Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa er i midten av 60-årene. Han blir vanskeligere og vanskeligere å forholde seg til. Han har mistet litt sosiale antenner, kan være ganske ufin innimellom, spesielt mot noen av søsknene mine, og er samtidig veldig stolt og opptatt av å hevde seg selv. Konsekvensen er at folk i familien har trukket seg litt unna og kan være ganske skarpe i tonen mot ham. Han ser ikke ut til å forstå hvorfor, eller kanskje han fornekter noe, uansett virker han stadig mer forvirret. Jeg bor på andre siden av landet, men han kan ringe til meg for å stille spørsmål om hvorfor han ikke får tak i søsknene mine, eller om hva som har skjedd i familien - ting jeg ikke har noen forutsetning for å vite. Kona hans er opptatt av seg og sitt. Jeg har vondt av ham, men skjønner også søsknene mine - de opplever at han er uinteressert, lite hyggelig og opptatt av å påpeke feil ved hus og hjem. Jeg hadde nok ikke holdt det ut i lengden jeg heller. Dette er en tøff 'utenpå-greie', egentlig er han nok ganske usikker. Mulig han sliter med psyken eller at noe er galt i hodet. Vi er imidlertid ikke så nære at han vil snakke om sinn og helse med meg - han vil nok ikke snakke med noen om dette egentlig.

Kan jeg gjøre noe for å bedre situasjonen? Det er vanskelig å stå å se på dette.

Anonymkode: cf385...cd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med han? Prøve å få du andre til å skjønne din fars situasjon? Etc.

Skrevet

Har det vart lenge? Første som slo meg var Alzheimers.. Hvertfall om det er helomvending av personlighet.

Anonymkode: cc26c...214

• Liker 1
Skrevet

Første som slår meg når noen "brått" endrer personlighet er jo begynnende Alzheimer. De ser ikke selv at det de sier/gjør er feil/upassende. Du kan alltids ta en telefon til legen hans og si ifra så kan legen heller ta kontakt med din far hvis han ser det nødvendig. Da kan du også si til legen at du ikke vil at din far skal vite at det er du som har sagt ifra for husfredens skyld. 

Anonymkode: 7f980...031

Skrevet

Har jo forsøkt å snakke med ham. Og med kona. Til ingen nytte ser det ut til. Kjenner ikke til legen hans og føler det blir et stort overtramp å skulle ringe bak ryggen hans. Men ja, jeg har tenkt mye på Alzheimer.. det har skjedd mer gradvis enn brått, men han er definitivt ikke som før. 

Anonymkode: cf385...cd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...