Gå til innhold

Arbeidssted, Nav utgi legeerklæring...ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har aldri opplevd dette før, men Nav vil gi legeerklæring til min arbeidspraksisted. Jeg har alltid hørt at legeerklæring

og detaljerte opplysninger var forbeholdt meg og legen, og i noen tilfeller hvor feks nav vurderer hensikt med praksis-

utprøving ved å være oppdatert med opplysninger via legeerklæring.

Endret av TrekStar
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det er lov, du har jo helseutfordringer som må tas hensyn til. 

Anonymkode: 68a92...a9d

Skrevet

Arbeidsstedet har ikke rett til å vite hvorfor du er sykemeldt. Hvis det er grunner som gjør at de må tilrettelegge spesielt for deg, er det du som skal opplyse dette, men du trenger ikke å fortelle om diagnose. 

Skrevet

Hva vil det stå i denne legeerklæringen? Vet du at det er detaljert om din helse, eller tror du det?

Anonymkode: 8ceb6...ed3

Skrevet

Ikke uten ditt samtykke. Og jeg forstår ikke hvorfor arbeidstegninger som nav har hjulpet deg med (?) Skal med helseopplysninger. Har leder på arbsted innsikt i helserelaterte plager/sykdommer?

Om det er nav som har ordnet plass,så bør det holde med at de opplyser at det er utfordringer/tilrettelegging.

Dette har jeg nektet på.

Anonymkode: 86407...737

Skrevet

Det var jeg som tok intiativ og fikk avtalt en omvisning på dette praksisstedet, og hun som viste meg

rundt var leder for attføring og personal. Jeg ga denne lederen min hoveddiagnose, som er "Asperger" syndrom.

Det virker for meg unaturlig å gi ut videre opplysninger til praksisstedet om min helse som går utenfor

hoveddiagnosen, da "Asperger" er en god og klar indikasjon på hvilke evt. tilrettelegginger og hensyn

arbeidsplassen burde være klar over overfor meg. En legeerklæring ser jeg ingen som helst grunn til å

gi videre til andre en hva AAP krever av dokumentasjon i mitt tilfelle. Det er derfor jeg reagerer når min

veileder på nav sier at hun skal gi praksistedet en legeerklæring om meg, og hun sier legeerklæringen hun

vil sende dem, blir visstnok å vedlegges søknaden når det søkes til praksisstedet. Ingen andre veiledere

har kommet med et slikt påfunn før.

Jeg tror jeg skal insistere på at det ikke sendes legeerklæring ved denne søknaden, da det ikke er grunn for det,

og se hvordan veilederen tar det. Hvis dette stedet lurer på noe om meg, så kan dem spørre meg direkte, så skal

dem få et passende svar alt ettersom om spørsmålet er relevant til min deltakelse på det stedet.

Takk for svar. :)

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, TrekStar skrev:

Det var jeg som tok intiativ og fikk avtalt en omvisning på dette praksisstedet, og hun som viste meg

rundt var leder for attføring og personal. Jeg ga denne lederen min hoveddiagnose, som er "Asperger" syndrom.

Det virker for meg unaturlig å gi ut videre opplysninger til praksisstedet om min helse som går utenfor

hoveddiagnosen, da "Asperger" er en god og klar indikasjon på hvilke evt. tilrettelegginger og hensyn

arbeidsplassen burde være klar over overfor meg. En legeerklæring ser jeg ingen som helst grunn til å

gi videre til andre en hva AAP krever av dokumentasjon i mitt tilfelle. Det er derfor jeg reagerer når min

veileder på nav sier at hun skal gi praksistedet en legeerklæring om meg, og hun sier legeerklæringen hun

vil sende dem, blir visstnok å vedlegges søknaden når det søkes til praksisstedet. Ingen andre veiledere

har kommet med et slikt påfunn før.

Jeg tror jeg skal insistere på at det ikke sendes legeerklæring ved denne søknaden, da det ikke er grunn for det,

og se hvordan veilederen tar det. Hvis dette stedet lurer på noe om meg, så kan dem spørre meg direkte, så skal

dem få et passende svar alt ettersom om spørsmålet er relevant til min deltakelse på det stedet.

Det er jo stor forskjell på folk som har asperger, så jeg ville absolutt gitt utfyllende opplysninger om hva som er utfordrende for akkurat deg.

• Liker 1
Skrevet

Nav kan ikke gi ut legeerklæringen din uten samtykke fra deg, som noen skrev. Men ofte er det lurt da praksisplassen kan gjøre tilrettelegginger som passer for deg. Det er helt opp til deg, men ofte er det en fordel. 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, TrekStar skrev:

arbeidsplassen burde være klar over overfor meg.

Okei, så arbeidsstedet vet om diagnosen din og veileder på NAV ønsker å gi legeerklæring om de andre helseproblemene dine som ikke krever tilrettelegging?

Er du sikker på at veilederen ikke bare ville sende legeerklæring der det står at du har asperger? Kanskje sjef har etterspurt bevis?

Ellers får du be om grunnen til at veileder mener de andre helseproblemene trenger å opplyses om, kanskje det er noe du ikke har tenkt på? Om du mener det ikke er nødvendig for ny sjef å vite, så er det bare å stå på sitt

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo stor forskjell på folk som har asperger, så jeg ville absolutt gitt utfyllende opplysninger om hva som er utfordrende for akkurat deg.

Les hva TS skriver da, vedkommende har sagt at leder vet om aspergerdiagnosen. Eller mener du å fortelle TS noe den allerede vet; at den må fortelle litt om problemene knyttet til diagnosen?

Anonymkode: dd6c8...3d0

Gjest Coolaid
Skrevet

Det er ikke lovlig sånn helt uten videre. Snakk med legen din for å få vite nøyaktig. Spør også nav om dette er lov og fortell samtidig at du IKKE samtykker til å dele dine helseopplysninger. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva TS skriver da, vedkommende har sagt at leder vet om aspergerdiagnosen. Eller mener du å fortelle TS noe den allerede vet; at den må fortelle litt om problemene knyttet til diagnosen?

Jeg har lest hva TS skriver, og jeg er uenig. Jeg har kommet med en begrunnelse på hvorfor jeg er uenig. Du har ngen grunn til å komme inn her og servere frekkheter.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest hva TS skriver, og jeg er uenig. Jeg har kommet med en begrunnelse på hvorfor jeg er uenig. Du har ngen grunn til å komme inn her og servere frekkheter.

LOL. TS har allerede informert sjefen om aspergerdiagnosen, så du er ikke uenig i noe TS har sagt :P

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

LOL. TS har allerede informert sjefen om aspergerdiagnosen, så du er ikke uenig i noe TS har sagt :P

La meg presisere.

Sitat

arbeidsplassen burde være klar over overfor meg.

DETTE er hva jeg er uenig i. En hoveddiagnose sier ikke mye om hva slags utfordringer hver enkelt person har. I verste fall risikerer TS at han får helt fei oppfølging, og det er ingen tjent med. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så arbeidsstedet vet om diagnosen din og veileder på NAV ønsker å gi legeerklæring om de andre helseproblemene dine som ikke krever tilrettelegging?

Er du sikker på at veilederen ikke bare ville sende legeerklæring der det står at du har asperger? Kanskje sjef har etterspurt bevis?

Ellers får du be om grunnen til at veileder mener de andre helseproblemene trenger å opplyses om, kanskje det er noe du ikke har tenkt på? Om du mener det ikke er nødvendig for ny sjef å vite, så er det bare å stå på sitt

Jepp, det er opplysninger som det ikke er noe tilretteleggingsbehov for, og som er irrelevant for min situasjon ved

å søke til dette stedet. Det er jo slik at Nav allerede har dokumentasjon på min Asperger diagnose, vil nå tro at

praksisstedet stoler på Nav uten å kreve bevis for min diagnose. Har vært i flere tiltak de siste årene, og aldri har

det vært krevet noen legeerklæring fra min veileder eller saksbehandler før som skulle vedlegges søknad til praksisstedet.

Legen har sagt selv at slike papirer er kun mellom meg, legen, Nav og ingen andre (ikke en gang arbeidssted).

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta det opp på neste møte med veileder. Hun har gjort feil og forvirret meg før, så kanskje det er noen

rutiner og regler hun ikke er klar over når det gjelder søknad og hvilke papirer som er greit å dele videre av

hensyn til personvern og\eller deling av opplysninger uten min samtykke. Hun sa det til meg at legeerklæring

skulle vedlegges søknaden, som om det var et absolutt krav for innsøking. Dette uten å spørre meg først om jeg

samtykker til dette.

10 timer siden, Coolaid skrev:

Det er ikke lovlig sånn helt uten videre. Snakk med legen din for å få vite nøyaktig. Spør også nav om dette er lov og fortell samtidig at du IKKE samtykker til å dele dine helseopplysninger. 

Jeg skal si at jeg ikke samtykker til å dele ut opplysningene utover aspergerdiagnosen slik uten videre, og forhøre meg om reglene rundt dette og ta hennes synspunkter for evt. behov for å dele videre opplysninger til etterettning.

Jeg vil at minst mulig skal vite om mine helseopplysniger. Bare det å fortelle at jeg har Asperger gjør at enkelte ser på meg

som "spedalsk" eller noe. Dette har jeg erfart tidligere, og det er ikke noe gøy.

Hvorfor får jeg slike mellomrom mellom linjene jeg skriver? Merkelig. Det ser rotete ut. Kanskje det er Nav sin feil det og? LOL

Skrevet

Snakk med pasient og brukerombudet. Dette er deres arbeidsfelt. Alternativt Datatilsynet.

Anonymkode: f35e3...d57

Skrevet
På 11.2.2017 den 11.53, AnonymBruker skrev:

La meg presisere.

DETTE er hva jeg er uenig i. En hoveddiagnose sier ikke mye om hva slags utfordringer hver enkelt person har. I verste fall risikerer TS at han får helt fei oppfølging, og det er ingen tjent med. 

Du antar fortsatt at TS ikke har gitt eller planlegger å gi noe informasjon, til tross for at TS viser tegn til å være behjelpelig på dette området. Du antar det verste

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...