AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 Hei! da jeg begynte i jobben min for 6 år siden fulgte det gode uføreforsikringer med. Jeg måtte ikke levere noen helseerklæring. Jeg har nakke og rygg plager som jeg har hatt i mange år, og nå er det mulig jeg blir ufør pga disse plagene. Hvordan stiller forsikringene som jeg har gjennom jobb da? I dokumentene som jeg har står det at retten til erstatning ikke inntrer ved sykdom eller lyte som forsikrede hadde og som det må antas at forsikrede kjente til ved inntreden i ordningen, og som innen to år etter inntreden medfører arbeidsuførhet. vil dette si at ettersom jeg har jobbet lengre en to år så er mine forskringer ok? Anonymkode: 644bd...75b
JackIost Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 Jeg vil tro at om du blir ufør, så vil det bli fastsatt et uføretidspunkt, en slags første sykedato. Men siden du har vært i full jobb alle disse seks årene, så tror jeg ikke dette vil være noe problem for deg Karenstiden er jo over for lenge siden! Som du selv sier er dette en kollektiv forsikring hvor du ikke har levert noen helseerklæring. Det er ikke krav for det, tror nok forsikringsselskapene hadde fått litt vel mye å gjøre om alle ansatte i alle bedrifter skulle levert en slik erklæring..
Million Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 Det er standard at forsikringer mtp helsen ikke gjelder for plager man hadde fra før på det tidspunktet man ble forsikret. Du skriver at plagene har du hatt i mange år alt, og dette er da nedtegnet i din journal hos legen, regner jeg med? Dette får forsikringsselskapet vite om før en evt utbetaling, så da vil ikke forsikringen gjelde når de finner det ut.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 Ja det er gjennom jobb jeg har denne. Jeg har ikke tegnet denne privat, og heller ikke levert helseerklæring slik som det ellers kreves. To ulike svar, så jeg er fortsatt forvirret. Noen som vet helt sikkert hvordan dette er? Jeg har jobbet 100% siden jeg ble ansatt og ikke vært sykmeldt eller hart fravær før plagene ble skikkelig alvorlig for ca 1 år siden. Anonymkode: 644bd...75b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 Du får utbetaling dersom du jobbet 100 prosent de første to år etter tegning , selv om du hadde plagene før. hilsen ei som jobber med å behandle akkurat slike personskader, regner med at det i min bedrift ;-) Anonymkode: 8344c...159 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #6 Skrevet 9. februar 2017 Det er forresten stor forskjell mellom å tegne egen forsikring og å være forsikret via jobben: det innhentes ikke helseinformasjon ved arbeidsgiverforsikringer, i motsetning til når man skal tegne den som privatperson. Anonymkode: 8344c...159
Cirkelin Skrevet 9. februar 2017 #7 Skrevet 9. februar 2017 Jeg hadde to uføreforsikringer gjennom arbeidsgiver med vilkår som du beskriver. Etter ett års sykmelding gikk jeg over på AAP. Det utløste en månedlig utbetaling fra det ene forsikringsselskapet som jeg tror dekket differansen mellom 66% av lønn fra AAP og 70% av lønn. Den andre forsikringen utløste en engangssum på 20% av forsikringsbeløpet etter 4 år på AAP og de resterende 80% utbetales hvis jeg blir 100% ufør. Begge de sistnevnte summene ytes med fradrag for alder. Fradraget er 5% av totalsummen pr år over 46. Begge forsikringsselskap krevde utfylling