Gå til innhold

Noen som kan anbefale en god nynorsk roman?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk :)

Anonymkode: a1139...c77

Videoannonse
Annonse
Gjest Surfrukt
Skrevet

Da kan jeg anbefale deg romanene til Carl Frode Tiller. Innsirkling 1, 2 og 3. De er nydelige. 

Gled deg!

• Liker 1
Skrevet

sult

Anonymkode: 13829...26c

Skrevet

Vet ikke helt om det kan klassifiseres som roman, men jeg anbefaler Ringdrotten (Ringenes Herre). Den er rett og slett bare awesome på nynorsk - mye bedre enn sin bokmålske søster. :hjerte: 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sult

Anonymkode: 13829...26c

Sult er ikke skrevet på nynorsk.

Anbefaler Is-slottet!

Anonymkode: d1a54...f2d

• Liker 1
Skrevet

Red Mercury, Priseld eller Dødball av Rune Timberlid hvis du liker krim.

Anonymkode: c9dd1...b25

Skrevet
7 timer siden, *Maja* skrev:

Vet ikke helt om det kan klassifiseres som roman, men jeg anbefaler Ringdrotten (Ringenes Herre). Den er rett og slett bare awesome på nynorsk - mye bedre enn sin bokmålske søster. :hjerte: 

Hva annet enn en roman kunne du vurdert å klassifisere Ringenes herre som? 

Anonymkode: 8f7f4...26b

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva annet enn en roman kunne du vurdert å klassifisere Ringenes herre som? 

:vetikke: Roman kan vel være så mangt. Men når jeg (og jeg antar mange andre også) hører ordet roman, så tenker jeg i retning klassikere og bøker i dramasjangeren. Jeg har aldri hørt noen kalle LOtR roman før, var bare derfor jeg nevnte det. ;)

Og joda, den ER jo en klassiker også, så...Ja. roman. :ler:

Skrevet

Jeg elsker Fuglane av Tarjei Vesaas, den er skrevet på litt gammeldags nynorsk, så noen ord kan være litt vanskelige å forstå, men det er en virkelig god bok altså!

Anonymkode: d3e76...e42

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kolbjørn Hauge skrev mange krimromaner på nynorsk, for eksempel Død mann i boks, som han vant Rivertonprisen for :)

Audun Sjøstrand vant også Rivetonprisen for Valdekongens fall, også på nynorsk.

Vet at du ikke ba om krim, men var det jeg fant, litt mer info om nynorsk krim:

http://framtida.no/articles/ny-var-for-nynorsk-krim#.WJ3f2Dy5SEc

Endret av JackIost
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Alt av Jan Roar Leikvoll. Fantastisk språk 😍😍

Skrevet

Støtter forslaget om Carl Frode Tiller. Ellers Agnes Ravatn sin "Fugletribunalet" eller "Du er så lys" av Tore Renberg! Anna Gavalda sine bøker er vakre på nynorsk :)

Skrevet
38 minutter siden, Angeleye skrev:

Støtter forslaget om Carl Frode Tiller. Ellers Agnes Ravatn sin "Fugletribunalet" eller "Du er så lys" av Tore Renberg! Anna Gavalda sine bøker er vakre på nynorsk :)

Åh, vi har samme smak i bøker! Skriver under på disse også, i tillegg til Tiller! 

Fuglane er vakker, men jeg synes den nye litteraturen skrevet på nynorsk betar meg mye mer.

Anonymkode: 8707a...c82

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler "Du er så lys" av Tore Renberg!:)

Skrevet
3 timer siden, *Maja* skrev:

:vetikke: Roman kan vel være så mangt. Men når jeg (og jeg antar mange andre også) hører ordet roman, så tenker jeg i retning klassikere og bøker i dramasjangeren. Jeg har aldri hørt noen kalle LOtR roman før, var bare derfor jeg nevnte det. ;)

Og joda, den ER jo en klassiker også, så...Ja. roman. :ler:

Hehe, spesiell forklaring! Romaner trenger ikke verken være klassikere eller "dramatiske". :) 

Skrevet

Fugletribunalet :)

Anonymkode: b3a44...3ee

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, vi har samme smak i bøker! Skriver under på disse også, i tillegg til Tiller! 

Fuglane er vakker, men jeg synes den nye litteraturen skrevet på nynorsk betar meg mye mer.

Anonymkode: 8707a...c82

Jeg har enda ikke lest Fuglane, men den står på leselisten min sammen med Isslottet. Må virkelig lese Tarjei Vesaas snart!

Skrevet

Sing for Eirabu av K.Tofte (tror jeg det var) om du liker fantasy.

Anonymkode: 950f5...1a2

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Skriver ikkje Frode Grytten på nynorsk? Meiner eg har lest ei bok av han som var veldig bra, på nynorsk.

Skrevet
1 minutt siden, Den Lille Heksa skrev:

Skriver ikkje Frode Grytten på nynorsk? Meiner eg har lest ei bok av han som var veldig bra, på nynorsk.

Han skriver på nynorsk. 

Bikubesong og Flytande bjørn anbefales. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...