Gå til innhold

Studenter får utlevert 20 000kr i august og januar, men likevel er de blakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det er noe jeg lurer på ang. studenters økonomi. Jeg skal starte høyere studie neste år, og har hørt at man fra lånekassen får utbetalt 20 000kr i august og januar.

Det jeg lurer på er egentlig hvorfor mange studenter ikke har noe penger i igjen i slutten av måneden og må leve på havregryn og billig nudler? 20 000kr er ganske mye, så hva gjør studentene med alle disse pengene de får utbetalt? Bruker de opp alt samme måned som de får pengene? 

Jeg tenker som så at hvis man får utbetalt 20 000kr to ganger under studietiden, og deretter før rundt 8000kr utbetalt hver måned, så burde man jo klare å ha nok penger? 20 000kr er ganske mye, og burde holde til minst 2-3 måneder? Altså, når jeg får utbetalt 20 000kr i august og januar er planen min å bruke pengene så lite som mulig og ikke bruke opp alt, slik at jeg kan spare til andre måneder hvor jeg evt. går tom for penger... Selvsagt skal jeg kjøpe det nødvendige som jeg trenger, men jeg trenger jo ikke kjøpe det dyreste? Har det noe med det å gjøre at man må kjøpe skolebøkene selv?

Dette føler jeg ble surrete hahah, men jeg er skikkelig redd for å ødelegge økonomien min i studietiden, og vil spare penger så mye som mulig slik at jeg ikke går på en smell. 

Anonymkode: e7241...bff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva blir dine boutgifter (husleie + strøm) pr mnd?

Skal du jobbe ved siden av studiene? I så fall hvor mye får du utbetalt i lønn pr mnd?

Anonymkode: 08b72...081

• Liker 11
Skrevet

Jesus. De skal liksom studere. I starten av semesteret skal de blant annet kjøpe dritdyre faglitterære bøker og kanskje betale depositum for et rom. Da er de pengene gone.

Anonymkode: 7d20f...e97

• Liker 24
Skrevet

Skolebøker og materiell er dyrt. Et semester måtte ha en bok som kostet nesten 2500 (og det var bare én av pensumbøkene). De som ble solgt brukt ble selvfølgelig røsket raskere enn du klarer å si "bok".

Studenter bruker gjerne også litt penger på festing. Om du absolutt vil spare penger, så får du faktisk ikke vært med på majoriteten av arrangementene de første ukene av semesteret.

Kommer an på hvor du bor, men i storbyen jeg bor er det vanlig å betale 5000 for et rom i kollektiv.

Anonymkode: ce924...0e0

• Liker 15
Skrevet

Husker fra min egen tid som student at spesielt augustpengene fløy fort. I hovedsak var dette pga to pengesluk: pensumbøker og depositum. Også var det jo ofte sånn at man kanskje trengte å kjøpe inn litt småting til hybelen. Når man er helt uetablert flyr pengene overraskende fort av å bare kjøpe inn noen gryter og en håndmikser f.eks. 

Anonymkode: c1eee...e60

• Liker 14
Skrevet

Er vel meningen du skal fordele en del av de 20 000 kr utover halvåret. Mange har en del pensumbøker som trengs de studieårene man holder. Men vil tro at ganske mange bruker de på januarsalg og festing. Lurt å sette av til bl.a. sommermånedene.

Anonymkode: 82cbc...0f0

• Liker 3
Skrevet

15 000-18 000 i depositum + tusenvis i husleie, strøm, transport, Internet, tlf, skolebøker på noen tusen og semesteravgift 790kr? Pengene flyr fort. 

Anonymkode: a1ef1...3fa

• Liker 13
Skrevet

Semesteravgift (ca 30.000 for privat), skolemateriale, depositum, husleie osv

Skrevet
1 minutt siden, Fjompen skrev:

Jeg tror du får en brå oppvåkning når du må kjøpe pensumbøker og slik selv ja. Det er lett å legge planer, det er å leve opp til dem som er vanskelig.

8000 i måneden er jo bare småpenger om du har husleie og en husholdning å drive.

Takk for svar :) Er nok lettere sagt enn gjort ja!

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva blir dine boutgifter (husleie + strøm) pr mnd?

Skal du jobbe ved siden av studiene? I så fall hvor mye får du utbetalt i lønn pr mnd?

Anonymkode: 08b72...081

Regner med at boutgifter blir maks 5000kr. Har planlagt å jobbe ved siden av studiene og da vil jeg få rundt 3000-4000kr per måned.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jesus. De skal liksom studere. I starten av semesteret skal de blant annet kjøpe dritdyre faglitterære bøker og kanskje betale depositum for et rom. Da er de pengene gone.

Anonymkode: 7d20f...e97

Var ikke meningen å være respektløs. Jeg tenkte ikke på at skolebøker skulle kjøpes før jeg skrev tråden. 

Skolebøker og materiell er dyrt. Et semester måtte ha en bok som kostet nesten 2500 (og det var bare én av pensumbøkene). De som ble solgt brukt ble selvfølgelig røsket raskere enn du klarer å si "bok".

Studenter bruker gjerne også litt penger på festing. Om du absolutt vil spare penger, så får du faktisk ikke vært med på majoriteten av arrangementene de første ukene av semesteret.

Kommer an på hvor du bor, men i storbyen jeg bor er det vanlig å betale 5000 for et rom i kollektiv.

Takk for svar. Godt å være litt forberedt på slikt som dette får jeg starter å studere. Rådgiver på skolen har ikke fortalt så mye om dette. 

Husker fra min egen tid som student at spesielt augustpengene fløy fort. I hovedsak var dette pga to pengesluk: pensumbøker og depositum. Også var det jo ofte sånn at man kanskje trengte å kjøpe inn litt småting til hybelen. Når man er helt uetablert flyr pengene overraskende fort av å bare kjøpe inn noen gryter og en håndmikser f.eks. 

Anonymkode: c1eee...e60

Takk for at du deler din erfaring. Godt å være litt forberedt :)

Anonymkode: e7241...bff

• Liker 6
Skrevet

Jeg gikk omtrent i null på studielån og stipend, og levde fint på det uten jobb ved siden av. 

Leide studenthybel gjennom samskipnaden. Planla mat og måltider, kjøpte minimalt med drikke på byen (koste meg på vorspiel - en flaske vin for en liten hundrelapp), brukte tid på å kjøpe brukte bøker og ikke minst vurdere hva man ikke trengte, tok billigste billettene hjem på ferie selv om jeg måtte stå opp grytidlig. Ingen utenlandsturer utenom de foreldrene mine var så snille å ta meg med på. Gikk til skolen og tok kun buss når jeg trengte det eller deg haglet sidelengs. Løp og trente hjemme, så trengte ikke treningsabonnement. Og mye mer jeg ikke kommer på akkurat nå... Stipend og lån holder i massevis, men er alt for mange som har lagt seg til luksusvaner. 

Anonymkode: 4e7f8...5e5

• Liker 2
Skrevet

Første semester brukte jeg 8500 kr på pensumbøker. Pengene fyker fort altså

Anonymkode: 64f87...831

• Liker 6
Skrevet

Kjøper man alle pensumbøkene nå? Jeg, og mange med meg, gjorde ikke det og sparte penger på det.. Og før noen blir spydige; jeg har gode karakterer og fungerer godt i jobben min 😊

Anonymkode: b7235...d16

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel meningen du skal fordele en del av de 20 000 kr utover halvåret. Mange har en del pensumbøker som trengs de studieårene man holder. Men vil tro at ganske mange bruker de på januarsalg og festing. Lurt å sette av til bl.a. sommermånedene.

Selvfølgelig må du feste de to første ukene for å bli kjent med folk. De ulike studieinstitusjonene ønsker ikke å ha et drikkepress, men det er det. I faddergruppa mi for to år siden var det nesten ikke mulig å være med på noe om man ikke ville feste. Kjedelig å starte skoleåret uten å ha blitt kjent med noen i fadderuka/ene.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper man alle pensumbøkene nå? Jeg, og mange med meg, gjorde ikke det og sparte penger på det.. Og før noen blir spydige; jeg har gode karakterer og fungerer godt i jobben min 😊

Anonymkode: b7235...d16

Hahaha 😂

• Liker 4
Skrevet

Når det gjelder pensumbøker var vi en venninnegjeng som delte på enkelte av disse. Det fantes også massevis av sammendrag å kjøpe for en billig penge, var disse jeg lærte mest av. 

Mange føler de MÅ kjøpe alt. Mye er unødvendig. Mye kan du låne på bibliotek. Mye finnes det gode kompendium av. 

Ha litt is i magen. Og snakk med de som går året over deg. Så sparer du tusenlapper på bøker alene. 

(Gikk Medisin i Oslo) 

Anonymkode: 4e7f8...5e5

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må du feste de to første ukene for å bli kjent med folk. De ulike studieinstitusjonene ønsker ikke å ha et drikkepress, men det er det. I faddergruppa mi for to år siden var det nesten ikke mulig å være med på noe om man ikke ville feste. Kjedelig å starte skoleåret uten å ha blitt kjent med noen i fadderuka/ene.

I Trondheim var det fadderting for de som ikke ønsket å drikke også. Men nå mente jeg ikke at det var fadderuka som tok alle pengene, tenkte mer på de som drikker hver helg og bruker penger på uteplasser, nattmat og taxi hjem.

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Pensumbøker er ofte utrolig dyre. Jeg vil råde deg til å undersøke dette godt - jeg ble nemlig fortalt at en laaang liste bøker var fullstendig nødvendige, og flere av dem åpnet vi såvidt. Det er frustrerende når bøkene er såpass dyre! Det er lurt å begynne å lete etter pensumbøker tidlig, gjerne kjøpe dem brukt hvis det er mulig. 

Jeg klarte meg helt fint da jeg var student, men jeg var forsiktig med pengene og jobbet veldig mye i sommerferiene for å spare opp penger som jeg kunne bruke under de påfølgende semestrene. Jeg hadde ikke kapasitet til å jobbe under studiene da det var et krevende studie, men om du tror du kan jobbe deltid er det kjempelurt! Jeg kjenner mange som jobbet i f.eks matbutikk, der de ofte kunne jobbe mindre under eksamenstid og mer under ferier. 

Skrevet

Jeg er student og har ikke gått i minus fra det jeg får, ikke har jeg jobb heller. De som klager på at de ikke får nok penger i lån og stipend bruker definitivt mye av det unødvendig. 

Anonymkode: 4e888...c13

Skrevet

Jeg tenker at hvis jeg fikk utbetalt 20 000 en måned hadde jeg ikke hatt råd til caviar til kjeksen eller vin til maten. Hadde sultet ihjel etter fjorten dager.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...