Gå til innhold

Hva er det aller viktigste mtp barnehage for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt i villrede iht hvilke barnehager jeg skal søke plass i. Hva er de viktigste kriteriene dine for valg av barnehageplass? Kanskje er de aspekter jeg ikke har tenkt over! 

Takker på forhånd! :-) 

Anonymkode: 8dbbe...43b

Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Ikke for store grupper slik at barna får god oppfølging.

Personale som faktisk liker jobben sin og er glad i barn.

At det er fin uteplass å leke på og at de drar ut på små ekspedisjoner.

Jeg googlet masse rundt om barnehagene i mitt område og fant masse gode tilbakemeldinger på den barnehagen vi valgte. Besøkte dem før barnehagestart også og hadde innkjøring på 2 uker. Man ser at de virkelig bryr seg om barna og de er utrolig åpen med foreldrene og samarbeider godt med oss. Jeg føler meg trygg på dem og det gjorde jeg fra dag en. 

Skrevet
9 timer siden, GoldenLioness skrev:

Ikke for store grupper slik at barna får god oppfølging.

Personale som faktisk liker jobben sin og er glad i barn.

At det er fin uteplass å leke på og at de drar ut på små ekspedisjoner.

Jeg googlet masse rundt om barnehagene i mitt område og fant masse gode tilbakemeldinger på den barnehagen vi valgte. Besøkte dem før barnehagestart også og hadde innkjøring på 2 uker. Man ser at de virkelig bryr seg om barna og de er utrolig åpen med foreldrene og samarbeider godt med oss. Jeg føler meg trygg på dem og det gjorde jeg fra dag en. 

Takk for at du deler din erfaring! Det med størrelsen på gruppene var et godt poeng! Takk :-)

Anonymkode: 8dbbe...43b

Skrevet

At de er langt unna. Hater barnehager i sentrale strøk, og nekter å støtte dem.

Skrevet

Har kjempegod erfaring med Læringsverkstedet, hvis du har et sånt i nærheten. Varm mat hver dag, god voksentetthet og flott pedagogisk plan, med barnet i sentrum. Er pedagog selv, og er veldig fornøyd! 

Anonymkode: fe508...08e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har kjempegod erfaring med Læringsverkstedet, hvis du har et sånt i nærheten. Varm mat hver dag, god voksentetthet og flott pedagogisk plan, med barnet i sentrum. Er pedagog selv, og er veldig fornøyd! 

Anonymkode: fe508...08e

Har selv jobbet i en Læringsverkstedet bhg, og den var absolutt ikke bra. Aldri vært så sjokkert over en bhg noen gang, og jeg har jobbet i noen kan man si. Der var alt totalt kaos. Var kun en av fem avdelinger som var bra. Hadde lyst til å gråte da jeg dro hjem om dagen i ren frustrasjon. 

Sendt inn en bekymring til administrasjonen hos Læringsverkstedet. Å de fikk en del å sjekke opp. 

Anonymkode: 6147a...ae4

• Liker 2
Skrevet

At vi får plass i en som ligger noenlunde i nærheten av hjemme 😑 I Bergen er det foreløpig sånn at hvis man har barn født sent på året, kan man ikke ha så mange krav, man skal være fornøyd med plass i riktig bydel.

Litt misunnelig på dere som kan velge, men det er jo puss og minus med å bo ulike steder...

Anonymkode: 81913...c61

Skrevet

Voksentelasjonen, og et stabilt personale. Det er selvsagt vanskelig å undersøke, men hvis du kjenner noen som har barn i barnehager i nærheten så forhør deg. Jeg hadde vært villig til å reise langt for en BHG med gode voksne...

Anonymkode: 2ec88...79e

• Liker 2
Skrevet

Jeg sjekket ut en haug av barnehager før jeg bestemte meg. Dro på besøk til Bhg og møtte personalet. Personalet har SÅ mye å si. 

Min erfaring er at fordi private barnehager har bedre råd generelt (til å finne på kule ting), og ansetter litt mer selektivt (sånn at man får høyere tetthet av personale som brenner litt mer for jobben sin) og de private har nesten alltid et "opplegg" som de brenner for (enten det er en temabarnehage eller de har en spesiell pedagogikk), noe som gjør at de har en tendens til å ha ekstra bra miljø; så dette gjør at valget falt på en privat barnehage. 

Valget falt på en læringsverkstedet Bhg. Jeg hadde aldri hørt om de før, og jeg aner ikke noe om noen andre enn den min unge går i. Men fra første stund vi kom inn der så fikk vi begge (barnet og jeg) sååå gode vibber. Alt fra det fine lokalet som var så lyst, fargerikt og åpent, til de forskjellige rommene (ett til matte, ett til språk og ett til formingsaktiviteter), scene, fellesrom og...Alt. varm mat hver dag. Men det BESTE, det som avgjorde alt sammen, var det fantastiske personalet. Stemningen var så goood og de spøkte seg imellom, koste og tullet med barna og var så åpne og forklarte masse. Med et sånt personale så kunne jeg valgt nesten hvilken Bhg som helst.

Så uansett hvor/hva du velger: Sjekk at barnehagen har en visjon. Hvilken som helst visjon. For det betyr at de brenner for noe, og det gir engasjerte voksne. Du må så klart være enig i pedagogikken deres, men utover det så sjekk at de faktisk har en særegen visjon med barnehagen (annet enn "være snill og grei"...)

Og sjekk at de er åpne og at du får en god følelse av personalet. 

Og er du eller barnet ikke fonøyd: bytt. :)

Anonymkode: 35cf5...a33

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekket ut en haug av barnehager før jeg bestemte meg. Dro på besøk til Bhg og møtte personalet. Personalet har SÅ mye å si. 

Min erfaring er at fordi private barnehager har bedre råd generelt (til å finne på kule ting), og ansetter litt mer selektivt (sånn at man får høyere tetthet av personale som brenner litt mer for jobben sin) og de private har nesten alltid et "opplegg" som de brenner for (enten det er en temabarnehage eller de har en spesiell pedagogikk), noe som gjør at de har en tendens til å ha ekstra bra miljø; så dette gjør at valget falt på en privat barnehage. 

Valget falt på en læringsverkstedet Bhg. Jeg hadde aldri hørt om de før, og jeg aner ikke noe om noen andre enn den min unge går i. Men fra første stund vi kom inn der så fikk vi begge (barnet og jeg) sååå gode vibber. Alt fra det fine lokalet som var så lyst, fargerikt og åpent, til de forskjellige rommene (ett til matte, ett til språk og ett til formingsaktiviteter), scene, fellesrom og...Alt. varm mat hver dag. Men det BESTE, det som avgjorde alt sammen, var det fantastiske personalet. Stemningen var så goood og de spøkte seg imellom, koste og tullet med barna og var så åpne og forklarte masse. Med et sånt personale så kunne jeg valgt nesten hvilken Bhg som helst.

Så uansett hvor/hva du velger: Sjekk at barnehagen har en visjon. Hvilken som helst visjon. For det betyr at de brenner for noe, og det gir engasjerte voksne. Du må så klart være enig i pedagogikken deres, men utover det så sjekk at de faktisk har en særegen visjon med barnehagen (annet enn "være snill og grei"...)

Og sjekk at de er åpne og at du får en god følelse av personalet. 

Og er du eller barnet ikke fonøyd: bytt. :)

Anonymkode: 35cf5...a33

Må bare få si at jeg har helt motsatt erfaring enn deg når det gjelder private barnehager. Dårligere råd og mer opptatt av å spare penger, da det tross alt er en buisniss. Altså, lavere voksentetthet, lavere prosentandel utdannet personale, dårligere (billigere) mat etc. Enig i at de ofte har en spesiell pedagogikk for å trekke foreldre da...

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

At vi får plass i en som ligger noenlunde i nærheten av hjemme 😑 I Bergen er det foreløpig sånn at hvis man har barn født sent på året, kan man ikke ha så mange krav, man skal være fornøyd med plass i riktig bydel.

Litt misunnelig på dere som kan velge, men det er jo puss og minus med å bo ulike steder...

Anonymkode: 81913...c61

Ikke alltid bra det heller.

Vi fikk plass i nærmeste bh når vi bodde i Bergen men det var for mange av personalet som ikke hadde norskkunnskaper og barna våre ville vært mer eller mindre de eneste norske.

Sendte de heller i Steiner bh selv om de da måtte kjøres, ett pluss der er at de har varm mat hver dag samt at en trenger ikke matpakke.

Anonymkode: 0f5dd...18d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare få si at jeg har helt motsatt erfaring enn deg når det gjelder private barnehager. Dårligere råd og mer opptatt av å spare penger, da det tross alt er en buisniss. Altså, lavere voksentetthet, lavere prosentandel utdannet personale, dårligere (billigere) mat etc. Enig i at de ofte har en spesiell pedagogikk for å trekke foreldre da...

Private barnehager kan være veldig dårlige, sjekk ut fakta før dere søker. Veldig opptatt av å spare penger, det går ut over barn/personal.

Anonymkode: 272f2...834

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det begge deler etter min erfaring. 

To bhg i samme kjede kan være veldig forskjellige. Min gamle bhg var veldig bra, men en jeg jobbet i senere var veldig dårlig. 

Har vært innom Læringsverkstedet, FUS,  Kanvas og kommunale i Oslo. Jevnt over bra barnehager, med ett og annet unntak. 

Det kan være stor forskjell på avdelingene/basene innad i en bhg også. Så man kan være fornøyd på småbarns avdelingen, men ikke på storebarns avdelingen. 

Det beste er å sjekke ut akkurat den bhg man vil ha barnet/barna sine i😊

Skrevet

Ikke basebarnehage, høy voksentetthet, god plass, stabilt personale med lite gjennomtrekk.

Private barnehager barnehager gjør det forøvrig jevnt over klart bedre enn de kommunale barnehagene på de årlige foreldreundersøkelsene, og små barnehager gjør det bedre enn store. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...