AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 Har så utrolig lyst til å oppleve Norge - og spesielt nord! Har lenge drømt om "øyhopping" i Lofoten <3 Noen med erfaring fra Hurtigruten? Eller er det kun for "gamliser" og kinesiske turister Familie på fire. Baby på 1 år og gutt på 12. Erfaringer? Anonymkode: 954c3...54a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 Har du lyst, har du lov. Vil gjerne ha en slik øyhopping jeg og, selv om jeg ikke er eldgammel ennå. Anonymkode: 3c758...251
2shy Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 Jeg er verken gammel eller turist, og hadde stor glede av Hurtigruten! Naturopplevelse og sjelefred. Anbefales :D 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 6 timer siden, 2shy skrev: Jeg er verken gammel eller turist, og hadde stor glede av Hurtigruten! Naturopplevelse og sjelefred. Anbefales :D Så bra! Takk 🐻 Tok du hele ruten - fra Bergen til Kirkenes? Var du med på noen av de arrangerte utfluktene? Ts Anonymkode: 954c3...54a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du lyst, har du lov. Vil gjerne ha en slik øyhopping jeg og, selv om jeg ikke er eldgammel ennå. Anonymkode: 3c758...251 Anonymkode: 954c3...54a
reiseglad Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 (endret) Hurtigruten er deilig og avslappende, men ikke spesielt aktiv ferieform. Skal du øyhoppe i Lofoten (eller Helgelandskysten for den del), så seiler hurtigruten bare rett forbi, så du opplever ikke mye av områdene. Du kan gå av hurtigruta i Stamsund, ta buss via Vikingmuseet og hoppe på igjen i Svolvær etter et par timer. Spør du meg, så er ikke det mye til opplevelse. Det samme skjer på Helgelandskysten, da kan du droppes utenfor Svartisen, og så ta buss via Saltstraumen og tilbake på hurtigruta i Bodø 3-4 timer senere. Skal du oppleve disse områdene, bør du vurdere en annen reiseform. Men duverden, jeg bruker hurtigruta hvert eneste år på disse strekningene, fordi det er behagelig og avslappende. Skal jeg oppleve Lofoten, da tar jeg bilen. Og du; medpassasjerene mine er fra 0 til 90 år, mange par faktisk i 30-50- årene. (vet ikke om det defineres som eldgammelt da......) Endret 11. februar 2017 av reiseglad
Kjetil E Skrevet 11. februar 2017 #7 Skrevet 11. februar 2017 På 10.2.2017 den 16.24, AnonymBruker skrev: Har så utrolig lyst til å oppleve Norge - og spesielt nord! Har lenge drømt om "øyhopping" i Lofoten <3 Noen med erfaring fra Hurtigruten? Eller er det kun for "gamliser" og kinesiske turister Familie på fire. Baby på 1 år og gutt på 12. Erfaringer? Anonymkode: 954c3...54a Voksne vil ha stor glede av Hurtigruten. Men vil ikke annbefale en lenger tur med barn. De har vel rett nok et slags lekerom ombord, men ikke store greiene. Og lite og ingen ting som skjer ombord. Man reiser med Hurtigruten for å oppleve vår vakre natur og små og stor idylliske og mindre idylliske annløpshavner underveis. Det arrangeres en del utflukter underveis, men de koster en god del. Så for et barn vil jeg tro at en tur med Hurtigruten vil bli vel langtekkelig. Ihvertfall hvis dere har tenkt å ta hele reisen ene eller begge veier. Men er jo mulig å ta et kortere strekk hvis man det ønsker. Hvis dere skal oppleve Lofoten så ville jeg for eks anbefalt at dere til slutt kjører til Stokkmarknes og tar Hurtigruten fra Stokkmarknes til Trondheim. Da får dere med dere ville Trollfjorden og Raftsundet (med mulighet for Havørnsafari). Og dagen etter vil dere få med dere fantastiske Helgelandskysten.
2shy Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra! Takk 🐻 Tok du hele ruten - fra Bergen til Kirkenes? Var du med på noen av de arrangerte utfluktene? Ts Anonymkode: 954c3...54a Nei, jeg delte det opp i 2 omganger; Bergen - Trondheim, og Tromsø - Trondheim. Sistnevnte var helt klart en større naturopplevelse, med Trollfjorden og Lofoten. Var ikke med på noen aktiviteter, men ville nok gjort det hvis jeg skulle reist igjen i dag
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 Ja, jeg vil egentlig si at hurtigruten er for eldre og turister for å sette det på spissen. Det er rolig tur, man får se mye natur, det er avslapping og kaffe i baren. Det er ikke mye som skjer akkurat! Det er ikke lengre lekerom en gang på hurtigrutene, ingen steder å gjøre av en leken 1-åring. Jeg ville aldri i verden hatt med barn på en slik tur. Det er ingenting å finne på om bord på hurtigruten for barn. Man kan helt fint bruke hurtigruten som transportform, men jeg ville aldri i verden brukt det som hovedferie for en barnefamilie. Det blir ingen øyhopping i Lofoten med hurtigruten. Den har to stopp i Lofoten, Stamsund og Svolvær. Ingen av stedene representerer skjønnheten når Lofoten viser seg fra sin beste side. Jeg anbefaler heller å ta en skikkelig ferie hvor man bruker god tid på å reise gjennom Lofoten. Jeg er fra disse områdene selv og har bl.a brukt uendelige timer på båtreise mellom Bodø-Svolvær-Stamsund opp gjennom tidene. Med barn er det drepen altså. Å underholde bare de 4 timene reisen tar fra Bodø og over vestfjorden.. Ikke noe å anbefale dersom man ønsker å nye roen en reise med hurtigruten gir. Anonymkode: 03c99...49b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #10 Skrevet 26. februar 2017 Du har fått gode og utfyllende svar - og det er en "gammel" tråd. Men jeg har jobbet på Hurtigruten og vil ikke anbefale noen med "eldre" barn det, nei. Som nevnt skjer det lite til ingenting om bord, og lugarene er små og trange for en familie. Hvis dere derimot tar turen delvis med bil og delvis med Hurtigruten gir det mer mening. Få med dere enkelte ting som Trollfjorden f.eks og kjør heller gjennom Lofoten. Det får dere MYE mer ut av Anonymkode: ffb10...2c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå