Flwrpwr Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 (endret) Leier en hybelleilighet som jeg nå skal flytte ut av, og utleier har enda ikke fått leid den ut til noen andre. Vi har kommet til enighet om fellesvisning to faste ganger i uka, men utleier har kommet med mange forespørsler om å få ha visning for enkeltpersoner som ikke kunne komme på disse tidspunktene. Jeg har vært svært fleksibel for dette hittil, men det har nå vært visning hos meg 9 (!) ganger uten at utleier har funnet en hun vil leie ut til. Dette er til og med svært sentralt i Oslo, og det burde egentlig ikke være noe problem å få den utleid, men utleier har satt opp prisen betraktelig fra det jeg har betalt, i tillegg til at hun muligens er litt... spesiell. Endret 13. februar 2017 av Flwrpwr
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 Så lenge det er nødvendig Anonymkode: 16a7c...1de 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 13 minutter siden, Flwrpwr skrev: Leier en hybelleilighet som jeg nå skal flytte ut av, og utleier har enda ikke fått leid den ut til noen andre. Vi har kommet til enighet om fellesvisning to faste ganger i uka, men utleier har kommet med mange forespørsler om å få ha visning for enkeltpersoner som ikke kunne komme på disse tidspunktene. Jeg har vært svært fleksibel for dette hittil, men det har nå vært visning hos meg 9 (!) ganger uten at utleier har funnet en hun vil leie ut til. Dette er til og med svært sentralt i Oslo, og det burde egentlig ikke være noe problem å få den utleid, men utleier har satt opp prisen betraktelig fra det jeg har betalt, i tillegg til at hun muligens er litt... spesiell. Du må bare innfinne deg med utleiers ønsker. Nekter du eller gjør visning vanskelig, ian du bli erstatningspliktig overfor utleier som ikke får leid ut. Anonymkode: 3cd5f...a23 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må bare innfinne deg med utleiers ønsker. Nekter du eller gjør visning vanskelig, ian du bli erstatningspliktig overfor utleier som ikke får leid ut. Anonymkode: 3cd5f...a23 Er du sikker på dette? Så lenge leiligheten er utleid har ikke huseier rett til å disponere den. Leietaker har ingen plikt til å stille den disponibel. Synes du har sterkt deg langt. Gi beskjed om at det blir noen unntak fra fellesvisnigene. Anonymkode: b5873...8aa 2
cassio Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 Står det ikke noe om visninger i leiekontrakten din?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #6 Skrevet 10. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på dette? Så lenge leiligheten er utleid har ikke huseier rett til å disponere den. Leietaker har ingen plikt til å stille den disponibel. Synes du har sterkt deg langt. Gi beskjed om at det blir noen unntak fra fellesvisnigene. Anonymkode: b5873...8aa Øes og forstå Husøeieloven før du begynner å protestere. 2 minutter siden, cassio skrev: Står det ikke noe om visninger i leiekontrakten din? Husleieloven går foran kontrakten. Anonymkode: 3cd5f...a23 4
cassio Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husleieloven går foran kontrakten. Anonymkode: 3cd5f...a23 Siden husleieloven er noe rund i formuleringen angående visning kan det være greit å sjekke kontrakten i tillegg. § 10-1.Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.
Flwrpwr Skrevet 10. februar 2017 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2017 Kontrakten er ikke mer spesifikk enn husleieloven.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 Selvsagt må du stille leiligheten til disposisjon... Anonymkode: 45336...64d 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #10 Skrevet 10. februar 2017 Det står "i rimelig utstrekning" så det er ikke ubegrenset, men akkurat hva det betyr aner jeg ikke. Anonymkode: e7b82...48b 4
Flwrpwr Skrevet 11. februar 2017 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2017 Men fordi utleier øker husleien med 25% og i tillegg "skremmer bort" de få som kommer på visning må man godta visning flere ganger i uka gjennom hele oppsigelsestiden?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #12 Skrevet 11. februar 2017 Jeg synes ikke det er rimelig (jf. loven) med å mange visninger. Utleier får ha noen faste visninger, og be prospektive leietagere forholde seg til det. Som du sier, skal det ikke være så vanskelig å leie ut i Oslo, og når utleier setter prisen høyt og kanskje er litt vanskelig ellers, må h*n ta innover seg at h*n er ansvarlig for store deler av problemet selv. Anonymkode: 867ab...46b 1
prt90 Skrevet 11. februar 2017 #13 Skrevet 11. februar 2017 Jeg hadde ansett 1-2 visninger totalt som rimelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå