AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 Vi valgte å legge om kostholdet i fjor høst. Først og fremst for helsefordeler, men redusert vekt (for oss voksne) hadde også vært positivt. Vi er to voksne, og to gutter i slutten av tenårene. Vi lager nesten bare mat fra oppskrifter som vi finner på greteroede.no. Men porsjonene blir doblet pga svært sultne gutter. Dette er jo oppskrifter basert på mye hvitt kjøtt, fisk (kun laks naturell fra frysedisken), grønnsaker/salat og litt svinekjøtt. Vi bruker kun lett/ekstra lett produkter av melkeprodukter. Vi spiser mest knekkebrød med magert pålegg (skinke, fiskepudding osv) Vi har også kuttet ned på potetgull, godteri og brus. Vi handler en dag i uka, men må supplere med pålegg en gang iblant. Før spiste vi en del ferdigmat og pizza, rødt kjøtt osv (mye kjøttdeig). Vi spiste laks den gangen også, men sånn ferdig krydret fra frysedisken. Grønnsaker kom i hovedsak fra frysedisken. Mye pasta og hvit ris. Brukte ikke lettprodukter. Spiste bare brød, i stedet for knekkebrød. Det gikk mer godteri. Vi spiste like store porsjoner den gang. Jeg føler at vi kastet mer mat. Vi handlet 3-4 ganger i uka. Vi har aldri hatt noe matbudsjett, så jeg har liten kontroll. Ser på priser, men velger ikke alltid det billigste. I dag gikk jeg gjennom bankutskriften og sammenlignet utgifter til mat fra før. Januar, og noen tilfeldige måneder fra 2015 til nå. Jeg fikk helt sjokk! Utgiftene har økt fra rundt 9 000 i måneden til 14 000 i måneden. Vi har sannsynligvis spedd på med litt kontanter før, for vi spiser jo mye, så 9 000 høres lite ut. Men jeg tror det meste har gått fra konto. I januar i år har vi kun brukt kort. Og vi handler konsekvent på coop extra, før var det bare rema og kiwi. Men de siste månedene før vi la om kostholdet handlet vi også på coop extra, og matutgiftene var fremdeles mye mindre før vi la om kostholdet. Jeg skjønner ingen ting. Er sunnt kosthold så mye dyrere enn drittmat? Anonymkode: d69c2...6c1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 En kan selvfølgelig være sunn på rimeligere penge også, men det er klart at kylling og laks er dyrere enn kjøttdeig, og har dere 2 ungdommer i hus, så øker matbudsjettet bare av det! Men ja, jeg følger alltid med hver uke når alle butikkkjedene legger ut ukas tilbud, og jeg f.eks kjøper blåbær fryst, for de koster jo skjorta som ferskvare. En må være bevisst forbruker Anonymkode: c37af...ce1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi valgte å legge om kostholdet i fjor høst. Først og fremst for helsefordeler, men redusert vekt (for oss voksne) hadde også vært positivt. Vi er to voksne, og to gutter i slutten av tenårene. Vi lager nesten bare mat fra oppskrifter som vi finner på greteroede.no. Men porsjonene blir doblet pga svært sultne gutter. Dette er jo oppskrifter basert på mye hvitt kjøtt, fisk (kun laks naturell fra frysedisken), grønnsaker/salat og litt svinekjøtt. Vi bruker kun lett/ekstra lett produkter av melkeprodukter. Vi spiser mest knekkebrød med magert pålegg (skinke, fiskepudding osv) Vi har også kuttet ned på potetgull, godteri og brus. Vi handler en dag i uka, men må supplere med pålegg en gang iblant. Før spiste vi en del ferdigmat og pizza, rødt kjøtt osv (mye kjøttdeig). Vi spiste laks den gangen også, men sånn ferdig krydret fra frysedisken. Grønnsaker kom i hovedsak fra frysedisken. Mye pasta og hvit ris. Brukte ikke lettprodukter. Spiste bare brød, i stedet for knekkebrød. Det gikk mer godteri. Vi spiste like store porsjoner den gang. Jeg føler at vi kastet mer mat. Vi handlet 3-4 ganger i uka. Vi har aldri hatt noe matbudsjett, så jeg har liten kontroll. Ser på priser, men velger ikke alltid det billigste. I dag gikk jeg gjennom bankutskriften og sammenlignet utgifter til mat fra før. Januar, og noen tilfeldige måneder fra 2015 til nå. Jeg fikk helt sjokk! Utgiftene har økt fra rundt 9 000 i måneden til 14 000 i måneden. Vi har sannsynligvis spedd på med litt kontanter før, for vi spiser jo mye, så 9 000 høres lite ut. Men jeg tror det meste har gått fra konto. I januar i år har vi kun brukt kort. Og vi handler konsekvent på coop extra, før var det bare rema og kiwi. Men de siste månedene før vi la om kostholdet handlet vi også på coop extra, og matutgiftene var fremdeles mye mindre før vi la om kostholdet. Jeg skjønner ingen ting. Er sunnt kosthold så mye dyrere enn drittmat? Anonymkode: d69c2...6c1 Nei, sunn mat er ikke dyrere dersom man er litt snart. 