AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #1 Skrevet 10. februar 2017 Hei. Jeg er 30 år, har ett barn og leier leilighet. Eier ikke bil. Har 50/50 ordning med barnefar. Vil sitte igjen med studielån på ca 600 000 etter endte studier. (Dette inkluderer 2 år på Bjørknes Privatskole). Orker ikke gå i detalj rundt hvorfor og hvordan o.l. Er klar over at noen kun har 150 000 i studielån for eksempel. Jeg går på BI. Men håper folk kan se bort ifra dette - for det er ikke det jeg egentlig vil diskutere - jeg er klar over mine egne tabber for å si det mildt. Jeg har ikke en betydelig mengde oppsparte penger. Har vært mye syk i tenårene/tjueårene. Det jeg lurer på er om de eneste alternativene for å komme seg inn på boligmarkedet enten er foreldre som hjelper deg inn eller oppspart EK? Som da vil si at jeg ikke trenger å vurdere tanken om et boligkjøp i fremtiden etter endte studier? (Sånn realistisk sett). Anonymkode: 58a98...540
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg lurer på er om de eneste alternativene for å komme seg inn på boligmarkedet enten er foreldre som hjelper deg inn eller oppspart EK? Ja, eller du kan bli ufør, få slettet store deler av studielånet og få startlån. Lykke til. Anonymkode: 79ef8...0a4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 Ja, er svaret på spørsmålet ditt. Bankene har fått enda strengere retningslinjer å forholde seg til når det gjelder utlån nå fra nyttår. Man MÅ ha egenkapitalen, og da må man enten ha spart opp, vunnet, arvet eller fått penger av foreldre til det. Men som personen ovenfor meg nevner, er du kronisk syk (du nevner mye sykdom) og ender opp med å bli uføretrygdet, vil store deler av (om ikke hele) studielånet slettes. Det er en av de største fordelene med nettopp studielån; dersom uhellet er ute og man blir erklært ufør, slipper man unna gjelden. Alternativ to for å komme seg inn på boligmarkedet uten egenkapital, er at man treffer en partner/kjæreste som faktisk har det, og kan løse den biten. Man får da mindre eierbrøk på boligen enn partneren med pengene, men man har fått foten innafor:) Anonymkode: 24cef...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Hvordan er lønnsutsiktene dine når du er ferdig med studiene? I utgangspunktet høres dette ikke så greit ut, for bankene er strenge på EK. Men hvordan din situasjon ser ut handler om flere ting enn bare tilgangen på EK. Leier du billig og vil tjene bra ser det jo ikke fullt så mørkt ut, selv om du må belage deg på en lang periode med sparing. Anonymkode: 89789...d61
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er 30 år, har ett barn og leier leilighet. Eier ikke bil. Har 50/50 ordning med barnefar. Vil sitte igjen med studielån på ca 600 000 etter endte studier. (Dette inkluderer 2 år på Bjørknes Privatskole). Orker ikke gå i detalj rundt hvorfor og hvordan o.l. Er klar over at noen kun har 150 000 i studielån for eksempel. Jeg går på BI. Men håper folk kan se bort ifra dette - for det er ikke det jeg egentlig vil diskutere - jeg er klar over mine egne tabber for å si det mildt. Jeg har ikke en betydelig mengde oppsparte penger. Har vært mye syk i tenårene/tjueårene. Det jeg lurer på er om de eneste alternativene for å komme seg inn på boligmarkedet enten er foreldre som hjelper deg inn eller oppspart EK? Som da vil si at jeg ikke trenger å vurdere tanken om et boligkjøp i fremtiden etter endte studier? (Sånn realistisk sett). Anonymkode: 58a98...540 Dersom lønna di ikke er for høy, kan du kvalifisere for startlån gjennom Husbanken. Da kreves ikke egenkapital. Men da kan du ikke satse på å bo i de verste pressområdene, for du vil ikke ha betjeningsevne til stort nok boliglån til bolig til deg og et barn med nøktern inntekt og skyhøyt studielån. Anonymkode: 9e5d3...478
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå