AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 For noen måneder siden bestemte jeg meg for å leve sunnere ved å kutte ut godteri og alkohol. Har også begynt å trene og spise sunnere. Er ikke nødvendig å gå noe særlig ned i vekt, men mesteparten av fokuset er å forebygge livsstilsykdommer og få bedre fysisk og psykisk helse. Det som er veldig overraskende er at folk rundt meg reagerer negativt på at jeg ikke vil ha kake/snop/potetgull som blir servert på jobb av og til, de nærmest dytter det opp i ansiktet mitt, og det samme skjer når jeg bestiller alkoholfri øl/vann med kullsyre i baren. Jeg driver på ingen måte å forteller andre hva de bør gjøre/spise eller forsøker å endre på andres vaner for at de skal leve like sunt som meg, så det kan ikke være en slags hevn pga det. Noen andre som opplever det? Jeg blir faktisk litt lei meg for at folk ikke er mer støttende, men gjør så godt de kan for at jeg skal sprekke. De endringene er ikke lett å takle bestandig, ofte er det viljestryken min som jobber hardt for å ikke sprekke. Anonymkode: a10d5...76f 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 De vil vel at du skal "være en del av gjengen". Mat/godteri skaper ofte samhold. Anonymkode: 1dc74...9f6 2
Derpderp Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vil vel at du skal "være en del av gjengen". Mat/godteri skaper ofte samhold. Anonymkode: 1dc74...9f6 Enig, vi samles rundt mat og drikke. Dessuten, så peker man direkte eller indirekte ut andres "dårlige vaner" når man begynner å rette på sine egne og det kan føles sårt eller unødvendig av de rundt deg selv om du ikke aktivt går ut og oppfordrer dem til å gjøre det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Kjenner meg igjen der, men du må huske at det er ditt valg og det skal ikke gå utover andre. La de spise så mye usunt de vil, og for all del ikke gjør det til en stor greie hvor du prøver å tvinge dem til å følge din livsstil. Anonymkode: 0aaa3...885
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 2 minutter siden, Derpderp skrev: Enig, vi samles rundt mat og drikke. Dessuten, så peker man direkte eller indirekte ut andres "dårlige vaner" når man begynner å rette på sine egne og det kan føles sårt eller unødvendig av de rundt deg selv om du ikke aktivt går ut og oppfordrer dem til å gjøre det samme. På hvilken måte da? Anonymkode: a10d5...76f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #6 Skrevet 10. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg igjen der, men du må huske at det er ditt valg og det skal ikke gå utover andre. La de spise så mye usunt de vil, og for all del ikke gjør det til en stor greie hvor du prøver å tvinge dem til å følge din livsstil. Anonymkode: 0aaa3...885 Nei, det ville jeg aldri gjort. Eneste jeg gjør er å være ærlig når folk spør meg hvorfor jeg ikke vil ha kake el.l. Får som oftest svar som: "herregud, du kan da unne deg kake", "man lever bare en gang", "skal du virkelig ikke drikke i helga, sååååå kjedelig da" osv. Men du har helt rett i det. Dette er mitt valg, og det påvirker ikke deres liv. Anonymkode: a10d5...76f
Derpderp Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte da? Anonymkode: a10d5...76f Ingen liker å føle seg usunn. Dersom jeg sier neitakk til pommes fries eller vin når jeg er ute i et forsøk på å bli sunnere, vil jo min venninne som drikker vin eller spiser pommes´en føle seg usunn som sier jatakk. Det at hun spiser eller drikker det en gang i blant er jo ikke noen krise eller big deal for noen av oss, men når jeg aktivt gjør det "sunne valget" og hun aktivt gjør det "usunne valget" sitter hun gjerne igjen med en sur smak i munnen. Er det riktig? kanskje ikke. Burde vi ta valg helt uavhengig av hverandre og ikke bli påvirket av de rundt oss? Kanskje. Men i virkeligheten og i relasjon til hverandre er det ofte ikke slik, man måler seg ofte opp mot hverandre og ser ofte de man jobber med eller er venner som likemenn-eller kvinner - da kan det bli sårt eller oppfattes som ubehaglig når noen stikker seg ut sånn. Det er iallefall min erfaring, og jeg har som de fleste andre vært på begge sidene av situasjonen.
Pringle Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 Kanskje du er omgitt av drittsekker. Normale folk legger seg ikke mye opp i hva andre spiser og drikker eller ikke spiser og drikker. Når det er sagt: Hvordan du legger ting fram, bevisst eller ubevisst, påvirker hvordan andre reagerer, og du blir også påvirket av dine egne holdninger. Hvis du "preker" om hvor sunt du spiser, at det du velger bort er "farlig", at du ikke kan eller bør spise det eller det, men at du har skikkelig lyst på det - vil folk se det som sin oppgave å overtale deg til å gjøre det du egentlig har lyst til. Du kan også tolke situasjoner som objektivt sett er identiske med hvordan de tidligere har vært, som påtrengende nå, fordi du faktisk er i tvil om hva du helst vil. Mitt tips vil vel gå på å ikke gjøre noe vesen av hva du spiser/drikker, ikke prate om hva som er "sunt" i spisesituasjoner, takke ja til det du vil ha og høflig nei til det du ikke vil ha, uten å begrunne eller unnskylde deg. Du kan strekke deg til å si "nei takk, jeg er forsynt" eller "det ser deilig ut, men jeg har akkurat spist".
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 Jeg tror noe av det kommer av misunnelse. Mange har et ønske om å leve sunnere, men de klarer ikke å faktisk gjøre det som skal til. Dermed blir de litt misunnelige når de ser at noen klarer det de selv ikke får til. Fortsett med ditt sunnere liv, det vil du få igjen for. Det samme gjelder ofte folk som klarer å gå ned i vekt, omgivelsene vil proppe dem med mat, kun misunnelse som ligger bak. Men de prøver å få det til å være omsorg, " vil jo ikke at du skal sulte deg" og lignende. Det beste er å ikke bry seg, det er helt frivillig hva man spiser og ikke spiser. Anonymkode: c094e...630 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #10 Skrevet 10. februar 2017 Jeg kjenner meg igjen. Tok grep om kostholdet og begynte å trene i fjor da fordi jeg nærmet meg overvekt. Jeg er på ingen måte fanatisk, men har kuttet ut søtsaker i hverdagen, og trener 3 ganger i uken. Det betyr at jeg takker nei til kaker kollegaer kommer med på jobb, "det lille ekstra" til kaffen, glasset med vin ect. Og opplever ofte at folk blir fornærmet eller kommer med spydige kommentarer. Siste jeg hørte var "ikke spør henne en gang, hun slaaaanker seg" sagt på en spydig måte. Jeg hadde ikke forventet dette, og skjønner det ikke. Når jeg selv spiste alt jeg fikk servert, så var jeg aldri selv sånn mot andre som takket nei. Tror ikke jeg reagerte på det i det hele tatt, tenkte vel at folk må få gjøre sine egne valg. Tenker at vi må bare prøve å ignorere disse kommentarene, og fortsette med det som er best for oss. Sikkert mange grunner til at enkelte legger seg opp i kostholdet vårt, men ikke bruke energi på negativ feedback. Anonymkode: 11623...4ef 1
Duftavsommerregn Skrevet 10. februar 2017 #11 Skrevet 10. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For noen måneder siden bestemte jeg meg for å leve sunnere ved å kutte ut godteri og alkohol. Har også begynt å trene og spise sunnere. Er ikke nødvendig å gå noe særlig ned i vekt, men mesteparten av fokuset er å forebygge livsstilsykdommer og få bedre fysisk og psykisk helse. Det som er veldig overraskende er at folk rundt meg reagerer negativt på at jeg ikke vil ha kake/snop/potetgull som blir servert på jobb av og til, de nærmest dytter det opp i ansiktet mitt, og det samme skjer når jeg bestiller alkoholfri øl/vann med kullsyre i baren. Jeg driver på ingen måte å forteller andre hva de bør gjøre/spise eller forsøker å endre på andres vaner for at de skal leve like sunt som meg, så det kan ikke være en slags hevn pga det. Noen andre som opplever det? Jeg blir faktisk litt lei meg for at folk ikke er mer støttende, men gjør så godt de kan for at jeg skal sprekke. De endringene er ikke lett å takle bestandig, ofte er det viljestryken min som jobber hardt for å ikke sprekke. Hør her kjære deg! Du gjør vel ikke dette for at andre skal like deg ? Drit i hva andre mener om deg ! Du bare kjører på for hva du synes er best for deg selv. Vil de andre kjøre sitt løp la de holde på, ikke vær opptatt av dette. Er akkurat der du er nå, har en egen tråd om dette. Men jeg gjør dette for min egen helse sin skyld og ikke noe annet. Må jobbe med meg selv hele tiden, og forsaker en del for å få det til. Men bevares hvert eneste gram som renner av er en seier 1
Vackra Skrevet 10. februar 2017 #12 Skrevet 10. februar 2017 Skjønner deg veldig godt ts! Venninnene mine blir sure og spydige hver gang de får nyss om at jeg ikke spiser godteri. Det hjelper ikke at jeg er "heldig" (som de kaller det) med en atletisk og slank kropp i tillegg. For meg er det ikke verdt det å føle seg slapp og sliten, og jeg er ikke så glad i å trykke nedpå med sjokolade og godteri. Jeg har kuttet ut alt sammen, og syntes kroppen fungerer mye bedre, lettere å holde treningsvaner osv! Dessverre er det mye misunnelse ute og går. Alle vet at sukker i store mengder er ekstremt usunt og gjør det tjukk. Hvis alle i rommet trykker innpå med chips lider alle "felles skjebne". Alle må jobbe like mye for å "fjerne" det igjen. Når én i rommet klarer å takke nei er hun eller han bedre stilt enn resten, og det gjør at du blir outkast. På en side craver de sukkeret og klarer ikke å la vær, samtidig er de misunnelige på at du slipper konsekvensene av det. Mange vil forsøke å sabotere andres gode vaner, slanking osv, fordi de er redd for at du skal klare det. Var nylig på hyttetur hvor vi var ti jenter (to fulle biler). På veien stoppet vi for å handle. Handlet middager felles og alle hadde en kurv med "egne varer" (godtesnop(), brus og alkohol). Jeg føyer meg alltid på maten, for meg kan vi godt kose oss med god mat og drikke). Men i min kurv lå det kun alkohol, ingen godteri, kjeks, kvikk lunsj osv. Jeg kjøpte mango, epler, druer og nøtter. Visste dette ville bli sett stygt på, forsøkte å være så diskré som mulig ved å fokusere på middagshandlingen, men når noen får teften blir det ramaskrik. Det er selvfølgelig ubehagelig at på kvelden når alle sitter med nesa i hver sin pose smågodt og er spydige for at jeg ikke spiser det. Selvfølgelig blir det kommentert at jeg ikke spiser kvikklunsj i skibakken, men en pose nøtter. Når de andre drikker kakao til frokost drikker jeg et glass melk. Det blir alltid dårlig stemning, men hva kan man gjøre med det? Jeg gjør mitt beste for å være diskré. Kommenterer ingen andres matvaner, og fronter ikke min egen. Sier ikke engang "disse druene var gode". Prøver å gjøre det hele naturlig. Men jeg skal ikke trykke i meg diabetesmengder med sukker når jeg ikke vil ha det, for at de andre skal få bedre samvittighet! Jeg bidrar til fellesskapet (i form av at enten 1. vi skal spleise på godteriet også, da betaler jeg uten et ord, prøver alltid være diskré, samme hvor mye det koster og at jeg ikke skal ha noe selv! 2. tar med noe jeg vet de andre setter pris på til en vors eller festlige lag. 3. Inviterer jeg til noe baker jeg selvfølgelig kaker, setter ut snacks i tillegg osv. Prøver å passe inn, bare putter ikke i munnen min.).Og vil jeg ha sjokolade, så spiser jeg sjokolade. Men jeg spiser ikke sjokolade av sosialt press for å passe inn..! 4
_LanciA_ Skrevet 11. februar 2017 #13 Skrevet 11. februar 2017 Samme har jeg opplevd. Presser ingen andre til å leve som meg og maser ikke på dem. Fatter ikke hvorfor de er sånn! Typisk samme menneskene som selv tyter og syter om at de skulle vært tynnere og sprekere. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 11. februar 2017 #14 Skrevet 11. februar 2017 Kjenner meg godt igjen. Hvis man vil ha vann til maten i familien min, så kommer det enten en spydig "næmmen så sunn du skal værre a" eller en nærmest bedende "Du skal få lov til å ta vin/brus asså".
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #15 Skrevet 11. februar 2017 Jeg satte i gang å jobbe før jul og jogger litt hver dag nå. Deilig med masse ekstra styrke i bein og kropp, og ja kroppen forandrer seg selv om jeg ikke nødvendigvis går ned i vekt Folk jeg forteller det til, gjerne venner, er lite glade for meg. De sier jo gjerne "så bra da" eller "så flink du er" første gangen de oppdager at jeg er aktiv, men ellers så virker det som de ikke liker så godt at jeg har viljestyrken. Forstår jo at det ikke er så interessant at jeg tar tak i min helse, men jeg hadde kansje forventet meg litt mer positivitet til at jeg får det til. Jeg har hørt om "body envy" og "weightloss envy" og jeg tror det ligger noe i disse uttrykkene. Generellt sett så virker det som folk liker meg bedre mer litt ekstra, fordi det er vant med at jeg er litt tykkere enn de. Kansje de føler seg bedre når de selv ser bedre ut. Anonymkode: 1b2ac...c1e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #16 Skrevet 11. februar 2017 Dette er ganske vanlig om du har et kosthold som skiller seg fra normen, om det er cøliaki, veggis, halal eller hva det skulle være Anonymkode: 9fec4...bcb
Duftavsommerregn Skrevet 11. februar 2017 #17 Skrevet 11. februar 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir faktisk litt lei meg for at folk ikke er mer støttende, men gjør så godt de kan for at jeg skal sprekke. De endringene er ikke lett å takle bestandig, ofte er det viljestryken min som jobber hardt for å ikke sprekke. Jeg er midt i mitt likestillingsprosjekt Så jeg har møtt snev av dette du skriver om, men ikke spesielt plagsomt. Jeg bare avviser det høflig, men på en måte som gjør at de ikke tørr presse meg på noen måte Du bestemmer hva du selv skal spise, og ingen kan gjøre noe med det. Er vel litt av meningen med en livstilsendring at man også kan stå opp for seg selv på en måte med folkeskikk, det er ingen andre som gjør det for deg. 1
Gjest Gaea Skrevet 11. februar 2017 #18 Skrevet 11. februar 2017 Opplevde det samme, veldig sterkt, da jeg var veganer. Det var faktisk en ganske stor ekstra belastning når jeg allerede følte at det var uvant/tungt i blant og krevde litt viljestyrke. Og jeg snakket aldri negativt om det andre spiste, eller la ut om hvorfor jeg ville spise som jeg gjorde. Så jeg tipper at de føler på dårlig samvittighet over sitt eget dårlige kosthold og tar det ut på andre (for det er lettere å overse/ikke tenke over kostvanene sine om alle spiser det samme).
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #19 Skrevet 11. februar 2017 Jeg kommer bare med sleivete kommentarer hvis det går imot kunnskapen jeg har OG de kommenterer selv at de tror de er sunne. For eksempel ei venninne spiser ikke svinekjøtt, fordi hun har lest at det er urent (ingen allergier, ikke muslim) og sier derfor at svinekjøtt ikke er sunt. Og en kollega som nesten ikke gjør annet enn å trene på fritiden og mener at han er kjeeempe sunn fordi det er sunt å trene og jo mer man trener jo sunnere er man. Eller hvis folk tror at de er sunne hvis de for eksempel spiser havregrøt, brødskive, lavfett, vegetariansk eller drikker appelsinjuice, Om de vil spise/leve slik for smakens/lystens skyld, så greit nok. De kan gjøre akkurat det de vil. Men kommer de her og påstår at det er sunt når det ikke er det, så lar jeg dem ikke leve i den troen. Men sier nei til vin/brus og tar heller vann? Så flott! Sier ingenting imot sånt, uansett om jeg tok det samme valget da eller ikke. Trener noen ganger i uka (ikke timesvis hver eneste dag)? Så flott! Sier ingenting imot det, selv om jeg ikke har fått rørt på skrotten på over en uke... Anonymkode: 376ff...af0
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #20 Skrevet 11. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer bare med sleivete kommentarer hvis det går imot kunnskapen jeg har OG de kommenterer selv at de tror de er sunne. For eksempel ei venninne spiser ikke svinekjøtt, fordi hun har lest at det er urent (ingen allergier, ikke muslim) og sier derfor at svinekjøtt ikke er sunt. Og en kollega som nesten ikke gjør annet enn å trene på fritiden og mener at han er kjeeempe sunn fordi det er sunt å trene og jo mer man trener jo sunnere er man. Eller hvis folk tror at de er sunne hvis de for eksempel spiser havregrøt, brødskive, lavfett, vegetariansk eller drikker appelsinjuice, Om de vil spise/leve slik for smakens/lystens skyld, så greit nok. De kan gjøre akkurat det de vil. Men kommer de her og påstår at det er sunt når det ikke er det, så lar jeg dem ikke leve i den troen. Anonymkode: 376ff...af0 Sleivete kommentarer på andres kosthold er aldri på sin plass. Det er ikke sikkert at din kunnskap om hva som er sunt er sannheten. Kan du ikke tenke det eller blåse ut på KG, er du nødt å være spydig? La folk spise det de vil, om det er for smaken din skyld eller av andre grunner. Anonymkode: 11623...4ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå