Gå til innhold

Svartelister kommuner uønskede arbeidstagere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om ulike arbeidsgivere (også kommunen) har mulighet til å svarteliste uønskede arbeidstagere, og om det er lov?

Spør på generellt grunnlag, leste en tråd under her og begynner å lure.

Anonymkode: 90e6c...38b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Kjære vene. 

Anonymkode: bc03c...a00

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kjære vene. 

Var det ikke du som påstod det i en tråd under her?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke du som påstod det i en tråd under her?

Eh, nei. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei. 

Neivel, fint hvis noen seriøse kan svare.

Skrevet

Jeg vet bare vagt om dette, men i kommunen min vet jeg om en person som ikke får jobbe i kommunen lengre. Jeg kjenner til episoden som gjør at vedkommende ikke får jobbe der, og om det stemmer synes jeg det bare er sprøyt. Men som sagt kjenner jeg ikke direkte til dette så er mulig det ligger mer til grunn som jeg ikke vet om. Men mtp. at personen fikk beskjed om at vedkommende ikke kunne ansettes for det hadde ikke arbeidsgiver lov til, så ser det ut som det kan "svarte listes" arbeidstakere, men at det må ligge noe til grunn.

Anonymkode: 23d84...191

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet bare vagt om dette, men i kommunen min vet jeg om en person som ikke får jobbe i kommunen lengre. Jeg kjenner til episoden som gjør at vedkommende ikke får jobbe der, og om det stemmer synes jeg det bare er sprøyt. Men som sagt kjenner jeg ikke direkte til dette så er mulig det ligger mer til grunn som jeg ikke vet om. Men mtp. at personen fikk beskjed om at vedkommende ikke kunne ansettes for det hadde ikke arbeidsgiver lov til, så ser det ut som det kan "svarte listes" arbeidstakere, men at det må ligge noe til grunn.

Skjønner ikke at det er lov? om det finnes en slik svarteliste? da kan de jo sette hvem som helst på slike lister?

Skrevet

Det opereres neppe med skriftlige svartelister , men søker man på samme type jobber på samme sted flere ganger er det jo ikke usannsynlig at det er de samme menneskene som sitter på arbeidsgiversiden og husker kandidatene fra tidligere runder. Hvis søker, som tilfellet var i den aktuelle tråden jeg antar ts refererer til, ved flere anledninger tidligere har takket nei til intervju vil det fort tas med i vurderingen, særlig hvis det er mange jevne søkere. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Daria skrev:

Det opereres neppe med skriftlige svartelister , men søker man på samme type jobber på samme sted flere ganger er det jo ikke usannsynlig at det er de samme menneskene som sitter på arbeidsgiversiden og husker kandidatene fra tidligere runder. Hvis søker, som tilfellet var i den aktuelle tråden jeg antar ts refererer til, ved flere anledninger tidligere har takket nei til intervju vil det fort tas med i vurderingen, særlig hvis det er mange jevne søkere. 

Ok, takk for svar.

Begynte å lure, er arbeidssøker selv og selv om jeg er kvalifisert til en jobb ( mtp utdannelse ) så er det ikke alltid jeg hører noe. Derfor begynner jeg å lure ( selv om jeg alltid har fulgt opp plikter ) Er ny på jobbsking etter mange år i arbeidslivet og må derfor "lære reglene på nytt."

Skrevet

Ts i den andre tråden har søkt på en jobb hun ikke er veldig kvalifisert til og blir sur når hun får avslag. I tillegg har hun takket nei til kobb der tidligere, det er klart det huskes. Men ingen kommunale svartelister nei.

Anonymkode: 51833...f86

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts i den andre tråden har søkt på en jobb hun ikke er veldig kvalifisert til og blir sur når hun får avslag. I tillegg har hun takket nei til kobb der tidligere, det er klart det huskes. Men ingen kommunale svartelister nei.

Anonymkode: 51833...f86

Takk for svar.

Dere som er inne på det, hvis man ER kvalifisert ( med tanke på riktig utdannelse ) og man ikke hører noe, er det da bedre kvaliffiserte søkere? er ny på markedet nå etter mange år i arbeid ( nedskjeringer ). Hva er reglene? Glemte å merke stilling da jeg søkte ( det er vel kanskje grunn nok ? ) når det står stilling merkes, skal det stå i overskiften?

He he,en del spørsmål, men det er lov. :)

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at det er lov? om det finnes en slik svarteliste? da kan de jo sette hvem som helst på slike lister?

Vet ikke om den er skriftlig eller hva, men jeg vil tro at det må være visse vilkår som må være oppfylt for at en hel kommune faktisk ikke har lov til å ansette en bestemt person. Personen jeg vet om ble tilbudt jobb, takket ja, men så fant arbeidsgiver ut at arbeidsgiver ikke hadde lov til å ansette denne personen for personen får ikke jobbe for kommunen. Alt jeg egentlig vet om saken.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om den er skriftlig eller hva, men jeg vil tro at det må være visse vilkår som må være oppfylt for at en hel kommune faktisk ikke har lov til å ansette en bestemt person. Personen jeg vet om ble tilbudt jobb, takket ja, men så fant arbeidsgiver ut at arbeidsgiver ikke hadde lov til å ansette denne personen for personen får ikke jobbe for kommunen. Alt jeg egentlig vet om saken.

Må jo være helt spesielle forhold som ligger til grunn for noe slikt.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må jo være helt spesielle forhold som ligger til grunn for noe slikt.

Da tenker jeg at det må være noe sånt som at politiattesten ikke er helt plettfri.. Har man tidligere forgrepet seg på barn får man jo ikke lov til å jobbe i skole og barnehage som jo er innenfor kommunen.

Anonymkode: 11474...088

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg at det må være noe sånt som at politiattesten ikke er helt plettfri.. Har man tidligere forgrepet seg på barn får man jo ikke lov til å jobbe i skole og barnehage som jo er innenfor kommunen.

Skulle bare mangle,er overhode ikke slike ting jeg tenker på.

Spurte på generellt grunnlag.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarte-listingen kom av en hendelse på jobben, men om hendelsesforløpet slik det er fremlagt for meg stemmer, så er svartelistingen helt hårreisende. Men det er klart, det kan ligge mer til grunn som jeg ikke vet om. Men det er ikke vold, overgrep eller noe sånt, da blir jeg ekstremt overrasket. Men poenget er vel uansett at man kan svarteliste noen i en kommune, selv når det ikke ligger dom til grunn.

Skrevet

Skal egentlig ingenting for å bli svartelistet i helsevesenet. :)

Glad jeg ikke jobber i dette drittyrket! (Pga.drittsladder,unødvendig spekulasjoner, løgn, korridorvirksomhet, mobbing osv)..

Anonymkode: 704bc...ebf

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal egentlig ingenting for å bli svartelistet i helsevesenet. :)

Glad jeg ikke jobber i dette drittyrket! (Pga.drittsladder,unødvendig spekulasjoner, løgn, korridorvirksomhet, mobbing osv)..

Ja, men på hvilke måte?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men på hvilke måte?

Kommer du inn som ny,ung og kanskje med en høyere utdannelse, så blir du sett på en trussel. Var det jeg opplevde som sykepleierstudent. Noen jobbet hardt for å få meg upopulær. Endte opp med at jeg ikke orket mer og sluttet :) Ikke vits å gå på jobben å ha helt vondt i magen, å frykte for at alt du sier blir brukt mot deg..

Mange på studiet mitt jobber nå i hjemmesykepleien, og har det helt topp! Så ingenting er bedre enn å slippe å ha mange kranglevorne kvinner rundt seg.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer du inn som ny,ung og kanskje med en høyere utdannelse, så blir du sett på en trussel. Var det jeg opplevde som sykepleierstudent. Noen jobbet hardt for å få meg upopulær. Endte opp med at jeg ikke orket mer og sluttet :) Ikke vits å gå på jobben å ha helt vondt i magen, å frykte for at alt du sier blir brukt mot deg..

Mange på studiet mitt jobber nå i hjemmesykepleien, og har det helt topp! Så ingenting er bedre enn å slippe å ha mange kranglevorne kvinner rundt seg.

Har opplevd mye av det samme. Fikk en høyere stilling på dep ( alt i orden lovlig sett ) men det ble ikke tålt, blitt stygt behandlet i åresvis, til slutt så ble jeg utbrent og sa opp.

Fått 2 slike stillinger (uten å søke, pga faglig dyktighet ) det er ikke nok, siden ikke rett utdannelse har jeg blitt behandlet veldig dårlig. Forstår ikke at det er lov å behandle mennesker på den måten, gir jo 110 prosent av meg selv, pliktoppfyllende og kan det jeg gjør, hvorfor ikke verdsette det? å nei, blitt møtt med stygge blikk og mobbing.

Fint å se at noen der ute ser det samme som meg, trodde jeg var alene som slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...