AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 I dag kom jeg i snakk med en jeg kjenner som nylig mistet jobben i oljebransjen, og han har hatt litt med NAV å gjøre i forhold til arbeidsledighet -som sikkert ganske mange har i disse tider. Nylig hadde en saksbehandler spurt han om han ville være med på et kurs i forbindelse med CV skrivning (eller noe sånt) og han takket ja til det. Hvorfor ikke liksom? Han har jo ikke hatt de største erfaringene med å være arbeidsledig på en god del år, så det kunne være greit med litt ny informasjon og kunnskap nå når han søker på jobb. Men i dag fikk han brev om "AVSLAG" på dette kurset?!?!?! Avslag fra NAV på tilbudet han fikk gjennom NAV? Er det sånn at høyrehånden ikke vet hva venstrehånden holder på med eller??? Kom gjerne med noen opplevelser dere også. (PS: Bare sånn at det er sagt, jeg er veldig glad for at vi har NAV og gode velferdsordninger i Norge. Men når det skjer slike "krøll" som ovenfor, så kan jo neppe det være med på å forbedre denne instansen.) Anonymkode: e0cbb...7d2 6
SweetM Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 Hvis han hadde takket nei hadde han sikkert fått trussel om å miste dagpengene... Jeg har gitt opp å forstå NAV-logikken for lenge siden. 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 Jeg digger at NAV bruker masse saksbehandlingstid både på å tilby og avslå disse kursene. Kanskje på tide å forenkle NAV en smule ? Anonymkode: 9fb74...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 Huff, ja. Eg har hatt fleire opplevingar med NAV. sjølv om eg også er evig takknemlig for ytelsane vi får gjennom dei, så blir eg litt oppgitt av og til... Eg var ferdig som student (hadde jobba noko, så hadde rett til litt dagpengar). Gjekk innom kontoret for å forsikre meg om at eg hadde fylt ut alt riktig. Jada, klart det! Var svaret. Fekk brev i posten om at det var mangelfulle opplysningar. Ok, gjekk tilbake, fekk nytt grønt lys. Nytt brev i posten om manglar. Tredje gongen gjekk det igjennom, men då hadde eg tapt fleire tusen pga. feila. Sukk. Gjekk ut i mammaperm. Hadde jobba 100% lenge i vikariat, men plutselig som gravid hadde dei berre 40% til meg dei siste to mnd av svangerskapet.. Fekk plutselig berre vedtak på dei 40% i foreldrepermisjonen. Men dette klaga eg på og det ordna seg heldigvis. Hadde berre vore fint om det blei rett med ein gong, så ein slapp å stresse så veldig. Ja, også dagen etter at eg var gått ut i mammaperm fekk eg innkalling til sånn jobbsøkerkurs. Dei hadde jo kutta dagpengane (for dei 60% eg ikkje lenger hadde inntekt for pga 40% jobb, så dei visste jo at eg var i permisjon . Kan verke som at avdelingane ikkje heilt snakkar saman. Anonymkode: 09902...115
ajarRun Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 En dag skulle jeg på polet, men så gikk jeg inn feil dør. Stod der forvirret et øyeblikk i sjokk. Ble redd for at man hadde gått tilbake til å utlevere sprit over disk. Så en jente med en sånn liten rottehund se bekymret på meg før jeg skjønte at selv om klientellet var det samme som jeg forventet på polet var jeg ikke på samme sted. Snudde meg 360 grader og gikk rett ut. >Fant polet ved den andre døren. Hvorfor kombinerer de ikke pol og nav? De kommer jo bare til å drikke opp trygden uansett, la oss spare dem for bussbilletten.
perplexed Skrevet 9. februar 2017 #6 Skrevet 9. februar 2017 5 minutter siden, amativeReflection skrev: En dag skulle jeg på polet, men så gikk jeg inn feil dør. Stod der forvirret et øyeblikk i sjokk. Ble redd for at man hadde gått tilbake til å utlevere sprit over disk. Så en jente med en sånn liten rottehund se bekymret på meg før jeg skjønte at selv om klientellet var det samme som jeg forventet på polet var jeg ikke på samme sted. Snudde meg 360 grader og gikk rett ut. >Fant polet ved den andre døren. Hvorfor kombinerer de ikke pol og nav? De kommer jo bare til å drikke opp trygden uansett, la oss spare dem for bussbilletten. 360 grader - så du gikk rett inn på NAV igjen? 21
ajarRun Skrevet 9. februar 2017 #7 Skrevet 9. februar 2017 24 minutter siden, perplexed skrev: 360 grader - så du gikk rett inn på NAV igjen? nei, jeg gikk ut, det står det jo.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #8 Skrevet 9. februar 2017 Nav er en diiiger organisasjon. 19 000 ansatte, ekstreme mengder papirer og skjemaer å forholde seg til. Store arbeidsmebgder! Er ikke så rart at ikke alt går som smurt bestandig Anonymkode: e7372...ee1
Søgni Skrevet 9. februar 2017 #9 Skrevet 9. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav er en diiiger organisasjon. 19 000 ansatte, ekstreme mengder papirer og skjemaer å forholde seg til. Store arbeidsmebgder! Er ikke så rart at ikke alt går som smurt bestandig Anonymkode: e7372...ee1 Jeg har inntrykk av at mange kritiske innspill mot NAV, går nettopp på dette med systemer, og ikke på enkeltmennesker. At ikke alt går som smurt bestandig må man selvsagt ha forståelse for, men likevel må man jo kunne kritisere det man opplever som problematisk, tenker jeg. Også NAV-ansatte selv har jo bidratt til samfunnsdebatten med fortellinger som er kritiske til "systemet". NAV er sikkerhetsnettet til folk, det NAV forvalter er ikke bare store deler av statsbudsjettet og mange ulike områder, men også gjerne tryggheten til enkeltmennesker. Å få frem dårlige erfaringer med dette systemet (på en god måte, så klart) er derfor ganske viktig. At det er en diger organisasjon er vel snarere et argument for enn mot dette. (Det er ikke min tråd, bare så det er sagt.) 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #10 Skrevet 9. februar 2017 Av og til virker enkelte mindre begavet. Jeg forventer at de skal ha over empatisk innsikt,men de kjører på med lover og regler og tror at verden er a4, jeg blir skremt, tar alt over nett og nekter ellers noe kontakt. De bestemmer ikke over mitt liv eller skal fortelle meg hva jeg skal gjøre. Har like høy utdannelse, så og si alltid vært i arbeid og har mye kunnskap, de får ikke lov til å herje med enkeltmennesker som de gjør.Slik er dett. Anonymkode: 05018...ab1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #11 Skrevet 9. februar 2017 En liten digresjon siden det riktignok ikke handler om nav, men om det offentlige. Ja, dette er det offentlige i et nøtteskall, jeg jobber der selv, dog med noe helt annet enn det man gjør i NAV. Ja, det er dessverre ofte slik at høyrehånden ikke vet hva venstrehånden gjør, noe som får store konsekvenser. Ikke bare for de som bruker tjenestene, men også oss som er ansatt, som får betraktelig mye merarbeide, må gjøre ting flere ganger fordi man får dobbeltkommunikasjon og motstridende svar/beskjeder, masse overtid (får knapt nok tid til å ta ut ferie en gang), andre funksjoner man er avhengig av er ofte helt på trynet fordi den avdelingen ikke snakker med hverandre osv. Og gjett hvem som får alle klagene? De på de andre avdelingene som knapt nok ser en kunde/klient sitter jo bortgjemt og trygt, mens vi får tyn hver dag når noe ikke er som det skal. Og så blir det oppvaskmøter der man får 25. gang påpeker at joda, vi skal gjøre jobben vår hvis avdeling X får gjort sin først. Og nei, det blir ikke bedre. Rinse and repeat. Ja, jeg ser meg etter annen jobb og vurderer også ny utdannelse. Anonymkode: 22968...8aa 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #12 Skrevet 9. februar 2017 Det er så mye små tull med NAV, som er så unødvendig. Som forskjellige beskjeder fra forskjellige folk. Papirer som forsvinner, beskjeder som forsvinner. "3 ukers ventetid på søknaden" 1 mnd, 3 uker og 24 dager senere får du svar. Som oftest er det noe tull mot slutten eller underveis, papirer som har forsvunnet, du har ikke fått en viktig beskjed om noe som skal være i søknaden, feilinformasjon, saksbehandler er på ferie helt utav det blå midt i vurderingen av din søknad.. ja mye tull som er irriterende der og da. Så du får avslag og må søke på nytt, også er det mer tull. De kan ikke sine egne regler heller. Har flere ganger sendt link til deres nettside, hvor det står svart på hvit ting de benekter på telefon eller ansikt til ansikt. Er så unødvendig! Jobber du innen det fagfeltet, da skal du vite noe så enkelt. Unødvendig å kalle meg for løgner og slikt, når jeg sier at jeg har lest det dager før på deres eget nettside. Har flere ganger lagt på telefonen, for så å ringe igjen. Bare for å komme til en annen person, for den første var så ubrukelig som du får det. Så mye unødvendig tull, man kan bli gal av mindre. Anonymkode: 3d65c...574
Gjest carmabell Skrevet 9. februar 2017 #13 Skrevet 9. februar 2017 For noen år siden dro jeg på mitt lokale nav-kontor da det var fire dager siden husleiepengene skulle vært på konto, men ennå ikke hadde kommet. Jeg får da snakke med en saksbehandler og får beskjed om at "nei de får du ikke siden du ikke møtte opp på møtet vi ba deg komme på". Jeg forstår da ingenting da jeg ikke har fått beskjed om noe møte, hverken over tlf, nett eller i posten. Krevet da at hun sjekker opp dette. Hun fant da brevet liggende på et annet rom/kontor/noe sånt noe. De hadde glemt å sende det. Men siden de da hadde endret vedtaket mitt fikk jeg aldri de pengene og måtte låne av moren min til husleie. Flotte greier. Er glad for at vi har NAV i norge, men synes da det er litt for mye å forvente at jeg skulle ha kommet på et møte jeg aldri fikk beskjed om engang..
QueenOfTheSidewalk Skrevet 9. februar 2017 #14 Skrevet 9. februar 2017 Ikke hatt noen fæle opplevelser direkte med nav, men psykologen min sa at om jeg ikke kom på neste møte skulle hun si ifra til Nav. "Ok" sa jeg, uten et tegn til bekymring. Da freste hun "Jeg lurer på om du skal bli tvangsinnlagt jeg, for vi kan gjøre det også", men jeg hadde samme reaksjon som første gang, så da gikk hun tilbake til nav-trusler en liten stund, før hun brukte resten av timen på å fortelle hvor forferdelig det var at jeg stengte meg inne i meg selv. Hva tror hun jeg kommer til å gjøre når hun kjefter da? Herregud.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #15 Skrevet 9. februar 2017 Jeg har hatt kontakt med nav 3 ganger. 2 ganger i forbindelse med arbeidsledighet og 1 gang pga mammapermisjon. Alle gangene har det gått som smurt og ting har gått kjapt og enkelt. Når mannen derimot skulle søke pappaperm brukte de laaang tid. Han søkte 3 mnd i forveien. Fikk aldri svar og ringte og purret sikkert 10 ganger og fikk bekreftet at alle papirer var i orden. Til slutt bare ga han opp. Et par måneder etter at permen var over så fikk han brev om at permisjon var innvilget Anonymkode: 078b0...979
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #16 Skrevet 9. februar 2017 Tja, jeg kan vel si at jeg syns det var lite moro når jeg fikk mas hver gang jeg var på møte, fordi jeg gikk med solbriller hele tiden. Jeg er lyssensitiv og får rennende, røde øyne av skarpt lys + jeg har styrke i glassene (som forøvrig var ganske lyse), så uten dem ser jeg ikke, men det var ikke bra nok det, for "folk måtte jo få se øynene mine" liksom... Ble også ganske irritabel når min saksbehandler, som også var min samboers saksbehandler, tok opp solbrille"problemet" med samboeren min, for at han liksom skulle fikse opp i det på hennes vegne. Han er tydeligvis sjefen over livet mitt og kan bestemme hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 8b8b5...d2c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #17 Skrevet 9. februar 2017 Haha uff, har full forståelse for at det er mye å holde styr på, så tar det med en klype salt Men ja, jeg får som alle andre med cøliaki (og sikkert andre med kroniske sykdommer som gir ekstra kostnader), støtte på litt over tusen i mnd. Fikk for 5 mnd siden brev om at jeg ikke hadde sendt inn dokumentasjon på om jeg fortsatt trengte "støtte til fordyret diett". Ringte NAV og spurte hva dette var for noe, for ingen blir jo kurert med cøliaki, - og da hadde de rotet bort legeattesten min fra jeg var 2 år gammel, så de trodde jeg hadde en allergi av noe slag haha.. Så hadde de jo også sendt dette brevet til barndomshjemmet mitt som verken jeg, eller noen i slekten har bodd på, på minst 7 år, har hatt flere andre adresser siden da. Så dette brevet kom jo ikke til meg før "fristen for innsending av dokumentasjon" hadde gått ut, så jeg måtte vente 4 mnd på å få støtten min, fordi de har surret med papir Var jo litt kjipt å vente på de pengene så lenge som student når jeg regnet med de pengene, men altså skjønner at det er mye papir ogsånn de styrer med, men de hadde ikke tatt skade av litt opprydning tror jeg haha. Anonymkode: fa9df...f7b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #18 Skrevet 11. februar 2017 Det verste jeg har opplevd er når søknaden min på AAP nesten 1 år før den ble løst. Saken min var spesiell, men jeg opplevde å bli ignorert og det at Nav skyldte på meg for ting som bare de kunne ordne opp i. Fikk avslag fordi jeg ikke hadde sendt inn noe dokumentasjon, men det var noe de måtte ordne innad i systemet for eksempel. Det var ganske krevende å leve sånn i uvisshet såpass lenge. Jeg maste så mange ganger, og måtte få både sivilombudsmannen og legen min til å hjelpe meg før noe faktisk ble gjort. Det som gjorde at saken ble løst var at en annen saksbehandler så på saken min når saksbehandleren min var på ferie. Da var plutselig alt løst på under en uke, og jeg var utrolig lettet. Jeg gråt faktisk fordi jeg var så lettet. Saksbehandleren min var ganske ny og sluttet i jobben kort tid etter at saken min ble løst. Da fikk jeg ny saksbehandler og har vært utrolig fornøyd med jobben hun har gjort. Så nå har jeg bare gode erfaringer med Nav. Har fått masse støtte og hjelp. Det er i hvert fall ting i systemet som ikke alltid fungerer, og det går utover folk. Jeg var veldig deprimert da jeg gikk og ventet, og det er jo ikke sånn det skal være. Anonymkode: fc2cd...255
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #19 Skrevet 11. februar 2017 På 9.2.2017 den 18.53, amativeReflection skrev: nei, jeg gikk ut, det står det jo. Du rygget altså ut døren igjen. Hva var da poenget med å snu seg 360 grader? Du kunne jo bare rygge ut igjen uten å snu deg. Snakk om å gjøre det vanskelig. Anonymkode: cce17...5f3
ajarRun Skrevet 11. februar 2017 #20 Skrevet 11. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du rygget altså ut døren igjen. Hva var da poenget med å snu seg 360 grader? Du kunne jo bare rygge ut igjen uten å snu deg. Snakk om å gjøre det vanskelig. Anonymkode: cce17...5f3 Nå er jeg sinnssykt god til å rygge da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå