AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 Jeg søkte på en sommerjobb i kommunen, som hadde first i dag. Søkte for flere dager siden. Kl. 8.30 fikk jeg mail fra kontaktpersonen, om at de "nå har gått gjennom alle søknader, og dessverre valgt å prioritere andre søkere". Hvordan er det mulig at de er kommet gjennom alle søknadene allerede kl 8.30 samme dag som fristen går ut? Det er jo ofte utrolig mange søknader på slike sommerjobber. I tillegg skal det jo være mulig å søke på en jobb også hele den dagen søknadsfristen er, og utlysningen ligger fortsatt ute slik at folk som ikke har søkt, kan sende inn ut dagen idag. Synes dette er litt merkelig. Hvordan gjøres slike ting innenfor kommunen, egentlig? På andre stillinger jeg har søkt har jeg fått tilsvarende mail flere dager etter datoen for fristen. Stillinger jeg tidligere har fått intervju-tilbud på, har de også ringt flere dager etter fristen. Anonymkode: fb900...948
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 Mest sannsynlig så har de gjennomgått søknader løpende, det pleier å stå i annonseteksten. Eller så var du rett og slett såpass aktuell at de kunne si i fra med en gang. Du kan alltids sende en mail å spørre, det hender at jeg gjør det, og innimellom lærer jeg noe til neste gang. Anonymkode: d3429...717 17
Gjest Bossa Nova Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 Sikkert en rutinesvikt. De har allerede bestemt seg for hvem som skal få sommerjobben, sannsynligvis familie av ansatte. Kommunen er pliktet til å utlyse alle stillinger. De glemte å vente noen dager med den beskjeden du fikk, slik at det så mer ryddig ut.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Det er mulig de allerede har gått gjennom flere søknader og funnet kandidater som er mer aktuelle enn deg. Da hjelper det ikke om de får inn flere søknader om du allerede ikke måler opp. Anonymkode: 30b2a...ee6 13
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 Søkerlister og postlister blir ført fortløpende som søknadene kommer inn. At den ansvarlige for søknadsvurderingen luker ut alle dem som er langt unna kvalifikasjoner eller andre aktuelle kriterier for å bruke tid på den aktuelle søkeren, er ikke unormalt. Her har man valgt å fokusere på de gode søkerne og ikke på søknader som din. Hva du mangler, vites ikke. Er du under 18 år, blir du automatisk luket ut, har du skrevet en dårlig søknad, eller er det innholdet i søknaden de har gjort det uaktuelt for deg å være med i søkeprosessen på? Det vet du og ikke jeg. NB. Hvordan var søknaden din skrevet? Akkurat nå, Bossa Nova skrev: Sikkert en rutinesvikt. De har allerede bestemt seg for hvem som skal få sommerjobben, sannsynligvis familie av ansatte. Kommunen er pliktet til å utlyse alle stillinger. De glemte å vente noen dager med den beskjeden du fikk, slik at det så mer ryddig ut. Tull. Famile og venner får ikke fortrinnsrett til stillinger i kommunen. Hvilke stillinger har som regel kommunen sommerjobber til? Jo, innen sykehjem og pleie og omsorg. De fleste andre stillingene som må vi tilpasse oss, og passe på at ferien blir lagt opp slik at der alltid er folk på jobb av de faste. Sommervikarer koster ekstra, og kommuner har dårlig økonomi. (Med noen få unntak.) Anonymkode: 14380...c7d 14
Gjest Bossa Nova Skrevet 10. februar 2017 #6 Skrevet 10. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tull. Famile og venner får ikke fortrinnsrett til stillinger i kommunen Ikke i teorien, nei.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 Akkurat nå, Bossa Nova skrev: Ikke i teorien, nei. Heller ikke i praksis, når stillingene er lyst ut. Og alle stillinger skal lyses ut, samtidig som fagforerningene påser at ansettelser ikke skjer slik du insinuerer. Anonymkode: 14380...c7d 10
Gjest Bossa Nova Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Heller ikke i praksis, når stillingene er lyst ut. Og alle stillinger skal lyses ut, samtidig som fagforerningene påser at ansettelser ikke skjer slik du insinuerer. Anonymkode: 14380...c7d Jeg har opplevd det motsatte, og det er allment kjent at mye sånt foregår. Men vær så god, stå på ditt.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søkerlister og postlister blir ført fortløpende som søknadene kommer inn. At den ansvarlige for søknadsvurderingen luker ut alle dem som er langt unna kvalifikasjoner eller andre aktuelle kriterier for å bruke tid på den aktuelle søkeren, er ikke unormalt. Her har man valgt å fokusere på de gode søkerne og ikke på søknader som din. Hva du mangler, vites ikke. Er du under 18 år, blir du automatisk luket ut, har du skrevet en dårlig søknad, eller er det innholdet i søknaden de har gjort det uaktuelt for deg å være med i søkeprosessen på? Det vet du og ikke jeg. NB. Hvordan var søknaden din skrevet? Tull. Famile og venner får ikke fortrinnsrett til stillinger i kommunen. Hvilke stillinger har som regel kommunen sommerjobber til? Jo, innen sykehjem og pleie og omsorg. De fleste andre stillingene som må vi tilpasse oss, og passe på at ferien blir lagt opp slik at der alltid er folk på jobb av de faste. Sommervikarer koster ekstra, og kommuner har dårlig økonomi. (Med noen få unntak.) Anonymkode: 14380...c7d Søknaden min synes jeg er godt skrevet. Har fått en del hjelp til å skrive den så bra som mulig. I tillegg oppfyller jeg kvalifikasjonene som er etterlyst i søknadsteksten. Derfor synes jeg det er litt merkelig hvis jeg var såpass uaktuell at de kunne sende en sånn mail med én gang. Det er jo ikke bare en ledig stilling, men mange ferievikar-stillinger. Hadde det vært bare én, ville jeg kanskje skjønt det litt mer. Kan det være fordi jeg har takket nei til intervju på andre stillinger jeg har søkt i kommunen? Har tidligere fått tilbud om intervju på diverse helgestillinger (da ved andre enheter enn den søknaden jeg sikter til nå), men måtte takke nei pga. at jeg var opptatt med praksis. Kanskje de luker ut meg hvis de har fått hørt fra de andre enhetene at jeg ikke kommer på intervju uansett? Anonymkode: fb900...948
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #10 Skrevet 10. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig de allerede har gått gjennom flere søknader og funnet kandidater som er mer aktuelle enn deg. Da hjelper det ikke om de får inn flere søknader om du allerede ikke måler opp. Anonymkode: 30b2a...ee6 Jeg har jo ikke tenkt å sende inn flere søknader. Det går ikke an heller, via søkerportalen til kommunen. Anonymkode: fb900...948
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #11 Skrevet 10. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo ikke tenkt å sende inn flere søknader. Det går ikke an heller, via søkerportalen til kommunen. Anonymkode: fb900...948 At de har gått gjennom andre sine søknader og allerede funnet kandidater som er mer aktuelle om deg. Anonymkode: 30b2a...ee6 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #12 Skrevet 10. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mest sannsynlig så har de gjennomgått søknader løpende, det pleier å stå i annonseteksten. Eller så var du rett og slett såpass aktuell at de kunne si i fra med en gang. Du kan alltids sende en mail å spørre, det hender at jeg gjør det, og innimellom lærer jeg noe til neste gang. Anonymkode: d3429...717 Sto ingenting om det i annonseteksten. Sto bare at aktuelle kandidater vil innkalles til intervju. Synes det er rart at de er ferdige med alle søknadene allerede på morgenen samme dag som søknadsfristen, og i tillegg ligger jo utlysningen søkbar ennå på kommunens nettsider (siden fristen ikke går ut før etter idag). Særlig når alle andre utlysninger i kommunen har tatt mye lengre tid før de sender ut slike mailer. Anonymkode: fb900...948 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #13 Skrevet 10. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At de har gått gjennom andre sine søknader og allerede funnet kandidater som er mer aktuelle om deg. Anonymkode: 30b2a...ee6 Men hvordan kan de gjøre det så tidlig? Det er jo utrolig mange som har søkt, og også ganske mange stillinger å fylle. Anonymkode: fb900...948
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #14 Skrevet 10. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søknaden min synes jeg er godt skrevet. Har fått en del hjelp til å skrive den så bra som mulig. I tillegg oppfyller jeg kvalifikasjonene som er etterlyst i søknadsteksten. Derfor synes jeg det er litt merkelig hvis jeg var såpass uaktuell at de kunne sende en sånn mail med én gang. Det er jo ikke bare en ledig stilling, men mange ferievikar-stillinger. Hadde det vært bare én, ville jeg kanskje skjønt det litt mer. Kan det være fordi jeg har takket nei til intervju på andre stillinger jeg har søkt i kommunen? Har tidligere fått tilbud om intervju på diverse helgestillinger (da ved andre enheter enn den søknaden jeg sikter til nå), men måtte takke nei pga. at jeg var opptatt med praksis. Kanskje de luker ut meg hvis de har fått hørt fra de andre enhetene at jeg ikke kommer på intervju uansett? Anonymkode: fb900...948 Kjempetabbe å ikke gå på intervju! Anonymkode: 1359e...bcb 9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #15 Skrevet 10. februar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Famile og venner får ikke fortrinnsrett til stillinger i kommunen. Anonymkode: 14380...c7d Så naiv kan i mann ikke være. De har ikke fortrinnsrett som regel, nei. Men meningen fra flere som jobber der har STOR påvirkning på hvem blir ansatt. Trust me. I know - fordi jeg selv fikk en jobb som måte "utlyses" men viste jeg skulle få. Anonymkode: ef724...45d 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #16 Skrevet 10. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan de gjøre det så tidlig? Det er jo utrolig mange som har søkt, og også ganske mange stillinger å fylle. Anonymkode: fb900...948 Som ab over skriver. De går sikkert gjennom søknadene fortløpende. Det er ingen vits å vente til fristen er ute før man begynner å se gjennom søknadene. Om det er mange som har søkt kan de allerede ha plukket ut de beste av de som har søkt hittil og luket ut de som er dårligere uten at de har bestemt seg for hvem som får jobbene. Også ser de gjennom de resterende søknadene når fristen er utløpt og ser om det er noen bedre enn de som allerede har kommet inn. Om det er 100 søknader og 10 jobber kan de allerede ha plukket ut de 10+ beste av de søknadene som foreløpig har kommet inn. Så ser de på de resterende etter fristen har gått ut. Om din søknad er dårligere enn 20 andre så er du uaktuell uansett om fristen har gått ut eller ikke. Anonymkode: 30b2a...ee6 13
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #17 Skrevet 10. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjempetabbe å ikke gå på intervju! Anonymkode: 1359e...bcb Hvorfor det? Jeg hadde ikke mulighet fordi jeg var inn i en travel praksisperiode på skolen. Den ene stillingen så jeg ikke mailen før lenge etterpå, fordi den havnet i søppelpost under et rart navn, og slik ble det for sent når jeg oppdaget denne mailen.Dessuten er jeg ikke avhengig av å ha jobb samtidig som jeg studerer, men en sommerjobb må jeg nesten ha. Anonymkode: fb900...948
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #18 Skrevet 10. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som ab over skriver. De går sikkert gjennom søknadene fortløpende. Det er ingen vits å vente til fristen er ute før man begynner å se gjennom søknadene. Om det er mange som har søkt kan de allerede ha plukket ut de beste av de som har søkt hittil og luket ut de som er dårligere uten at de har bestemt seg for hvem som får jobbene. Også ser de gjennom de resterende søknadene når fristen er utløpt og ser om det er noen bedre enn de som allerede har kommet inn. Om det er 100 søknader og 10 jobber kan de allerede ha plukket ut de 10+ beste av de søknadene som foreløpig har kommet inn. Så ser de på de resterende etter fristen har gått ut. Om din søknad er dårligere enn 20 andre så er du uaktuell uansett om fristen har gått ut eller ikke. Anonymkode: 30b2a...ee6 Skjønner Det er rundt 30 ledige sommerjobber på den enheten jeg fikk svar fra nå. Anonymkode: fb900...948
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #19 Skrevet 10. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som ab over skriver. De går sikkert gjennom søknadene fortløpende. Det er ingen vits å vente til fristen er ute før man begynner å se gjennom søknadene. Om det er mange som har søkt kan de allerede ha plukket ut de beste av de som har søkt hittil og luket ut de som er dårligere uten at de har bestemt seg for hvem som får jobbene. Også ser de gjennom de resterende søknadene når fristen er utløpt og ser om det er noen bedre enn de som allerede har kommet inn. Om det er 100 søknader og 10 jobber kan de allerede ha plukket ut de 10+ beste av de søknadene som foreløpig har kommet inn. Så ser de på de resterende etter fristen har gått ut. Om din søknad er dårligere enn 20 andre så er du uaktuell uansett om fristen har gått ut eller ikke. Anonymkode: 30b2a...ee6 Skjønner Det er rundt 30 ledige sommerjobber på den enheten jeg fikk svar fra nå. Derfor synes jeg det er rart, siden det er så mange ledige stillinger. Det er jo også ofte slik at de innkaller noen på intervju, og dersom de ikke er aktuelle likevel, kan de kalle inn noen andre og se om de liker dem bedre. Og til slutt, når de har bestemt hvem som får jobb og ikke, så sender de ut sånne mailer og beklager for at det ikke ble deg som fikk stillingen denne gangen. Men her har de jo lite trolig allerede hatt intervju med alle 30 som skal ansettes, og bestemt seg for hvem som skal få jobb og ikke... Anonymkode: fb900...948
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #20 Skrevet 10. februar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søknaden min synes jeg er godt skrevet. Har fått en del hjelp til å skrive den så bra som mulig. I tillegg oppfyller jeg kvalifikasjonene som er etterlyst i søknadsteksten. Derfor synes jeg det er litt merkelig hvis jeg var såpass uaktuell at de kunne sende en sånn mail med én gang. Det er jo ikke bare en ledig stilling, men mange ferievikar-stillinger. Hadde det vært bare én, ville jeg kanskje skjønt det litt mer. Kan det være fordi jeg har takket nei til intervju på andre stillinger jeg har søkt i kommunen? Har tidligere fått tilbud om intervju på diverse helgestillinger (da ved andre enheter enn den søknaden jeg sikter til nå), men måtte takke nei pga. at jeg var opptatt med praksis. Kanskje de luker ut meg hvis de har fått hørt fra de andre enhetene at jeg ikke kommer på intervju uansett? Anonymkode: fb900...948 Du har nok da utmerket deg fra tidligere som en de ikke ønsker. Å søke flere jobber på samme sted, vil nok ikke gi deg jobb i den kommunen. Der er alltid en god grunn som kommer frem litt etter litt i slike tråder som denne. Anonymkode: 14380...c7d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå