Gå til innhold

Trenger tips og råd angående to hannkatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei du som tar deg tid til å lese dette :)

I sommer fikk vi stadig vekk besøk av en livredd, tynn og sky katt som virket å være hjemløs. Jeg forsøkte å kose med han og gi han mat. Ofte måtte jeg bare sette fra meg maten og gå, for han turte ikke å komme bort til meg. Men det gikk seg til mer og mer, og til slutt etter noen måneder ble han med inn. Han gikk litt inn og ut, likte ikke å være inne for lenger av gangen. I høst ble han kastrert, vaksinert, sjekket og chippet :) Og en del av familien. Dyrlegen antok at han var ca 1år i november.

Jeg har en katt fra før av som er snart 8år. Han betyr utrolig mye for meg <3

Greia er at disse kattene noen ganger plager hverandre, mens de andre ganger fint kan sove i samme rom eller spise ved siden av hverandre. Det er veldig opp og ned. Den minste forsøker ofte å skremme den største ved å hjemme seg bak dørkarmer osv (venter rundt neste hjørne for så å sprette frem når den eldste kommer). Det ser ofte litt komisk ut og jeg har ledd litt av det, men i det siste tror jeg det har plaget den eldste litt. Han slår etter den lille og freser som bare det. Den lille har begynt å ta igjen en del og dasker stadig vekk til den eldste, og blåser seg opp og sitter i "kamp posisjon" rett som det er. De freser og hyler og lager noen helt ville lyder til tider. De har katteluke og jeg har ved et par anledninger også sett den minste stå foran katteluka som for å stenge eldste pusen ute. Den lille er ikke liten i størrelse, kun alder. De er ca like store og veier det samme. Begge er kastrerte hannkatter. Den jeg har hatt i snart 8år har alltid vært litt redd av seg når det gjelder andre mennesker og sånt, men ikke opplevd at han har vært redd for andre dyr. Han er en utrolig flink jeger blant annet!

Har bestilt Feliway, håper dette kan roe de ned litt. Vet ikke om det fungerer, første gang jeg prøver det nå. Det jeg er aller mest redd for er enten at den eldste katten stikker av fordi han ikke orker å bo med den minste katten i hus mer, eller at den ene skader den andre når jeg ikke er tilstede. Det er mine to største bekymringer. Jeg har lite lyst til å omplassere denne minste pusen som jeg har tatt til meg, men på samme tid så vil jeg jo ikke at den jeg har hatt i 8år skal føle at han ikke trives hjemme lenger. Aller helst vil jeg jo ha begge to, og helst se de blir venner. Men det blir kanskje vanskelig. Sukk.

Er det noen som har tips eller råd til meg?

Anonymkode: af7ec...ec7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...