Gå til innhold

Er fargeskiftende solbriller å anbefale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal bruke de til bilkjøring også, men så har jeg hørt at noen sa at de tok litt lang tid å skifte farge og at de derfor ikke egna seg til bilkjøring?

Noen som har erfaring med sånne fargeskiftende briller?☺

Anonymkode: 2a929...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker du om solbriller som skifter farge, eller om brilleglass med styrke som blir solbriller i sterkt lys? Hvis det er det siste har jeg sett at de gjerne bruker litt tid på å gå fra solbriller til vanlige briller når de f.eks. kommer utenfra og går inn. Ikke noe stort problem når man er til fots, men kan godt tenke meg det blir noe annet når du kjører inn i en mørk tunnel på en lys sommerdag. Men dette er ting jeg har sett på avstand, ikke noe jeg har erfaring med selv. 

Anonymkode: 2b4ab...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit med tiden, men jeg personlig synes det er stygt. Brillen vil altid reagere på solstråler når du er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Snakker du om solbriller som skifter farge, eller om brilleglass med styrke som blir solbriller i sterkt lys? Hvis det er det siste har jeg sett at de gjerne bruker litt tid på å gå fra solbriller til vanlige briller når de f.eks. kommer utenfra og går inn. Ikke noe stort problem når man er til fots, men kan godt tenke meg det blir noe annet når du kjører inn i en mørk tunnel på en lys sommerdag. Men dette er ting jeg har sett på avstand, ikke noe jeg har erfaring med selv. 

Anonymkode: 2b4ab...497

Mener brilleglass med styrke som blir solbriller i sterkt lys☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg hadde for mange år siden reagerte kun på UV-stråler og fungerer således svært dårlig i en bil. Jeg er ganske sikker på at det er fysikken bak og at de derfor passer dårlig til ditt ønske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at fargeskiftende glass påvirkes av UV-stråler, og da i spesielt nyere biler med god UV-blocking i frontruta så vil det gi lite fargeskiftende effekt i brillene. En av leverandørene har dog nettopp kommet med en ny type fargeskiftende som de påstår også skal funke i bil, har ikke hørt om noen som har testet de enda. Gå innom en optiker og forhør deg :)

Anonymkode: 059fc...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal bruke de til bilkjøring også, men så har jeg hørt at noen sa at de tok litt lang tid å skifte farge og at de derfor ikke egna seg til bilkjøring?

Noen som har erfaring med sånne fargeskiftende briller?☺

Den typen briller er ikke å anbefale. Kjører du i mørket og møter en bil med lys, så blir brillene mørke. Kjører du i tunnel og møter noen, så blir det og mørkt i den typen brilleglass og i en rekke andre situasjoner. De er direkte trafikkfarlige, i tillegg til ubehagelige, og frarådes på det sterkeste. 

Enten må du hasolbriller med styrke, og bytte mellom dem og vanlige briller ved tunelinn og utkjøring eller så må du skaffe deg solbriller som festes på den vanlige brillen og vippes opp når du ikke trenger solskjerming og kjører bil. Hvilken solbrilleløsning du velger utenom bilkjøring er helt din avgjørelse. 

Det er ikke uten grunn at fargeskiftende brilleglass aldri ble noen suksess. Hadde de fungert i praksis slik de er ment å fungere i teorien, så hadde de vært geniale. 

Anonymkode: 9eedd...963

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer at fargeskiftende glass påvirkes av UV-stråler, og da i spesielt nyere biler med god UV-blocking i frontruta så vil det gi lite fargeskiftende effekt i brillene. En av leverandørene har dog nettopp kommet med en ny type fargeskiftende som de påstår også skal funke i bil, har ikke hørt om noen som har testet de enda. Gå innom en optiker og forhør deg :)

Optikeren lever av å selge briller, å forhøre seg der er jo resultatet gitt på forhånd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den typen briller er ikke å anbefale. Kjører du i mørket og møter en bil med lys, så blir brillene mørke. Kjører du i tunnel og møter noen, så blir det og mørkt i den typen brilleglass og i en rekke andre situasjoner. De er direkte trafikkfarlige, i tillegg til ubehagelige, og frarådes på det sterkeste. 

Enten må du hasolbriller med styrke, og bytte mellom dem og vanlige briller ved tunelinn og utkjøring eller så må du skaffe deg solbriller som festes på den vanlige brillen og vippes opp når du ikke trenger solskjerming og kjører bil. Hvilken solbrilleløsning du velger utenom bilkjøring er helt din avgjørelse. 

Det er ikke uten grunn at fargeskiftende brilleglass aldri ble noen suksess. Hadde de fungert i praksis slik de er ment å fungere i teorien, så hadde de vært geniale. 

Dette er helt feil. Fargeskiftende glass reagerer ikke på lys, de reagerer på UV, ergo blir de ikke mørke av møtende trafikk. Men de blir heller ikke i særlig grad mørke av UV-strålene heller inne i bilen, ettersom frontruta tar opp det meste av UV-strålene, spesielt i nyere biler. Så man kan fint kjøre med fargeskiftende briller, men de vil da fungere som helt vanlige, klare briller. Støtter forslaget ditt om suncovere som kan flippes ned og opp ved behov ved bilkjøring. 

Ellers så er fargeskiftende glass fortsatt veldig vanlig, selv om de fleste velger å ikke ha det. Så at det ikke ble noen suksess blir feil å si. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilli My

Jobbet hos optiker, vi anbefalte IKKE fargeskiftende glass til yrkessjåfører. Glassene reagerer på UV-strålingen som når gjennom bilruten, men kommer man inn i en tunnel går det for tregt å skifte tilbake til fargeløst. Dette kan være både plagsomt og farlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har erfart og fikk beskjed om (mulig det varierer hvilken bilrute man har) men jeg hadde slike briller en periode pga jeg ble ufattelig lyssky når jeg brukte brukte briller (aldri utenom, kamp for å få de fordømte optikeren til å tro meg at det ikke var alltid!). Uansett de reagerte ikke eller skiftet ikke farge når jeg brukte dem i bilen. 

Jeg kjøpte seg solbriller med styrke heller, og sånn til å ha over brillene. Ser skikkelig Harry ut, men ble brukt til bilkjøring. 

Anonymkode: 639ec...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilli My
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har erfart og fikk beskjed om (mulig det varierer hvilken bilrute man har) men jeg hadde slike briller en periode pga jeg ble ufattelig lyssky når jeg brukte brukte briller (aldri utenom, kamp for å få de fordømte optikeren til å tro meg at det ikke var alltid!). Uansett de reagerte ikke eller skiftet ikke farge når jeg brukte dem i bilen. 

Jeg kjøpte seg solbriller med styrke heller, og sånn til å ha over brillene. Ser skikkelig Harry ut, men ble brukt til bilkjøring. 

Anonymkode: 639ec...796

Har du prøvd å bruke briller med UV-filter, men uten farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...

i bilen vil de ikke fungere, fordi UV slipper lite igjennom bilruta (i alle fall de fleste moderne biler). Men det fins også fargeskiftende glass beregnet på bil. Det er mange som kan ha behov for å bruke solbriller mye mer enn de gjør, folk med lyse øyne, folk med AMD, tendens til grå stær, eldre folk generelt, nærsynte (?). Da kan slike fargeskiftende glass være lurt

Endret av DominiqueFrancon
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåleputa skrev (På 10.2.2017 den 18.06):

Det går greit med tiden, men jeg personlig synes det er stygt. Brillen vil altid reagere på solstråler når du er ute.

Det er kjempestygt!

Men det hjelper veldig mtp migrene og lys-øverfølsomhet så jeg bruker dem likevel. Glemmer at de skifter farge frem til jeg ser bilde av meg selv og blir like overrasket over at jeg ser ut som Ray Charles på dem alle 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...