AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 Har alltid vært veldig tynn, men siden jeg var ca 15 (ti år siden) har jeg hatt et veldig dårlig kosthold, bestående av sukker, mettet fett, hvetemel og brus til hvert måltid omtrent. Dette har ført til at jeg har gått opp til 65 kg og 35% av kroppen min er fett. Hva kan jeg forvente hvis jeg legger om til et sunt, normalt og variert kosthold? Hvor lang tid vil det ta før jeg ser endringer? Hvor mange kcal burde jeg ligge på? Har tenkt til å begynne å trene etter hvert, men lurer på om kun endring av kosthold vil ha stor effekt.. jeg mener jeg må se stor endring etter 10 år med mat som ødelegger kroppen. Anonymkode: 43fbc...239
minister-mio Skrevet 10. februar 2017 #2 Skrevet 10. februar 2017 når du har et så dårlig kosthold vil endring av det mest sannsynlig ha stor effekt ja.
Pringle Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 Hvor høy er du? Antall kalorier du bør ligge på kommer an på din vekt og høyde, og avhenger av om du skal spise så mye som trenger for å vedlikeholde vekta di, eller mindre for gå ned, og eventuelt hvor fort. Dette kan du regne ut selv, forresten, google kalorikalkulator/BMR. Hvordan har du målt fettprosenten din? Er du mann eller kvinne? Hvordan har du tenkt å holde oversikt over kaloriinntaket ditt? Hvis du er svært overvektig, og du reduserer kaloriinntaket ditt og holder deg til et kaloriunderskudd, vil du i gjennomsnitt kunne gå ned inntil 1% av din kroppsvekt pr uke. Hvor fort du vil kunne se endringene, er et åpent spørsmål. Vekta di svinger naturlig med ganske mye mer i løpet av en dag enn du kan gå ned i løpet av en uke, så du trenger flere uker med kaloriunderskudd og regelmessig veiing, før du kan se sikkert at du er på vei ned. Når du vil kunne se endringer på kroppen din, er vanskeligere å svare på. Veldig mye av "kostholdsopplysningen" vi får, er overdreven og hysterisk. Det er sukker i frukt, melk og grønnsaker. Hvetemel er proteinrikt og kan være en basis i et normalt, sunt norsk kosthold. Mettet fett er ikke farlig. Man skal ha i seg en viss mengde av en hel rekke stoffer hver dag, og over tid ikke spise for mye. Ellers kan man i stor grad spise som man vil. Det beste kostholdet får man av å spise variert, og et godt kosthold kan settes sammen på en uendelighet av måter. Bekymring over mat, vekt og helse gjør oss stressa, og når vi er stressa tar vi ofte dårlige beslutninger. Følelsen av å ofte ta dårlige beslutninger samtidig som man er engstelig, fører oss inn i en ond sirkel av håpløshet og hjelpeløshet, vi blir passive og selvbebreidende, og lette ofre for folk som vil selge oss "løsninger" i form av piller, dietter og bøker. Ikke fall for dette. Hvis du brått legger om kostholdet ditt fra noe du liker til og er vant til, til noe du tror er mye sunnere, men ikke liker like godt, kan du forvente å gå på en smell. Så tenk nøye gjennom hva du ønsker å oppnå og hva du trenger å gjøre for å oppnå det. Finn ut hva "sunt kosthold" betyr og innebærer, og hvordan du kan implementere det i din hverdag. Små grep baller fort på seg. Gjør små endringer over tid, og innfør nye endringer når disse er innarbeidet og du føler deg klar for mer.
omvendt Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Vil absolutt anbefale å følge helsedirektoratets råd for kost og ernæring. De har høye krav for dokumentering noe som betyr at det er god forskning rundt effekten av dem. På melk.no har de en god kalkulator for dagsbehov med forslag til kostplan. Du sier du ønsker å se endring, men aller først tipper jeg du vil KJENNE endring. Mer energi, bedre søvn, fokus og hukommelse og jevnere humør. Den fysiske fremgangen på kroppen er individuelt når man kjenner. Noen kjenner det fort i starten før det kommer et "platå", noen tar litt tid før de merker noe, noen går jevnt fremover og noen kjenner store variasjoner i fremgangen. Det vanligste er å kjenne mest fremgang om du også trener litt styrke fordi du vil føle deg bedre, forbrenningen vil øke og du vil kjenne deg fysisk sterkere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå