Gå til innhold

Studere filosofi, og veien etter vgs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ferdig med videregående til våren, men "veien videre", er noe uklar. Jeg vurderer sterkt å ta et årsstudium i filosofi på UiA, rett og slett fordi dette er noe jeg tror kunne passet for meg, og bruke dette året til å tenke på hva jeg vil videre. Lurer dermed på om noen har erfaringer herfra som de vil meddele? Og med det samme så lurer jeg på utdanningsprogrammer, der jeg etterpå får mulighet til å jobbe med vanskeligstilte mennesker (psykisk). Typ psykiatri, barnevern, rus- og kriminalomsorg osv. Har lenge tenkt på sosionom, men vet ikke helt. Takk for svar :-) 

Anonymkode: 31d8d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rett etter vgs er veien uklar for de fleste. Jeg syns du skal ta årsstudium hvis du vil det, men vit at filosofi er et veldig tungt fag, det er på akademisk nivå, med akademisk tekst osv osv. Da får du i alle fall noen studiepoeng, og litt mer tid til å tenke.

Jeg tenker at veien blir litt til mens man går. Jeg er selv 27 år, har ikke høyere utdanning, men har nettopp funnet ut hva jeg har lyst til. Det kan ta lang tid, jeg kjenner flere som tok høyere utdanning i godt voksen alder. Jeg tenker at det er ikke noe ulempe med litt livserfaring før man begynner på universitet.

Jeg syns egentlig du bør kontakte universitetet og spørre om du kan få møte en veileder. De kan svare litt mer konkret på hva de forskjellige studieløpene innebærer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har inntrykk av at filosofi høres bedre ut enn det er. Mye er vel teori fra gamle filosofer, der mye er komplett uinteressant vås. Det er heller ikke enkelt å få jobb. Kjipt om du må jobbe i butikk med høy gjeld etter utdanning.

Tror ikke du vil få så mye svar på de andre yrkene du lister opp, da de som jobber innenfor de områdene ikke vil trykke på tråder som har filosofi i tittelen. Filosofi er som regel ikke deres interesse, for å si det sånn

Anonymkode: 0de4c...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...