14 k i mnd. høres mye ut. Kjøper dere knekkebrød? Det kan være dyrt; lag selv. Bak vanlig brød selv. Lag granola selv og bruk dette og havregrøt til frokost. Følg med på tilbud. Alle middager må ikke inneholde kjøtt eller fisk - bønner, liner og kikkerter er billig og gode proteinkilder. Grønnsaker fra frysedisk kan fint spises, spørsmålet er bare om det er noe billigere? Sett opp et ordentlig budsjett og handle skikkelig f.eks. to ganger i uken. Følg med på tilbud. Anonymkode: 08d84...776
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Jo du har helt rett, sunn mat er dyrere. Vi (to stk) har hatt ett veldig sunt kosthold i flere år, spist grønnsaker og eller salat til alle middagsretter, hadde da ett matbudsjett på ca 5000.- i mnd. I en periode på 6 mnd la vi om kostholdet totalt, spiste stort sett bare ferdigmat og usunn mat, det gikk mye i pizza. Disse mnd hadde vi ett matbudsjett på ca 2500,- Vi handler all mat på Kiwi. Anonymkode: 7989b...fda 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi (to stk) har hatt ett veldig sunt kosthold i flere år, spist grønnsaker og eller salat til alle middagsretter, Anonymkode: 7989b...fda Er det definisjonen din på et veldig sunt kosthold...? Det er da virkelig normalt og noe "alle" gjør. Anonymkode: defde...c0a 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #6 Skrevet 10. februar 2017 Spe på med bønner og linser, det er rimelig og metter veldig bra. Vi har linser og bønner til middag gjerne blandet med annet kjøtt eller fisk flere ganger i uka. Og jeg lager ofte bønnepostei som vi spiser på skivene til lunsj og frokost, smaker nesten som leverpostei. Surf en runde på diverse vegetarblogger og bli inspirert. Anonymkode: 7f1e9...db3 2
Hedy Lamarr Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 (endret) Grethe Roede er kanskje ikke det billigste alternativet, men fint å starte med slik at dere lærer hva et sunt kosthold er. For å spare penger på mat kan dere også f.eks - kjøpe rotgrønnsaker og andre grønnsaker som er billige i sesongen, dvs ikke følge oppskriftene slavisk. - erstatte kjøtt/fisk med bønner eller linser et par dager i uken. En diger gryte linsesuppe er billig og deilig mat. - I helgene/når dere har tid, velg storfekjøtt som må koke lenge, som bog og høyrygg. Del kjøttet i biter og fjern alt synlig fett. Google gryteretter med bog / høyrygg, masse gode med feks tomater fra boks og rotgrønnsaker. - Kjøpe inn stort når det er tilbud på dyrere varer, og fryse ned. (Og HUSKE at det ligger der og bruke det.) - Spis alltid opp restene, ikke som ekstra mat "bare for å ha spist det", men som niste, eller integrer dem i en annen middag. - Ikke kast råvarer, én dag i uka går dere gjennom det som er igjen i kjøleskapet og sørger for at det integreres i middagsrettene de neste dagene. Endret 10. februar 2017 av Amawhatsnot 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 Oppskriftene fra GR er først og fremst utviklet med tanke på mennesker som skal ned i vekt. Det er dermed ikke det minste merkelig at du må lage dobbelt porsjon til tenåringsguttene dine - de trenger jo mer næring enn som så! Lettprodukter/produkter med lite fett er lite mettende, og er det egentlig noe poeng å spise knekkebrød i stedet for f.eks. skikkelig grovt, hjemmebakt brød? Guttene dine kan jo få det, i alle fall. Å spise sunt trenger ikke være dyrt, men krever av og til litt mer planlegging og forberedelser. Å kjøpe hele kyllinger er mye billigere enn å kjøpe kyllingfilet, og det er ikke så mye arbeid å dele dem opp og evt. fryse dem. Skroget kan du lage deilig, sunn kraft av. Kjøp laks når det er på tilbud og frys ned. Godt og mye sunnere skinkepålegg enn disse pakkene du får fra Gilde, får du ved å kjøpe en skinkestek og få den skjært opp i tynne skiver med en påleggsskjærer. Du kan lage kylling- eller kalkunpålegg på samme måte. Gryter kan lages veldig rimelig og sunne med masse grønnsaker, urter, bønner linser og f.eks. èn pakke karbonadedeig. Hvis dere mener smør er usunt, prøv med avocado på brødskiva i stedet for - godt, mettende og supersunt! Lykke til videre Anonymkode: fc749...241 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 Jeg vil ikke si at sunn mat er så forferdelig dyrt, det er vel heller slik at drittmat er veldig billig. Har man vendt seg til å bruke veldig lite på mat, så virker "ordentlig" mat veldig dyrt i forhold. Det er litt det som er problemet i f.eks. USA, der du kan få et helt junk food-måltid til en dollar. Jeg handler mesteparten av maten på Kiwi, og frukt og grønt (som jeg kjøper mye av) får man prosenter på. Egg og basisvarer er ganske rimelig. Går innom Mega eller Meny kun for å se etter datovarer. Veldig ofte har de halv pris på kjøtt eller fisk som jeg kan legge i fryseren. Kjøpte f.eks. to svinefileter til 10 kr stk igår. Ellers lager jeg salater til lunch dagen før, og bruker ofte bønner eller grønne linser fra boks. Kjempesunt, og billig. Sper på med en svenskehandel nå og da der jeg hamstrer rimelig kjøtt. Anonymkode: cd870...41b 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #10 Skrevet 10. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo du har helt rett, sunn mat er dyrere. Anonymkode: 7989b...fda Tøys. Du må legge kilopris til grunn. Anonymkode: 08d84...776 1
BlendaSensitive Skrevet 10. februar 2017 #11 Skrevet 10. februar 2017 Min erfaring også. En pizza kan man få ned til 10 kroner når det er ekstra billig. Hjemmelaget har man ingen sjans å komme ned til den prisen. En boks med noe ferdigmat koster heller ikke mye når man sammenligner med samme mat med laget fra grunnen av. Jeg synes grønnsaker, bønner, linser, rent kjøtt og fisk bør bli billigere. I stede surrer de folkevalgte med sukker og salt. Klart man kan ellers spise sunt men billig, men da kanskje det blir litt kjipere mat, rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #12 Skrevet 10. februar 2017 Agurk til 20 kroner og isbergsalat til 30. Handlet igår. 90% vann i begge, næringsverdien er tilnærmet et papirtørkle, så jeg vil absolutt si at mange grønnsaker er fryktelig overpriset (hadde bondene fått noe av det, jaja, men det gjør de dessverre heller ikke). Bare forbrukere som må betale blodpriser. Det meste er allerede nevnt, Grete Roede er ikke noe for guttene deres. Mer vegetar der mettning kommer fra proteinkilder som bønner og linser. Frysegrønnsaker er forresten veldig billig, selv om kiloprisen ikke alltid virker som. Grunnen er at man har ingenting man må kaste. Ja, man kan bruke blomkål- og brokkolistilken, men hvem gjør det? Anonymkode: 2504f...96a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #13 Skrevet 10. februar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi valgte å legge om kostholdet i fjor høst. Først og fremst for helsefordeler, men redusert vekt (for oss voksne) hadde også vært positivt. Vi er to voksne, og to gutter i slutten av tenårene. Vi lager nesten bare mat fra oppskrifter som vi finner på greteroede.no. Men porsjonene blir doblet pga svært sultne gutter. Dette er jo oppskrifter basert på mye hvitt kjøtt, fisk (kun laks naturell fra frysedisken), grønnsaker/salat og litt svinekjøtt. Vi bruker kun lett/ekstra lett produkter av melkeprodukter. Vi spiser mest knekkebrød med magert pålegg (skinke, fiskepudding osv) Vi har også kuttet ned på potetgull, godteri og brus. Vi handler en dag i uka, men må supplere med pålegg en gang iblant. Før spiste vi en del ferdigmat og pizza, rødt kjøtt osv (mye kjøttdeig). Vi spiste laks den gangen også, men sånn ferdig krydret fra frysedisken. Grønnsaker kom i hovedsak fra frysedisken. Mye pasta og hvit ris. Brukte ikke lettprodukter. Spiste bare brød, i stedet for knekkebrød. Det gikk mer godteri. Vi spiste like store porsjoner den gang. Jeg føler at vi kastet mer mat. Vi handlet 3-4 ganger i uka. Vi har aldri hatt noe matbudsjett, så jeg har liten kontroll. Ser på priser, men velger ikke alltid det billigste. I dag gikk jeg gjennom bankutskriften og sammenlignet utgifter til mat fra før. Januar, og noen tilfeldige måneder fra 2015 til nå. Jeg fikk helt sjokk! Utgiftene har økt fra rundt 9 000 i måneden til 14 000 i måneden. Vi har sannsynligvis spedd på med litt kontanter før, for vi spiser jo mye, så 9 000 høres lite ut. Men jeg tror det meste har gått fra konto. I januar i år har vi kun brukt kort. Og vi handler konsekvent på coop extra, før var det bare rema og kiwi. Men de siste månedene før vi la om kostholdet handlet vi også på coop extra, og matutgiftene var fremdeles mye mindre før vi la om kostholdet. Jeg skjønner ingen ting. Er sunnt kosthold så mye dyrere enn drittmat? Anonymkode: d69c2...6c1 I USA er det ofte de fattige som er overvektige. Dessverre er usunn mat billigere enn sunn mat. Rent kjøtt er dyrere enn kjøttdeig. Heldigvis har vi priskrig på frukt og grønt nå, benytt dere av det, og når det er tilbud på kjøtt og fisk, hamstre og ha i frysern. Det er like godt med frossent........ Og frosne grønnsaker er like sunne. Når dere spiser med næringstett mat - mer proteiner og fiber, vil dere holde dere mett lengre. Drikk kun vann som tørstedrikk og ikke kjøp godteri, dere sparer en del penger på å ikke kjøpe brus og godteri, så det må dere ha i regnskapet og. Og hva er helsa målt i penger? Anonymkode: 709f3...43f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #14 Skrevet 10. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Ja, man kan bruke blomkål- og brokkolistilken, men hvem gjør det? Anonymkode: 2504f...96a Jeg gjør det Den er jo kjempegod, "skreller den" og skjærer den opp, og tar den sammen med andre grønnsakene i gryta eller panna. Anonymkode: c37af...ce1 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #15 Skrevet 10. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Agurk til 20 kroner og isbergsalat til 30. Handlet igår. 90% vann i begge, næringsverdien er tilnærmet et papirtørkle, så jeg vil absolutt si at mange grønnsaker er fryktelig overpriset (hadde bondene fått noe av det, jaja, men det gjør de dessverre heller ikke). Bare forbrukere som må betale blodpriser. Det meste er allerede nevnt, Grete Roede er ikke noe for guttene deres. Mer vegetar der mettning kommer fra proteinkilder som bønner og linser. Frysegrønnsaker er forresten veldig billig, selv om kiloprisen ikke alltid virker som. Grunnen er at man har ingenting man må kaste. Ja, man kan bruke blomkål- og brokkolistilken, men hvem gjør det? Anonymkode: 2504f...96a Mat prissettes jo ikke etter næringsinnhold, men etter hva folk er villige til å betale. Det mest overprisede på markedet er utvilsomt sjokolade og godteri. Sjokoladeplater til 40 kr og Minde poser med småsjokolader til 50-60 kr. Og dette kjøper folk faktisk! Ser man på totalen - ikke bare hyllepris, men kilopris - samt hva næringsinnhold er og hvor mye det metter, så kan man planlegge strategisk. Jeg spiser mye linser og bønner, og kjøper rent kjøtt som datovare og fryser ned. Men ja, er man opptatt av både vekt og næring så må man "rydde plass" til det i totalbudsjettet. Det er en prioritering som alt annet. Jeg kjøper aldri kaffe ute og er lite på byen, og det renner mye ut der for mange. Anonymkode: cd870...41b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #16 Skrevet 10. februar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi valgte å legge om kostholdet i fjor høst. Først og fremst for helsefordeler, men redusert vekt (for oss voksne) hadde også vært positivt. Vekt er den beste indikatoren for god helse. Anonymkode: 7fee4...5f0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #17 Skrevet 10. februar 2017 Lette meieriprodukter er ofte latterlig mye dyrere enn variantene fulle i fett og/eller sukker. Lett hvitost har til tider nesten dobbelt så høy kg-pris som fullfett-osten. Fullkornprodukter er også ofte mye dyrere enn vanlige produkter. Når det gjelder frukt og grønnsaker er det veldig avhengig av hva du velger. Vanlige tomater i løsvekt er mye billigere enn cherrytomater, for eksempel. Sukkererter, mango, avocado, etc er kjempedyrt. Så det gjelder å se på prisen når du handler, og gjerne velge varer utifra hva som er billig. Det er også verdt å merke seg at laks med skinn som regel er mye biligere enn laks uten skinn. Det er kjempelett å bare ta av skinnet, og om man baker eller steker filetene hele faller skinnet av av seg selv bare man pirker litt i det. Frossen firstprice-kylling er mye billigere enn om dere kjøper ikke-frosne fileter. Firstprice og landlord-muslien har fått toppkarakterer i alle disse ernæringsfysiolog-testene, og koster en slikk og ingenting i forhold til frokostblandingene fra f.eks. God Morgen og slikt. Det trenger ikke være kjempedyrt å spise sunt; man må bare være bevisst når man handler og se på prislappen. Man kommer ikke unna at letthvitost er dyrt, men andre varer kan det være lett å finne billigere alternativer til. 14 000 for 4 personer er helt vilt. Vi er to voksne, som begge trener mye, 10-14 timer uken med både tung styrke og kondisjon. Vi klarer oss med 4 000 i mnd, og det er selv om vi unner oss alt vi har lyst på. Dette inkludert hygieneprodukter og vaskemidler, alt av husholdningsprodukter. Anonymkode: 1c399...693
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #18 Skrevet 10. februar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: - bønner, linser og kikerter er billig og gode proteinkilder. Anonymkode: 08d84...776 Måtte bare Anonymkode: 235bb...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #19 Skrevet 10. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måtte bare Anonymkode: 235bb...eb0 Tusen takk. Det kunne jo tenkes at det bar trykkleifer i og med resten var sånn nogelunde. Anonymkode: 08d84...776
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #20 Skrevet 10. februar 2017 Noe av problemet her er at dere ikke har endret tilnærming og tankegang til mat og mathandling. Dere planlegger ikke og er ikke bevisst på priser og alternativ Vær mer bevisst på prisene på det du kjøper. Mulig du kjøper matvarer du ikke trenger bruke så ofte eller kan bytte ut med andre ting. Kanskje dere kan kutte ned på kjøttpålegg for eks. Og dere voksne kan klare dere uten så mye juice og melk, drikke vann i stedet. La barna drikke det, men drikk vann selv. Handle en gang i uka, kanskje 2. Med planlegging går det fint og det er mindre sjanse for å kjøpe mat dere ikke trenger. Det gjør dere tydeligvis nå når dere kaster mye. Spis rester til frokost neste dag. Dere MÅ ikke spise brød bare fordi det er frokosttid om dere har rester i kjøleskapet De billigste frosne grønnsakene er ganske rimelige. Linser og kikerter som du legger i bløt selv er ganske billige. Ris og poteter kan du ofte finne til bra pris. Finn ut hvilke type kjøtt som er rimeligst for din familie. Om du bytter ut bare en vare kan dette ha stor innvirkning på matbudsjettet. Som andre sier, vurder å bake noe selv. Ingenting i veien for å lære barna dine å bake brød også. Vet ikke hvor gamle guttene dine er, men når de blir gamle nok kan de få i oppgave å lage et brød hver sin helg. Når man har gjort det noen ganger lærer man oppskriften utenat og det er fort gjort. Skal du kutte i matbudsjettet må du bli bevisst på hver vare du kjøper. Du kan ikke snike med en liten sjokolade, en iste, ukeblad, iskrem osv hver gang du handler. Dette vil veldig raskt tappe matbudsjettet for penger. Tenk deg alltid ekstra om når du står og vurderer kjøpe en vare du ikke trenger til et måltid. Du trenger ikke snacks eller minimåltid til lunsj som koster 30kr per stykk. Til slutt, om du og mannen spiser dobbelt så mye av den sunne maten, så overspiser dere fortsatt og vil ikke gå ned i vekt. For å gå ned i vekt er dere nødt å spise mindre kalorier enn før. Dere kan spise så mye usunt som dere vil så lenge dere ligger under de kaloriene dere gjorde før. Når det gjelder å gå ned i vekt er det bare kalorier som teller. Anonymkode: c9dc1...a59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå