AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 Hei! Eg skal til USA og lurer på korleis eg burde gjere det med penger. Eg er 16 år, er på utveksling og har Visa Electron Debit kort hos SFJ sparebank. Læraren min seier nordmenn har hatt problem med og bruke kortet sitt i USA og at vi difor burde ta ut cash her i England før vi drar. For og ta ut USD må ein fyrst ta ut GBP for så og få USD. Når eg går for og gjere det seier personen i kassa at han absolutt ikkje burde gjere det på denne måten, for då mista eg 10-15 % av pengane. Er forvirra. Nokon råd på kva eg burde gjere, so eg ikkje tapar masse pengar? Med vennleg helsing Anonymkode: a2c81...fab
Lista Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 Har du kortet for kunder mellom 13 og 18 år? Det kan fint brukes i utlandet, men har gjerne lavere beløpsgrenser.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 Finnes det ikke minibanker på flyplassen med USD? Men ja, om du først tar ut i GBP for så å veksle om til USD forvinner det en del penger underveis. Har ikke erfaring med Visa Electron, men banken din eller Visa bør vite om det er gangbart også i USA. Anonymkode: 5f584...0f1
Torelli Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 Hadde samme kort når jeg var på utveksling for 15 år siden, fungerte helt topp hele året.
Athene Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 Sannsynligvis er det regionssperre på kortet. Bare du passer på å oppheve denne bør det virke fint. Mulig akkurat dette kortet ikke lar seg oppheve, et enkelt googlesøk eller en tur inn i nettbanken vil vise det. Selv om alle mine kort har opphevede regionssperrer for USA opplever jeg stadig at et eller flere av kortene ikke virker på enkelte steder. Det mest anvendelige er Am.Exen min. Har derfor alltid litt kontanter i bakhand. Og ville aldri reist med kun ett kort.
Jupin Skrevet 9. februar 2017 #6 Skrevet 9. februar 2017 Når du reiser på utveksling kan du kontakte banken din for å få "voksen VISA" (som jeg så fint kalte det den gang jeg dro på utveksling), i stede for Electron-kort. Problemet med at nordmenn ikke får brukt kortet i utlandet ligger i at de fleste plasser i USA fremdeles bruker magnetstripen. Det gjør vi sjeldent her i Norge, så man får ikke nødvendigvis med seg når den slutter å virke. God tur!
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 Dette ordner du med å få deg vanlig visa kort (voksen visa ). Det har mine barn fått så fort de kan få eget kort, og det har gjort alt så mye enklere mtp reiser og handel på internett. Men det krevet at du har med deg en forelder i banken når det ordnes. Jeg anbefaler deg også å ta med to kort, i tilfelle du mister det ene. Vi har vært mye i USA og det som irriterer meg mest er at minibankene opererer med max uttak på noen få hundre dollar. Så når vi er på shopping med hele familien, er vi helt avhengig av å bruke kort. De siste gangene vi har vært der, har det blitt mer og mer vanlig å bruke chipen. Virker ikke magnetstripen, kan de slå inn kortet manuelt i kassen. Om du bestiller deg nytt (nye) kort, så se også på uttaksgebyrene, det kan fort bli mye penger for en student i løpet av ett år. God tur Anonymkode: 8b85c...b77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå