Gå til innhold

Hvordan håndterer dere ungdommens alkoholbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en åpen ungdom, 1. år på vgs, som forteller oss når hun drikker. Hun får ikke lov, men ønsker ikke at hun skal skjule det for oss siden hun forteller oss mye. Hun vet at vi ikke aksepterer det. Vi henter alltid uansett.

Dette er vanskelig, kan ikke nekte henne å være med venner og er redd vi skyver henne fra oss hvis vi får henne til å lyve til oss. Ønsker jo selvsagt å beholde denne åpenheten som preger vår forhold,

Det er ikke noe som blir gjort ofte, dette er andre gang på to måneder. Jeg husker jo selv hvordan jeg var og vi var mye verre.

Hvordan håndterer dere andre ungdommens  alkoholutprøving? Hva er evt sanksjoner?

Anonymkode: cfafd...b4e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gi sanksjoner til noen som snart er myndig? Hun er jo gammel nok til å bo alene alt. 

Sett heller regel om at dere skal vite på forhånd om hun kommer hjem eller sover hos venninner, og at det alltid skal gis beskjed ved endringer. Eller sett regel om at hun alltid må hjem for å sove hjemme når hun drikker alkohol, men at dere derimot kan hente. 

Anonymkode: ab5f8...b40

• Liker 2
Skrevet

Som ungdom følte jeg foreldrene mine taklet det på en ok måte. De gav uttrykk for at de ikke likte at jeg drakk, men at de kom til å hente meg uansett. Vi ble enige om innetider før jeg reiste og det var forventet at jeg ikke skulle være overstadig beruset da. Var en periode de nektet meg hytteturer, grunnet at jeg hadde ganske ny kjæreste som var eldre enn meg, men bortsett fra det hadde jeg få begrensninger. Jeg drakk aldri mye og var ansvarlig og regner med foreldrene mine hadde vært strengere om jeg ikke tok deler av ansvaret selv.

Anonymkode: 09511...1c8

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. 

Hun er 1,5 år fra å være myndig, men hun er ikke myndig. Hun kommer ikke til å få frie tøyler og aksept for alkoholbruk før hun er 18, sånn er det bare. Dette vet hun og forteller oss likevel hva hun gjør. Vi blir ikke sint, men uttrykker at vi ikke synes noe om det. Hun blir også som sagt hentet uansett, dette vet jeg gjør slik at de begrenser sitt inntak. Jeg stoler på henne og vet hun ringer om noe ubehagelig skjer, dette er viktig. 

• Liker 1
Skrevet

Husker min datter spurte meg engang jeg hentet henne fra fest: mamma kan ikke du nekte meg å drikke- for det er så kjeldelig. Venninnen som ikke fikk lov ble nemlig sørpe drita- men for henne var det liksom ingen big deal.. 

Det er jo gjerne sånn det er i den alderen- alt som er forbudt- er spennende å prøve. Du skriver at du stoler på henne- og hun vet hun kan ringe uansett.. så lenge det ikke utarter seg.. hva mer er det å gjøre?

• Liker 3
Skrevet

Det er det som er så vanskelig, jeg vet jo at det egentlig ikke er mer å gjøre. Jeg føler meg likevel som en dårlig mor.. akkurat som om jeg burde nekte henne det. Som om alle andre har så fornuftige barn, selv om jeg vet at det ikke er slik.

Så er jeg så takknemlig for det forholdet vi har, hun er så reflektert og moden så jeg stoler egentlig på henne.

sikkert bare vanskelig siden hun er førstemann ut.

• Liker 1
Skrevet

Det er viktigere at du forteller hvor farlig det KAN være, uten at du skal prøve å skremme henne fra det. Alkohol kommer hun til å leve med en gang uansett, og ungdomstiden skal være gøy, man skal gjøre feil, man skal være på fest. De fleste av oss har ligget på gulvet og sunget høyt og stygt med venner etter å ha drukket. Vi passer på hverandre.

Det er viktigere at du passer på hva slags venner hun har, enn om hun drikker. Drikke vil hun gjøre uansett, men det kommer an på med hvem.

Og jeg er enig med de som påpeker at hun snart er myndig. Foreldre tviholder på retten til å bestemme frem til den myndige alderen, men myndighet er bare myndighet. Det beste du kan gjøre er å gradvis gi henne mer og mer frihet, slik at du helt uten bekymring kan i teorien gi henne full frihet uten å si noe når hun fyller 18. 

Har aldri forstått foreldre som skal nekte barn å drikke alkohol til DAGEN de fyller 18. Du blir ikke voksen over natta, du blir voksen av å være ung.

Bekymring er dessverre din del av foreldrerollen. Og supert at du tilbyr å hente! Dette bør selvfølgelig prøve å være på hennes premisser. Si at du henter henne så sent hun vil, hun bare ringer så kommer dere med en gang. Kanskje surt for dere som vil sove, men det kommer hun til å sette pris på. Hun kommer til å ville sove over etterhvert, og det ville jeg bare godtatt når tiden kommer uten for mye spørsmål. Det er viktigere at hun ikke går glipp av noe, enn at du skal sove lørdag bekymringsløst. Det høres antageligvis egoistisk ut, men det er så mange foreldre der ute som levde livet som ung og enda snakker om minnene, men som helst vil at barna skal sitte hjemme, være flinkest på skolen, ikke drikke og ikke utsette seg for risiko. Men da får de ikke utsatt seg for livet heller.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du gjør alt riktig for meg. Det er normalt å drikke i den alderen, du kan ikke pakke henne inn i bomull heller. Min far sin straff når jeg kom sent og full hjem på den alderen.. han sa ingenting, men var alltid så grei å kjøre meg hele veien til skolen neste dag (pleide å sitte på til bussen):fnise: sånn at jeg ikke hadde sjans å snike meg til å sove ut fyllesyken hjemme :tongue:

Anonymkode: e072f...37d

• Liker 2
Skrevet

Vi har hatt disse samtalene om hva som kan skje, hva som er lurt å drikke og det å passe på hverandre. Hun vet vi kommer om hun vil hjem. Hun vet hun vi stiller om hun el venner trenger oss der. Hun sier også at hun setter pris på at vi har grenser og at vi henter. En ulempe med hennes åpenhet er at jeg vet mye om hva som skjer på disse festene og ungdomskultur;-)

Hun har fine fornuftige venner. Og ja, jeg ser hønemortendensene..

• Liker 1
Skrevet

Hun er konfirmert (eller over konfirmasjonsalder i alle fall). Da er det på tide.

• Liker 2
Skrevet

Har aldri hatt noen sanksjoner. Husker godt meg selv i den alderen der, drakk jo på fest. 

Har derimot alltid hatt en god dialog med barnet mitt ang alkoholbruk. Om å være forsiktig, ikke drikke noe hun ikke vet hva er, ikke ta i mot drikke fra noen hun ikke kjenner, ikke gå fra drikken sin ubevoktet. Og likedan at hun ikke går alene i byen men alltid gå to og to eller flere. Når hun skal hjem fra fest så bør hun gå sammen med noen hjemover, eller vi kan hente. Har også gitt henne penger til taxi ved noen anledninger. 

Men det viktigste er at hun vet at hun kan alltid ringe hvis det er noe med enten henne selv eller vennene. Uansett hvor full hun evt måtte være. Hun vet at jeg ikke blir sint, det viktigste er at hun er trygg. 

(også setter jeg inn et stort glass vann og ibux på nattbordet hennes til dagen derpå ;) )

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gi sanksjoner til noen som snart er myndig? Hun er jo gammel nok til å bo alene alt. 

Sett heller regel om at dere skal vite på forhånd om hun kommer hjem eller sover hos venninner, og at det alltid skal gis beskjed ved endringer. Eller sett regel om at hun alltid må hjem for å sove hjemme når hun drikker alkohol, men at dere derimot kan hente. 

Anonymkode: ab5f8...b40

Fordi det er ulovlig

Anonymkode: c8288...fee

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er ulovlig

Anonymkode: c8288...fee

Husk at det ikke er ulovlig å drikke alkohol for en umyndig. Det er vedkommende som skaffer til veie alkoholen som bryter loven.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dere tar opp en viktig problemstilling som vi vet mange foreldre lurer på. Nettopp derfor lagde vi siden www.kjipeforeldre.no før jul, der vi har samlet tips og råd til deg som bekymrer deg for dine barns forhold til akohol, og ønsker å lære dem om alkovett. Sjekk den gjerne ut for tips, og ta bare kontakt med oss i AV-OG-TIL om vi kan hjelpe til med noe. Lykke til! Hilsen Hanne i AV-OG-TIL

Endret av AV-OG-TIL
Skrevet

Dette er vanskelig, veldig vanskelig.... Om man nekter ungdom å drikke alkohol og truer med husarrest eller annen straff kan man risikere at ungdommene ikke tør å ringe hjem for å bli hentet om noe skjer. Eller at venner ikke tør å ringe dere om din ungdom er pære full og bør bli hentet/pumpet - fordi de vet foreldrene blir rasende! 

Jeg hadde selv ganske strenge foreldre som ga klar beskjed om at det ikke var lov å drikke alkohol før etter vi fylte 18 år, likevel vet jeg at de så mellom fingrene om vi ikke var helt edru. Jeg var ungdom på 80-tallet da ingen omtrent ble hentet eller kjørt, så jeg kan ikke uttale meg om jeg hadde turt å ringe hjem om jeg hadde behov for det. 

Jeg har aldri sendt med ungdommene våre alkohol på fest, og har oppfordret til IKKE å drikke alkohol. Har forklart at vi skjønner at de kanskje vil smake og har forklart at om noe skulle skje så må de aldri være redd for å ringe hjem. Har også forklart regla om hvor viktig det er at man ikke setter fra seg brus (indirekte alkohol) slik at noen kan putte dop i, og at man uansett alltid må gå to og to sammen - også på do - og også guttene. 

Ingen av våre har kommet hjem pære full, men jo nærmere 18 års dagen jo mer "synlig" beruset var de (heldigvis ikke så ofte) Vi har enda ikke sett noen av våre full. 

Enn så lenge har det gått bra med våre barn, de er sjeldent på fest og nå som de er over 18 år tar de heller et glass vin sammen med oss enn på fest. 

Anonymkode: 0bc2c...d9d

Skrevet

Skjønner ingenting av at dere vil lage drivhusplanter ut av ungene deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...