Gå til innhold

Trenger små mennesker mindre vitaminer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger en person som veier 50 kilo like mange vitaminer og næringsstoffer som en person på 100 kilo? Om de er like høye, lik alder, kjønn og begge er friske?

Anonymkode: b8adc...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger en person som veier 50 kilo like mange vitaminer og næringsstoffer som en person på 100 kilo? Om de er like høye, lik alder, kjønn og begge er friske?

:hakeslepp:

Anonymkode: a9fa9...06c

Skrevet

Ja

Anonymkode: 74e3d...b96

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja

Dvs, ja, en mindre person trenger like mye vitaminer som en større person. 

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt ikke. En mindre person trenger mindre kalorier og han trenger mindre vitaminer for å opprettholde et mindre skjelett osv

Anonymkode: c832e...0cc

• Liker 2
Skrevet

En av grunnene til at vi er så høye her omkring er grunnet større tilgang på mat. Det finnes stammer i afrika som er lave fordi de ikke har hatt så rik tilgang på mat

Anonymkode: c832e...0cc

Skrevet

Her var det mange ulike svar gitt...

Skrevet

Men trenger en person som er i mye aktivitet (med et kcalbehov på f.eks 3000 mer vitaminer enn en person med lavt kcalbehov (f.eks 1800)? Dumt spørsmål kanskje, men jeg ser for meg at man bruker/forbrenner vitaminene også, på lik linje med mat.

Skrevet
1 time siden, DragonDays skrev:

Men trenger en person som er i mye aktivitet (med et kcalbehov på f.eks 3000 mer vitaminer enn en person med lavt kcalbehov (f.eks 1800)? Dumt spørsmål kanskje, men jeg ser for meg at man bruker/forbrenner vitaminene også, på lik linje med mat.

Når man gir vitamintilskudd til voksne gir man det samme til noen som veier 100 kilo som noen som veier 50 kilo. Referanseverdier på blodprøver er også det samme. Man trenger altså akkurat samme mengde vitaminer siden man har akkurat samme referanseverdi. For ordens skyld skal man snakke med lege før man tar vitamintilskudd. For friske mennesker trenger man ikke vitamintilskudd utenom å ta tran/omega3-kapsler. 

Anonymkode: c336c...75f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...