Gå til innhold

Sykepleier: "Du må få deg en utdannelse vet du!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som ekstravakt i hjemmesykepleien, og er utdannet helsesekretær. 

Var på jobb i dag sammen med en sykepleier og hun spør om jeg ikke skal gå mer på skole. Jeg vet ikke helt, jeg får se hva det blir til svarer jeg. Hun svarer at "Okei, men du bude vel ha en utdannelse?" "Ja, jeg er utdannet helsesekretær, men det er ikke så lett å få jobb, så jeg får se hva jeg gjør"

Hun svarer at "Jeg synes du burde gå på skole jeg, sånn at du har en utdannelse."

Altså hæ? Er hun døv? Jeg sier jo at jeg er utdannet helsesekretær? Hva mente hun egentlig med det? Var ikke det utrolig frekt? 

Anonymkode: 9de62...f56

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med tanke på at du allerede hadde sagt at det ikke var så lett å få jobb som helsesekretær, så synes jeg ikke det var spesielt frekt. Litt ubetenksomt formulert kanskje, men antagelig ment som et godt råd. 

• Liker 22
Skrevet

Det er vel utdannelser som gir deg bedre muligheter på jobbmarkedet? Du sier jo at det ikke er lett å få seg jobb som sekretær. 

• Liker 4
Skrevet

Hun er bare litt lettere mentalt handikappet, ikke ta det til deg.

Anonymkode: e2c20...57b

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Lammelåret skrev:

Det er vel utdannelser som gir deg bedre muligheter på jobbmarkedet? Du sier jo at det ikke er lett å få seg jobb som sekretær. 

3 minutter siden, Ananas. skrev:

Med tanke på at du allerede hadde sagt at det ikke var så lett å få jobb som helsesekretær, så synes jeg ikke det var spesielt frekt. Litt ubetenksomt formulert kanskje, men antagelig ment som et godt råd. 

Ja, men jeg ER jo utdannet noe. Jeg sier ikke til folk som ikke får seg jobb i oljen at de burde få seg en utdannelse selv om jobbmarkede ikke er på det beste? De har jo en utdannelse selv om det er vanskelig å få jobb!

• Liker 15
Skrevet

Haha, så frekt sagt!

Dette er noe min svigermor kunne lirt ut av seg. Hun er av gamleskolen, sykepleier, og den utdanningen er visst hevet over alle andre!

Anonymkode: c2220...388

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg ER jo utdannet noe. Jeg sier ikke til folk som ikke får seg jobb i oljen at de burde få seg en utdannelse selv om jobbmarkede ikke er på det beste? De har jo en utdannelse selv om det er vanskelig å få jobb!

Nei, men mange sier at de må omskolere seg eller ta tilliggsutdanning. Hun ville antagelig bare si at du burde skaffe deg en tryggere utdannelse, ikke å fornærme eller overse den du allerede har, derfor, som jeg sa: ubetenksomt formulert. Tror ikke poenget var å si at helsekretær ikke er en utdannelse...

• Liker 2
Skrevet

Synes du henger deg voldsomt opp i formuleringen og overser poenget. Ny/mer utdannelse for en som sliter på jobbmarkedet er høyst relevant, om det så gjelder for helsesekretærer eller oljearbeidere. 

• Liker 9
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke det utrolig frekt? 

Utrolig frekt var det vel ikke, men litt? kansje hun mener bachelor da? eller er det bachelor du har?

Anonymkode: b1d91...ebe

Skrevet

Correct me if I'm wrong; men er ikke helsesekeretær noe man tar på VGS? For i så fall faller det inn under (yrkesrettet)videregående opplæring, ikke utdanning, altså høyskole/universitet(bachelor og master regnes vel som høyere utdanning av lavere grad). Så det kan jo hende det var det hun hadde i tankene, dog ville jeg personlig ordlagt meg litt annerledes, uten at jeg tror hun nødvendigvis mente noe vondt. Høres jo ut som om hun har tro på at du er egnet til det. Man skal ha respekt for kollegers kompetanse, uavhengig av hvilket faglig nivå det er på, men jeg ville nok ikke tatt meg så nær av en sånn enkeltepisode, uavhengig av hva hun faktisk mente.

Anonymkode: c94e6...bf9

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha, så frekt sagt!

Dette er noe min svigermor kunne lirt ut av seg. Hun er av gamleskolen, sykepleier, og den utdanningen er visst hevet over alle andre!

Anonymkode: c2220...388

Jepp, har sånne i slekten jeg og! De er faktisk mye bedre enn samtlige overleger på samtlige sykehus... Det verste er (som jeg ALDRI! hadde turd å påpeke) er at de ikke trengte videregående skole engang da de tok sykepleierskolen!

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Ananas. skrev:

Nei, men mange sier at de må omskolere seg eller ta tilliggsutdanning. Hun ville antagelig bare si at du burde skaffe deg en tryggere utdannelse, ikke å fornærme eller overse den du allerede har, derfor, som jeg sa: ubetenksomt formulert. Tror ikke poenget var å si at helsekretær ikke er en utdannelse...

Ja, men man snakker da vel ikke sånn til folk? Hun har sagt det før også og jeg begynner å bli lei av å høre det. "Hva skal du bli da?" "Skal du ikke gå på noe skole?" Altså.. Ærlig talt? Hadde man sagt til en helsefagarbeider at de må ta en utdannelse?

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Correct me if I'm wrong; men er ikke helsesekeretær noe man tar på VGS? For i så fall faller det inn under (yrkesrettet)videregående opplæring, ikke utdanning, altså høyskole/universitet(bachelor og master regnes vel som høyere utdanning av lavere grad). Så det kan jo hende det var det hun hadde i tankene, dog ville jeg personlig ordlagt meg litt annerledes, uten at jeg tror hun nødvendigvis mente noe vondt. Høres jo ut som om hun har tro på at du er egnet til det. Man skal ha respekt for kollegers kompetanse, uavhengig av hvilket faglig nivå det er på, men jeg ville nok ikke tatt meg så nær av en sånn enkeltepisode, uavhengig av hva hun faktisk mente.

Anonymkode: c94e6...bf9

Jo også? Det er mange utdannelser man tar på VGS.

Helsesekretær, helsefagarbeider, elektriker, maler, bilmekaniker. Så hva er det du vil frem til? Kan man ikke si at man er utdannet helsefagarbeider eller elektriker om man bare har gått VGS? 

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men man snakker da vel ikke sånn til folk? Hun har sagt det før også og jeg begynner å bli lei av å høre det. "Hva skal du bli da?" "Skal du ikke gå på noe skole?" Altså.. Ærlig talt? Hadde man sagt til en helsefagarbeider at de må ta en utdannelse?

Du synes ikke det var litt relevant å få med i hovedinnlegget at det er noe hun PLEIER å si, ikke bare noe hun sa i dag da? I så fall får du jo bare svare henne og si "Jeg har en utdannelse og klarer meg helt fint med den" helt til hun går lei. Svar henne, ikke bare ta imot sånne tåpelige kommentarer hvis de irriterer deg sånn. Kanskje aller best: overse det, både der og da og mentalt. 

Jeg hadde aldri sagt det til en helsefagarbeider, for vi mangler enormt mange av dem, og de kommer ikke til å stå arbeidsløse. 

• Liker 3
Skrevet

Tror poenget er at det er en utdanning, men ikke en høyere utdanning. Tror ærlig talt ikke at hun mente det frekt i det hele tatt, men hun kunne ha ordlagt seg bedre. 

• Liker 2
Skrevet

Hun mener vel en annen utdannelse innen helse, som er lettere å få relevant jobb/lønn med. Siden du jobber innen helse uansett. Men ja det er frekt å fortsette å mase om det. Høres ut som du har svart henne klart, tror hun ikke du tok poenget første gangen? :fnise:

Anonymkode: 7ed77...c82

Skrevet

Var det virkelig nødvendig å påpeke at det var en sykepleier som sa dette? Kunne du ikke bare skrevet en kollega? Folk på KG elsker jo å rakke ned sykepleierne, så dette gnir de seg nok i hendene av. 

Anonymkode: d1cfe...e06

• Liker 4
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke det utrolig frekt? 

Nei. Du klager jo over at du ikke får jobb som det du ønsker også gir hun deg et råd, at du ikke liker rådet betyr ikke at det er frekt. 

Skrevet (endret)

Hun mente vel en mer relevant utdannelse. I hjemmesykepleien er sykepleie eller helsefagarbeider mye mer relevant utdannelse enn helsesekretær. Kan være det hun tenker på, evt. At hun mener høyere utdanning når hun mener utdannelse..

Endret av boblevann
  • Liker 1
Skrevet

Så lenge du sier det er vanskelig å få jobb og du sier du skal se hva du gjør så syns jeg ikke det er frekt. Det ble nok ordlag litt feil, og man sier jo kanskje ikke dette til hvem som helst. Men det var nok mer et råd om at du burde ta skole, og få deg jobb, lønn og kredit for utdanningen isteden for å ikke jobbe innenfor det du er utdannet som. 

Anonymkode: 00f5e...7bc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...