Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minst verdi har gresset. Så kommer dyrene.

Det mener en jeg kjenner; jeg er uenig i det og ønsker å høre hva andre mener. 

Jeg mener helt bestemt at en hund stort sett kun har underholdningsverdi, unntaket er hjelpehunder/redningshunder/politihunder - men la oss bare innse med én gang at de faktisk er i mindretall. De fleste har "familiehunder", som det så pent kalles. Så det er avklart. Så la oss prate om familiehunder:

De har underholdningsverdi. Koseverdi. Stelle-for-verdi. Man skal absolutt ikke undervurdere underholdning, men når alt kommer til alt er det luksus. Underholdning, som det er å ha en familiehund, er luksus. Et godt eksempel på det er prisutviklingen på enkelte hunderaser, skal du ha en spesiell rase må du ut med 25 000 - 30 000 kroner for den. Luksus, ja! Men de fleste hunder til 3000-15 000 kroner er også underholdningshunder, familiehunder.

Det er sekundært, det primære er næring, og overlevelse: Gress. Du har gress, som kua spiser. Fra kua får vi melk, og kjøtt. Vi inntar melk, og kjøtt, og overlever. Først da, etter at vi får i oss det (eller paprikaen/tomaten/eplene du dyrker i hagen, for den saks skyld.. for vegetarianere) så kan vi begynne å tenke på underholdning (familiehund). 

Jeg mener at det som er primært, er viktigst; Fjerner du en familiehund, fjerner du underholdningen, men du har fortsatt næringsinntak og liv. Fjerner du næringsinntaket, dør du. Da får du heller ingen underholdning.

Men likevel, så menes det at en hund er mer verdt enn planter... "Fordi det er så trist når en hund dør", altså, menneskers følelser avgjør ikke verdien av liv. Hvis jeg ikke liker slanger (har ikke noe imot dem assa, fiktivt eksempel), men liker frosker, betyr ikke det at en frosk er mer verdt enn en slange - objektivt sett. Mine tårer spiller ingen rolle, det påvirker ingenting. Det var sikkert mer jeg skulle huske å skrive, men nå må jeg spise lunsj ;) Så skriver litt raskt..

Hva mener du? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdi er noe som eksiterer i menneskets hode. Vi kan med en setning gi en ku mer verdi enn en hund. Det er arbitrært og en illusjon. Det er ikke verdi som for meg avgjør hvordan jeg behandler noe/n eller hva jeg velger å gjøre, det er det som blir konsekvensene jeg går etter. Hvilke konsekvenser jeg ønsker kommer da helt an på situasjon og hva jeg vil oppnå.

Anonymkode: 342ab...872

Skrevet (endret)

Du snakker jo kun om hvilken verdi hunden har for deg som menneske. Hva med hundens egenverdi? Du vet vel at hunder (og andre dyr) både har følelser, kan kjenne smerte osv? :klo:

Endret av Rumle
Skrevet

For meg personlig, katten min er mange ganger forskjellen på om jeg har en fullstendig svart dag, eller om jeg skimter lys. Og det har absolutt ingenting med underholdningsverdi å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...