av skjema med tillatelse til innsyn i journalen hos lege og kopi av vedtak fra NAV, men ingen helseerklæring før avtalen ble inngått. Årsaken til min sykmelding og uførhet er sammensatt av fysisk og psykisk helse og har rot i tidlig barndom, men så lenge den store smellen kom lenge etter 2 år karantene fra forsikringstidspunkt, så var forsikringen gyldig. Det beste du kan gjøre er å snakke med selskapet du er forsikret hos. Jeg har bare gode erfaringer med saksbehandlerne på sykeforsikring både hos Tryg og Nordea Liv.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #8 Skrevet 9. februar 2017 Tusen takk for svar! Nå ble jeg virkelig glad. Det er vondt nok å takle alt som følger med det åbli ufør, så det er en stor byrde å få vite at jeg står litt sterkere økonomisk! Anonymkode: 644bd...75b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #9 Skrevet 9. februar 2017 Du bør nesten lese deg opp på vilkårene til forsikringsselskapet som dere er forsikret i. Selv er jeg ansatt i staten, og er da 'forsikret' i statens pensjonskasse som også utløser utbetaling dersom man havner på aap elelr blir ufør. Kommunalt ansatte har klp med samme ordningen (omtrent) Anonymkode: ca6d6...683
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #10 Skrevet 9. februar 2017 Har lest villkårene, og det eneste jeg stusset litt over var setningen som jeg skrev i første innlegg. Jeg var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle tolke den. Anonymkode: 644bd...75b
Glitnir Skrevet 9. februar 2017 #11 Skrevet 9. februar 2017 1 time siden, Million skrev: Det er standard at forsikringer mtp helsen ikke gjelder for plager man hadde fra før på det tidspunktet man ble forsikret. Du skriver at plagene har du hatt i mange år alt, og dette er da nedtegnet i din journal hos legen, regner jeg med? Dette får forsikringsselskapet vite om før en evt utbetaling, så da vil ikke forsikringen gjelde når de finner det ut. Dette er annerledes med de fleste uføreforsikring gjennom jobb, som flere har nevnt over. TS: Du er dekket.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #12 Skrevet 10. februar 2017 Ikke meningen å kuppe tråden, men siden TS har fått svar håper jeg noen kan utfylle litt. Jeg er i nesten samme situasjon, forskjellen er at arbeidsgiver byttet forsikringsselskap i fjor. Det vil si at jeg ikke lenger har vært forsikret i to år hos nåværende selskap. Noen som vet om man kan legge til tiden man var forsikret i det forrige selskapet? Eller må man opparbeide "nye to år" dersom arbeidsgiver har byttet forsikringsselskap? Anonymkode: fde89...e97
JackIost Skrevet 10. februar 2017 #13 Skrevet 10. februar 2017 23 timer siden, Million skrev: Det er standard at forsikringer mtp helsen ikke gjelder for plager man hadde fra før på det tidspunktet man ble forsikret. Du skriver at plagene har du hatt i mange år alt, og dette er da nedtegnet i din journal hos legen, regner jeg med? Dette får forsikringsselskapet vite om før en evt utbetaling, så da vil ikke forsikringen gjelde når de finner det ut. Lurt å sjekke litt før man forvirrer folk gjennom å gi galt svar
Million Skrevet 11. februar 2017 #14 Skrevet 11. februar 2017 16 timer siden, JackIost skrev: Lurt å sjekke litt før man forvirrer folk gjennom å gi galt svar Jeg er ikke så sikker på at svaret faktisk var galt, jeg ;-) Har lest nok forsikringsvilkår til det.
JackIost Skrevet 11. februar 2017 #15 Skrevet 11. februar 2017 (endret) 58 minutter siden, Million skrev: Jeg er ikke så sikker på at svaret faktisk var galt, jeg ;-) Har lest nok forsikringsvilkår til det. Du tenker på individuelle forsikringer I kollektiv pensjon er det karensbestemmelser men ikke helseerklæring. De fleste blir automatisk erklært "arbeidsdyktig", mens f.eks. psykisk utvilklingshemmede i vernede bedrifter, blir ikke det og får dermed ikke rett på uførepensjon. Blir man erklært ufør (eller AAP i starten) etter 12 mnd sykeperiode, så finner man tilbake til første sykedato, og så lenge den er etter karensperiodens utløp, så har man rett på uførepensjon. TS har jobbet 100 % i seks år, da får hun uførepensjon selv om det hun blir ufør for skulle skyldes plager som oppstod første gang for mange år siden Endret 11. februar 2017 av JackIost 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #16 Skrevet 11. februar 2017 Bare til info; jeg ser flerparten her skriver at ved uføreforsikring gjennom jobben, så skriver man ikke helseerklæring. Kanskje det er noe av nyere dato, da vi fikk uføreforsikring på jobb i 2006, så måtte vi skrive helseerklæring, og det var et par personer som ikke fikk, den ene personen grunnet at h*n hadde vært hos kiropraktor 2 ganger, 5 år tidligere, og den andre personen grunnet høy BMI. Mulig reglene er endret nå og at man ikke skriver helseerklæring lengre. Anonymkode: 15430...e85
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #17 Skrevet 12. februar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare til info; jeg ser flerparten her skriver at ved uføreforsikring gjennom jobben, så skriver man ikke helseerklæring. Kanskje det er noe av nyere dato, da vi fikk uføreforsikring på jobb i 2006, så måtte vi skrive helseerklæring, og det var et par personer som ikke fikk, den ene personen grunnet at h*n hadde vært hos kiropraktor 2 ganger, 5 år tidligere, og den andre personen grunnet høy BMI. Mulig reglene er endret nå og at man ikke skriver helseerklæring lengre. Anonymkode: 15430...e85 Det er avhengig av om det er kollektiv forsikring eller ikke. For at det skal være en kollektiv forsikring er det krav til minimum antall forsikrede. Anonymkode: 80409...dbb
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #18 Skrevet 12. februar 2017 På Thursday, February 09, 2017 den 19.48, AnonymBruker skrev: Hei! da jeg begynte i jobben min for 6 år siden fulgte det gode uføreforsikringer med. Jeg måtte ikke levere noen helseerklæring. Jeg har nakke og rygg plager som jeg har hatt i mange år, og nå er det mulig jeg blir ufør pga disse plagene. Hvordan stiller forsikringene som jeg har gjennom jobb da? I dokumentene som jeg har står det at retten til erstatning ikke inntrer ved sykdom eller lyte som forsikrede hadde og som det må antas at forsikrede kjente til ved inntreden i ordningen, og som innen to år etter inntreden medfører arbeidsuførhet. vil dette si at ettersom jeg har jobbet lengre en to år så er mine forskringer ok? Anonymkode: 644bd...75b Skal du kreve å få noen utbetaling i denne saken, vil forsikringsselskapet garantert be om blankofullmakt fra deg til å hente ut alt av journaler på deg fra før du startet i jobb med denne forsikringen som backup. De vil nok og se på at dette er noe du har hatt over tid, årsaken til uførheten på uføretidspunktet og få egne leger til å vurdere alle dine helseopplysninger de henter ut. Blir det diskusjon, vil de og kontakte sakkyndig som virderer historikken din og der du må møte til undersøkelse. Jeg vil sterkt anta at du da får avslag, om du velger å ta saken til retten, vil jeg heller ikke tro du får medhold. Anonymkode: f14f3...950
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #19 Skrevet 12. februar 2017 Er det noen her inne som vet helt 100% sikkert hva som er riktig her? Kjenner at jeg ble litt nervøs av dette, så hvis det er noen som vet helt sikkert hvilke regler som gjelder så håper jeg at de kan skrive litt om det her. Anonymkode: 644bd...75b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #20 Skrevet 12. februar 2017 På 9.2.2017 den 20.39, AnonymBruker skrev: Du får utbetaling dersom du jobbet 100 prosent de første to år etter tegning , selv om du hadde plagene før. hilsen ei som jobber med å behandle akkurat slike personskader, regner med at det i min bedrift ;-) Anonymkode: 8344c...159 Jeg regner med at du som jobber med dette har opplevd lignende tilfeller? Eller er det andre her inne som har vært i min situasjon og fått utbetaling selv om de hadde plager før arbeidsforholdet startet? Anonymkode: 644bd...75b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå