AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 Noen som har tips til hvordan man senker kravene til seg selv? Jeg blir skuffet over meg selv hvis jeg får en femmer i ett fag eller som resultat på en prøve, og jeg vet jo at det er så og si umulig å få seks i alle fag, men jeg føler meg bare så mislykket hvis jeg får en femmer. Er så sykt sliten for tiden, og det er nok fordi jeg jobber så mye med skole hele tiden. :/ Anonymkode: ebf85...93c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 Er så lei av gnålet om hvor hardt det er på ungdomsskole/vgs, herreguuud. Gled deg til høyere utdanning, for ikke å snakke om arbeidslivet! Å ha høye krav til seg selv er sånn det burde været, voksenlivet er heller ingen lek. Anonymkode: 0da42...11f 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så lei av gnålet om hvor hardt det er på ungdomsskole/vgs, herreguuud. Gled deg til høyere utdanning, for ikke å snakke om arbeidslivet! Å ha høye krav til seg selv er sånn det burde været, voksenlivet er heller ingen lek. Anonymkode: 0da42...11f Morsomt med diverse eldre mennesker som ikke kan halvparten av pensum som man i dag lærer på skolen, men likevel klager på et selvskapt karakterpress fordi de ikke evner å sette seg inn i andres situasjon eller kompetansemål. Nei, glem det, det er ikke spesielt morsomt overhodet. Anonymkode: 796d0...303 2
Krakk Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 Hvis du er vandt med høye karakterer blir det jo skuffende de gangene du ikke får. Selv var jeg før alltid 3-4 elev, og 5'ere var en drøm. Etterhvert fant jeg en annen måte å øve på, og 5 ble standard karakter. Det å da få 3 og 4 var mer skuffende, selv om jeg hadde pleid å få det tidligere. Det blir slik man tenker fordi man vet man kan bedre. Uansett er ikke karakterer så viktig. Eller det spørs jo litt hva du har tenkt til å studere, men du kommer langt med 5.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 Du får 5'ere og du klager? For Guds skyld ta deg sammen! Jeg møter opp på skolen hver eneste dag så jeg har null fravær. Jeg gjør mitt beste i alle fag, prøver å jobbe så mye som mulig hjemme, men klarer ikke få mer enn 3. Ærlig talt altså, at du lager en tråd om at du sliter fordi du får 5 er det dummeste. Skaff deg psykolog hvis det er så ille. Hater elever som klager og gråter når de ikke får 6, mens jeg sitter der og ikke klarer mer enn 4. Jeg driter i at du har høye ambisjoner og høye krav til deg selv. Ta deg sammen. Anonymkode: df731...4fd 6
omvendt Skrevet 9. februar 2017 #6 Skrevet 9. februar 2017 Jeg vet ikke om det kan hjelpe å tenke gjennom hvorfor det er så viktig for deg, hva du skal med karakterene og hva som egentlig skjer om du får 3 eller 4?
Ti.09 Skrevet 9. februar 2017 #7 Skrevet 9. februar 2017 (endret) Det er bra å ha krav til seg selv, samtidig er det lurt at det ikke er for høye krav. Som du skriver i innlegget ditt, TS, så blir du sliten av det. Mitt råd er å senke skuldrene, og slappe av litt. Ta noen pauser mellom lesingen og gjør noe som du syntes er kjekt! Å få 5 som karakter er kjempe bra! Du burde være stolt av deg selv! Jeg ville ha vært kjempe stolt dersom jeg hadde klart å få 5ere på skolen. Dersom du gjerne vil ha seksere, så kan du snakke med din lærer om hva som må til for at du skal få det karakteren. Men husk å slapp av. Livet går ikke under selv om du ikke får 6ere i alle fag. Endret 9. februar 2017 av Tita92
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #8 Skrevet 9. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så lei av gnålet om hvor hardt det er på ungdomsskole/vgs, herreguuud. Gled deg til høyere utdanning, for ikke å snakke om arbeidslivet! Å ha høye krav til seg selv er sånn det burde været, voksenlivet er heller ingen lek. Anonymkode: 0da42...11f Nå har jeg 4 realfag og går studiespesialisering på vgs da, så det er veldig mye arbeid for å få seksere i disse fagene. 2 minutter siden, omvendt skrev: Jeg vet ikke om det kan hjelpe å tenke gjennom hvorfor det er så viktig for deg, hva du skal med karakterene og hva som egentlig skjer om du får 3 eller 4? Jeg vil inn på medisin og er redd for å ikke komme inn. Anonymkode: ebf85...93c
omvendt Skrevet 9. februar 2017 #9 Skrevet 9. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå har jeg 4 realfag og går studiespesialisering på vgs da, så det er veldig mye arbeid for å få seksere i disse fagene. Jeg vil inn på medisin og er redd for å ikke komme inn. Anonymkode: ebf85...93c Hvis du ikke kommer inn, men virkelig vil finnes det muligheter i utlandet eller å ta opp fag. Kan det hende at de som egentlig er viktig for deg er flink pike-identiteten?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #10 Skrevet 9. februar 2017 En god motivasjon er så på alle de som ikke klarer å bestå en dritt. Anonymkode: 4834e...1af
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #11 Skrevet 9. februar 2017 Haha akk ferdig med vgs, går på uni. Savner grunnskolen mer enn alt, herregud så lett det var, og så chill man hadde det. Nyt tiden på ungdomsskole og vgs, mest rolige, chilleste tiden du får. Anonymkode: 876c4...585
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #12 Skrevet 10. februar 2017 Jeg var slik som deg. Målet mitt var å komme inn på medisin, så jeg satte skyhøye karakterkrav til meg selv og jobbet timesvis med skole hver dag. Ingen helger var fri. I tillegg pendlet jeg to timer til skole, så jeg var ikke hjemme før langt ut på ettermiddagen. Jeg ble skuffet over karakterer som 6/5 eller lavere. Det høres nok helt absurd ut for de fleste, men dette var viktig for meg, og jeg er sikker på at det er viktig for deg også. De to første årene gikk greit, men i VG3 begynte det å gå nedover. Jeg opprettholdt fortsatt gode karakterer, men jeg var så sliten. Jeg hadde null fravær i VG1, VG2 og første termin i VG3, men mot slutten fikk jeg plutselig 14 dager fravær i samme slengen. Jeg hadde ikke klart noen måneder mer etter skoleslutt. Det er slitsomt å ha slike karakterkrav og forventninger til seg selv. Det er slitsomt å bli misfornøyd med en 5'er. Det er slitsomt å jobbe konsekvent med skolearbeid. Det er vanskelig å gi deg et fasitsvar på hvordan du skal klare å senke kravene til deg selv. Det kan imidlertid hjelpe å ha noen å snakke med, enten om det er en venn, familie, lærer, helsesøster eller lignende. Du kan også gå inn for å legge ned litt mindre innsats, rundt 70%. Du vil antakeligvis se at det fortsatt går bra. Så kan du jobbe litt videre ut ifra dette. Jeg ville aldri ha turt dette da jeg gikk på VGS, så jeg forstår det godt dersom du føler at du ikke kan gjøre det. Anonymkode: d1bf4...717
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #13 Skrevet 10. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha akk ferdig med vgs, går på uni. Savner grunnskolen mer enn alt, herregud så lett det var, og så chill man hadde det. Nyt tiden på ungdomsskole og vgs, mest rolige, chilleste tiden du får. Anonymkode: 876c4...585 Personlig har jeg det langt mer rolig og avslappet nå på høyere utdanning enn hva VGS var, og det vil nok også TS erfare. Jeg studerer medisin. Man legger i langt større grad opp sin egen studiehverdag, karakterpresset er ikke-eksisterende og man vil være mer involvert i det sosiale miljøet. Anonymkode: d1bf4...717 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #14 Skrevet 10. februar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig har jeg det langt mer rolig og avslappet nå på høyere utdanning enn hva VGS var, og det vil nok også TS erfare. Jeg studerer medisin. Man legger i langt større grad opp sin egen studiehverdag, karakterpresset er ikke-eksisterende og man vil være mer involvert i det sosiale miljøet. Anonymkode: d1bf4...717 Enig i denne. Anonymkode: 4834e...1af
JackIost Skrevet 10. februar 2017 #15 Skrevet 10. februar 2017 Skjønner deg godt, TS! Husker en gang i 1. klasse på vgs, jeg fikk 5,5 på en matteprøve.. Syntes faktisk det var ganske så kjipt og var nokså fra meg den dagen og kanskje en dag til. Aldri mer så dårlig, tenkte jeg, og det skjedde heller aldri mer, men var litt tøft den ene gangen
Viktualia Skrevet 10. februar 2017 #16 Skrevet 10. februar 2017 Hvis du har potensial til å få et så godt karaktersnitt at du kan komme inn på medisin slik du ønsker, syns jeg du gjør helt rett i å jobbe hardt med fagene. Men det å bli fortvilet over en femmer vil kanskje ikke hjelpe deg å nå målet ditt. Prøv heller å jobbe med å ikke la skuffelsen bli for sterk eller vare for lenge før du rister det av deg og går videre. Og ikke minst kan det være lurt å ikke snakke så mye om hvor skuffet du er overfor noen som kanskje bare drømmer om å få fem.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #17 Skrevet 10. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Morsomt med diverse eldre mennesker som ikke kan halvparten av pensum som man i dag lærer på skolen, men likevel klager på et selvskapt karakterpress fordi de ikke evner å sette seg inn i andres situasjon eller kompetansemål. Nei, glem det, det er ikke spesielt morsomt overhodet. Anonymkode: 796d0...303 Hehe, tror du virkelig at pensum på vgs har blittmindre med årene? På høyere utdanning er pensum forresten mye større enn på vgs. Og bare så det er sagt, man trenger slett ikke seks i alle fag for å komme inn på medisin i Norge. Anonymkode: 00733...6ae
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #18 Skrevet 10. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehe, tror du virkelig at pensum på vgs har blittmindre med årene? På høyere utdanning er pensum forresten mye større enn på vgs. Og bare så det er sagt, man trenger slett ikke seks i alle fag for å komme inn på medisin i Norge. Anonymkode: 00733...6ae Jeg trenger 5,64 i snitt. Det er nesten bare seksere det. Anonymkode: ebf85...93c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #19 Skrevet 10. februar 2017 Blir så sinnsykt forbanna og provosert på slike mennesker som deg som klager over en 5'er. Jeg blir kvalm over at det eksisterer slike mennesker på jordkloden. Selvom du ikke går ut med et snitt på 5,64 på videregående, kan du ta opp fag som privatist etter videregående og da kan du lett komme inn på medisin. Tenk litt realistisk istedenfor å klage på hvor sliten du er. Anonymkode: b96b7...7eb
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #20 Skrevet 10. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir så sinnsykt forbanna og provosert på slike mennesker som deg som klager over en 5'er. Jeg blir kvalm over at det eksisterer slike mennesker på jordkloden. Selvom du ikke går ut med et snitt på 5,64 på videregående, kan du ta opp fag som privatist etter videregående og da kan du lett komme inn på medisin. Tenk litt realistisk istedenfor å klage på hvor sliten du er. Anonymkode: b96b7...7eb Dette var da veldig uhyggelig og lite empatisk skrevet. Dersom TS skal satse på ordinærkvoten er det imidlertid realistisk å måtte vente i hvertfall 2-3 år da kun konkurrerer med mange som har samlet opp 6-8 alderspoeng samt tilleggspoeng for universitet/høgskole. Det er ikke krise, men det er jo ikke ønskelig for en som fortsatt går på videregående som har mulighet til å komme inn med en gang. Ikke er det særlig økonomisk heller. Anonymkode: d1bf4...717 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå