Gå til innhold

Del dine aller beste sparetips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om dere har noen gode spare tips? Jeg prøver å spare mest mulig hver måned og her er mine tips. 

- Lag alltid et realistisk budsjett og følg det. Det må være romslig nok til at du klarer å holde det uten å sprekke. 

- Skru av varmen når du ikke er hjemme. Høye strømregninger er virkelig et stort innhogg i budsjettet.

- fast trekk til sparekonto hver måned. Slik sparer du uten at du merker det. 

- Kast aldri mat, selv ikke rester. Alt du kjøper bør du greie å spise opp.

- Ikke bruk bankkortet for ofte! Det er så lett å dra kortet og forbruke for mye. Jeg tar alltid ut penger hver uke og bruker kun det. Tar ut 500kr i uka, og disse bruker jeg på mat og andre innkjøp. Utenom dette bruker jeg ikke penger. 

- Se på kiloprisen når du handler og ikke stykk prisen. 

- Gå aldri på butikken sulten. Skriv en handleliste og hold deg til den. 

Anonymkode: 970e6...ed7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikker vann stort sett. Gratis. Jus, brus og saft er dyr drikke. 

Kjøper first price på de tingene som går an.

Unngår å kjøpe ferske luksusingredienser i hverdagen. Slik som bladpersille, krydderurter, krutonger og pinjekjerner.

Spiser knekkebrød oftere enn brød. Brød er dyrt. Deler opp og fryser ned. Toaster de skivene jeg skal ha.

Kjøper billig knekkebrød, ikke de svindyre pakkene med få knekkebrød i.

Lage mat fra bunnen av er ofte billigere. Ikke bruke toro sauseposer er det penger å spare på.

Rydder i skapene og unngår å kjøpe mye fordi jeg har oversikt over hva jeg faktisk har. Dette gjelder ikke bare mat men interiør etc også.

Er kreativ. Trenger ikke dra til syden for å få en fin ferie. Må ikke dra på kino, teater, konsert, på byen etc. Bruker en litt tid på å planlegge så kommer en på kule men også billige turer og akticiteter.

Går ikke rundt på storsenterne uten å vite hva jeg skal ha. Å "drepe tid" i butikker blir umulig økonomisk.

Tar ALDRI forbrukslån. 

Skrevet

Det er greit å lage et budsjett for å bli bevisst hvor pengene går. Men noe mer enn det er ofte ikke vits. Så lenge man er forsiktig med pengene og korrigerer der man ser det går for mye ut, så vil man være utrolig flink økonomisk. Mye kommer av erfaring.

Jeg handler alltid mat på tilbud. Vi har alle typer oster, melk, brus, saft, brød, pålegg osv og jeg klarer meg med mindre penger enn de som nesten har kjøleskapet tomt. Alt handler om bevisstgjøring og prioriteringer. Sluttet å røyke, og sluttet å gå på resturanter. Jeg spiser opp alle rester fra gårsdagens middag. Lager ikke mer mat enn jeg spiser opp osv. Rett og slett en mye bedre måte å leve på.

Anonymkode: 9232c...dea

Skrevet

Bevisst bruk av mat (kaster nesten ingenting), og holder liv i ferske ting. Mye av fersk grønt kan vokse ut på nytt, f.eks sett den nederste biten av en vårløk i vann, etter ett par dager spirer den ut igjen. Har hvitløken begynt å spire før du fikk spist den? sett feddet i jord og få en hel ny hvitløk + spirene kan klippes av og brukes i mat. osv

Saml opp mest mulig klesvask før du setter på en maskin

Ta godt vare på håret ditt så slipper du å gå ofte til frisør...

Dropp treningssenter og busskort: Sykle/gå overalt og tren event utendørs/hjemme

Inviter jentegjengen hjem på kaffe istedenfor å gå på kafe

Drikk på vors, minimer det du kjøper ute. Og unngå steder med cover. Ofte er vorset den artigste biten, man går sjeldent glipp av så mye mer enn en dyr taxiregning om man drar hjem etter vors. 

Kjøp brukt istedenfor nytt, og se om det er noe du kan selge?

• Liker 1
Skrevet

Lat som om du ikke har penger. Ta med deg minimalt med penger når du skal ut.

Anonymkode: 57d43...0e3

Skrevet

Vet ikke helt om det er lurt å slå av varmen når du ikke er hjemme. La oss si du holder temperaturen vanligvis på 22 grader. Da jobber varmeovnene for å beholde denne temperaturen hele tiden.

Slår du av ovnene, så senker temperaturen noen grader (spørs jo om det er flere timer når du er på jobb eller flere dager når du er bortreist). Så må du slå på ovnen og la dem hente igjen temperaturforskjellen. Det vil si de kommer til å trekke vesentlig mer strøm de første timene for å komme til 22 grader på rommet.

Spørs om du har spart noe i strømutgiftene i det hele tatt da.

Skrevet

Det man sparer mest på, er å la være å sette seg i situasjoner der man blir fristet til å bruke penger. F.eks LA VÆRE å dra på kjøpesenteret i utgangspunktet. Ikke bare dra dit for å "se". Skal du ha èn ting du MÅ ha, gi deg selv forbud mot å dra innom noen av de andre butikkene der, du får kun gå inn i denne ene før du skal ut igjen. Klarer du dette, er som regel penger spart.

Selv har jeg nedlagt forbud mot å åpne skjermbildet med "Zalando" nettbutikken.... det er altfor lett å klikke "legg i handlekurven" for meg, og jeg har nå nedlagt forbud mot å handle der på et halvt år.

Jeg bruker Æ appen for alt den er verdt, og fordeler handleturen min mellom Rema og Kiwi. På Rema kjøpte jeg bare varer fra 10-på-10 listen i går, og sparte 78,- kr på EN handlekurv på å gjøre det. På Kiwi får man Trumf poeng, de har dessuten varer og merker som Rema ikke har, derfor handler jeg ofte der også. Coop Mega er dyrt, så der unngår jeg å handle. Gjør dagligvarehandelen din der det blir billigst for deg! Du sparer enormt mye i året på å være bevisst der.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sjelden på kjøpesentre bare for å gå der, slik som før. Til mange av mine venners fortvilelse, de blir faktisk sure på meg. Men jeg kjøper da altfor lett, for jeg har pengene men skal helst spare dem til hus. 

Jeg unngår å gå innpå nettbutikker eller åpne Mail med reklame nettopp pga en skrev over her så er det så lett å legge i handlekurven. 

Jeg lager planlagte budsjetter, jeg har ikke helt tro på å ha faste trekk for da sparer man uten å vite det. Men det har kanskje med at jeg lager budsjett og jeg har kontroll på hvor mye jeg sparer pga det. Det er helst pengene ETTER dette jeg føler meg rett og slett sløser. Nå har jeg laget meg en konto hvor lønna går inn så setter jeg et mål på brukskontoen over hva som er planen jeg skal klare mer på den måneden. Så har jeg pengene på lønningen som kriseprenger den mnd, brukes de ikke etter de på sparekonto og jeg skal gjenta neste mnd. Tenker da begrenses det hva som står på kontoen jeg tar fra, lettere å ta mye om det står mye. 

Anonymkode: 7cf93...0c4

Skrevet

Kjøpe klær brukt (til barn)

Gå/sykle i stedet for å bruke bilen om du kan

Spis middag hos familie 

Handle ekstra av ting det er tilbud på

Invester i en fryser, kan fort spare penger på å fryse ned varer når det er tilbud på dem

Klipp håret så man bruker mindre hårprodukter (klipp håret selv eller få familie/venner til å gjøre det, min krets har spart tusener på at jeg klipper dem). 

Selg ting du ikke bruker/trenger, og tjen penger til sparing

Kjøp ting du må ha på finn.no eller på Fretex 

Tilbring mer tid hos andre (spare strøm, mat, dopapir etc 😉)

Anonymkode: 4abfb...676

Skrevet

Dagligvare: Handler alltid minst 5 ting av gangen og kun det på handlelista. Aldri småting som brus, godis, mm-yoghurter, tyggis osv. Dumpstrer rett som det er. Følger godt med på tilbud og planlegger handling godt. first price osv<3 Lager mat fra bunnen av

Klær: Om jeg skal kjøpe noe må jeg donere/selge et tilsvarende plagg. De plaggene jeg har er i godt materiale. Kjøper generelt aldri klær og kun ut i fra behov.

Faste utgifter: Betaler gjerne deler husleie ved å sitte barnevakt. Har ikke tv.

Tjene litt ekstra: Solgt ødelagte gullsmykker hos gullsmed. Selger masser av klær på Tise. Gjør småjobber på finn.no. Solgt elektronikk osv jeg ikke bruker. Selger prints, malerier og stock photos. Har ads på nettsiden min.

Husk at å handle på tilbud er dyrere enn å ikke handle. Kjøp kun det en ville kjøpt uansett.

• Liker 1
Skrevet

Sjekke hvilke betingelser en hsr på forsikringer/lån/mobil/tv-abon/ Internett. Kutte abonnement på blader/nettavis/wimp om man ikke absolutt trenger det/virkelig bruker det. 

Tenk over om du VIRKELIG trenger en ting du har lyst til å kjøpe. Tenk også på om dette er noe du kan ønske deg i julegave/bursdagsgave. Ønsk deg fex gavekort på butikk der de har noe du trenger og har planlagt å kjøpe. 

Ha et klart sparetiltak, det motiverer. 

Lån bøker på biblioteket, der kan man også låne filmer og sitte å lese i div blad/aviser. 

Hvis du må ha bil, ikke ha en veldig ny bil. Finn en mellomting mellom ny med enormt verditap og gammel som må på verksted stadig vekk. Fyll drivstoff på søndager/ mandag morgen, da er det rimeligst. 

Ta godt vare på tingene dine, så varer de lengre. 

Kjøp ting brukt via Finn el facebookgruppe for ting du trenger og der brukt er aktuelt for deg å vurdere. 

Anonymkode: 59146...0e9

• Liker 1
Skrevet
På Friday, February 10, 2017 den 12.40, Ny Bruker skrev:

Vet ikke helt om det er lurt å slå av varmen når du ikke er hjemme. La oss si du holder temperaturen vanligvis på 22 grader. Da jobber varmeovnene for å beholde denne temperaturen hele tiden.

Slår du av ovnene, så senker temperaturen noen grader (spørs jo om det er flere timer når du er på jobb eller flere dager når du er bortreist). Så må du slå på ovnen og la dem hente igjen temperaturforskjellen. Det vil si de kommer til å trekke vesentlig mer strøm de første timene for å komme til 22 grader på rommet.

Spørs om du har spart noe i strømutgiftene i det hele tatt da.

Ja, da har du spart strøm. Så lenge du ikke lar ting fryse i stykker så sparer du penger ved å senke temperaturen når du ikke trenger den. Natt, ute av huset osv.

Anonymkode: c5fb5...d38

Skrevet

Jeg har bestemt meg for hvor mye jeg skal klare meg på i måneden, og alt jeg får inn utover det går rett på sparekonto. Det inkluderer overtidsjobbing, feriepenger, gaver og når jeg får igjen på skatten. 

Handle på butikker som har 40-50% på ting som går ut på dato. Kjøp gjerne kjøtt eller fisk, og frys det ned. 

Lag brød eller knekkebrød selv, øving gjør mester! 

Bare drikk vann. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...