeg har sagt hun bør søke om erstatning. Ref paragrafen om ryktespredning. 

Skrevet

Hva om du og flere kollegaer går sammen for å avvæpne sjefen. F.eks hvis hun kollegaen sier noe og han sier "hææææ snakk ordentlig" o.l så parrerer dere med "vi hørte og forsto det klart og tydelig. Kanskje du må høre bedre etter?

• Liker 10
Skrevet
11 timer siden, The Kitten skrev:

Hva om du og flere kollegaer går sammen for å avvæpne sjefen. F.eks hvis hun kollegaen sier noe og han sier "hææææ snakk ordentlig" o.l så parrerer dere med "vi hørte og forsto det klart og tydelig. Kanskje du må høre bedre etter?

Godt tips. Det som har skjedd nå er at kollegaen min har blitt suspendert av bedriften (fordi sjefen påstår hun hvitvasker penger) men de har ingen bevis. Jeg håper hun får erstatning, det er vel ikke lov å spre slike rykter om folk? I går havnet hun på legevakta for hun ville ikke leve mer :( Får så vondt av henne. 

Skrevet

Mobbing ja , rasisme nei.

Anonymkode: 46024...922

• Liker 1
Skrevet

Har dere verneombud? Hva med fagforeningen? Ser at du skriver at fagforeningen sier det ikke gjelder om dere ikke har noe skriftlig, men det er jo ofte vanskelig å få mobbing skriftlig. 

Kan hun flyttes til en annen avdeling? 

Kan dere klage til sjefen over din sjef igjen? Om dere kollegane som er vitne til mobbingen går sammen bør det jo ha noe å si. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt tips. Det som har skjedd nå er at kollegaen min har blitt suspendert av bedriften (fordi sjefen påstår hun hvitvasker penger) men de har ingen bevis. Jeg håper hun får erstatning, det er vel ikke lov å spre slike rykter om folk? I går havnet hun på legevakta for hun ville ikke leve mer :( Får så vondt av henne. 

Oi, det der er jo virkelig alvorlig! Håper dere kan få hjelp av fagforeningen. Dette lukter rettsak. Hvis ikke så forsøk å kontakt en arbeidsrettsadvokat utenfor fagforeningen. 

Endret av Newroz
Skrevet
2 minutter siden, Newroz skrev:

Har dere verneombud? Hva med fagforeningen? Ser at du skriver at fagforeningen sier det ikke gjelder om dere ikke har noe skriftlig, men det er jo ofte vanskelig å få mobbing skriftlig. 

Kan hun flyttes til en annen avdeling? 

Kan dere klage til sjefen over din sjef igjen? Om dere kollegane som er vitne til mobbingen går sammen bør det jo ha noe å si. 

Jeg er tillitsvalgt på avdelingen, så er derfor jeg vet såpass mye som jeg vet. Er snakk om at hun vil bli flyttet til en annen avdeling fra neste uke. Men jeg tenker uansett så bør kollegaen min få en erstatning av noe slag. 

Dette med mobbingen er vanskelig ja. Er jo ikke sånn at folk tenker, åh nå skal jeg jamen meg sende en mail der jeg skriver hvor mye jeg hater muslimer! Kjempelur idé! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er tillitsvalgt på avdelingen, så er derfor jeg vet såpass mye som jeg vet. Er snakk om at hun vil bli flyttet til en annen avdeling fra neste uke. Men jeg tenker uansett så bør kollegaen min få en erstatning av noe slag. 

Dette med mobbingen er vanskelig ja. Er jo ikke sånn at folk tenker, åh nå skal jeg jamen meg sende en mail der jeg skriver hvor mye jeg hater muslimer! Kjempelur idé! 

Hvis hun lider et økonomisk tap av denne mobbingen, feks at hun bli permitert uten lønn på grunn av falske anklager som bunner i mobbing, så tenker jeg at erstatning må være mulig. Er det fagforeningen lokalt du har kontaktet? Min erfaring er at fagforeningen sentralt ofte er litt lettere å ha med å gjøre. De er ikke bundet av kulturen på arbeidsplassen på samme måte og tenker både større og friere. 

Skrevet
Akkurat nå, Newroz skrev:

Hvis hun lider et økonomisk tap av denne mobbingen, feks at hun bli permitert uten lønn på grunn av falske anklager som bunner i mobbing, så tenker jeg at erstatning må være mulig. Er det fagforeningen lokalt du har kontaktet? Min erfaring er at fagforeningen sentralt ofte er litt lettere å ha med å gjøre. De er ikke bundet av kulturen på arbeidsplassen på samme måte og tenker både større og friere. 

Kollegaen min ble suspendert med lønn, så ikke noe økonomisk tap sånn sett. Men jeg tenker at den belastningen hun har blitt utsatt for bør gi henne krav på kompensasjon av noe slag. 

Jeg har ikke kontaktet fagforeningen i det hele tatt, det er liksom ingen som skal vite om dette her.. Kollegaen min kontaktet meg siden vi kjenner hverandre ganske godt. Så jeg kan egentlig ikke blande meg føler jeg. Har sagt jeg gjerne stiller opp som vitne hvis det er nødvendig.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaen min ble suspendert med lønn, så ikke noe økonomisk tap sånn sett. Men jeg tenker at den belastningen hun har blitt utsatt for bør gi henne krav på kompensasjon av noe slag. 

Jeg har ikke kontaktet fagforeningen i det hele tatt, det er liksom ingen som skal vite om dette her.. Kollegaen min kontaktet meg siden vi kjenner hverandre ganske godt. Så jeg kan egentlig ikke blande meg føler jeg. Har sagt jeg gjerne stiller opp som vitne hvis det er nødvendig.

Dette synes jeg høres merkelig ut. Hvem sier at "ingen skal vite om dette her"? Hvis ikke du som tillitsvalgt i avdelingen kan ta dette videre med henne, hvem kan det da? :klo: 

Det spiller vel liten rolle om det er du alene eller flere fra avdelingen som bekrefter historien hennes overfor ledelsen? Er det en seriøs bedrift tar de tak i dette på en skikkelig måte. Hun kan evt bruke mobiltelefonen sin og ta opp hva han sier og bruke det som bevis.

Anonymkode: 5289c...10c

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ingen som skal vite om dette? Hun blir mobbet og du må jo ta det videre. Hvis du ikke tar det videre så vil det heller ikke skje noe. 

Skrevet

Hva mener du "det er liksom ingen som skal vite"

ALLE ser og hører at hun blir mobbet. Det er da virkelig ikke en hemmelighet???

Anonymkode: 61183...c5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...