AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 Hei, jeg skal være nettstudent og leter etter er bra skole, slik jeg har forstått der så er NKI veldig anbefalt, men der koster studiet jeg skal ta nesten 6000 kr mer enn hos høyskolen Kristiania/Norges kreative høyskole. Fant denne artikkelen og ble litt usikker: http://www.dn.no/talent/2013/11/19/se-opp-for-disse-skolekontraktene Hva er dine erfaringer etter enten å ha gått der eller tatt nettstudier? Anonymkode: 9eff6...69f
fresia Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 jeg gikk der for noen år siden og synes ikke det var verdt pengene. gikk interiør. jeg aner ikke åssen det er der nå. mulig det har blitt bedre kan jo utdype litt da. jeg lærte ikke så mye nytt og det var veldig varierende kvalitet på lærerne. selv om de var flinke i faget sitt var de ikke så flinke til å lære bort eller veilede. helt ærlig så angrer jeg på at jeg gikk der og føler det var bortkasta penger. jeg vet ikke hva du tenker å gå, men med nettstudie blir det jo ganske annerledes.. 1
Sapree Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 Hva vil du studere da? Flere skoler i Norge har begynt med nettstudier der du bare trenger å betale en liten studieavgift. Sjekk samordnaopptak og søk på nettstudier/samlingsbasert der
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 15 minutter siden, fresia skrev: jeg gikk der for noen år siden og synes ikke det var verdt pengene. gikk interiør. jeg aner ikke åssen det er der nå. mulig det har blitt bedre kan jo utdype litt da. jeg lærte ikke så mye nytt og det var veldig varierende kvalitet på lærerne. selv om de var flinke i faget sitt var de ikke så flinke til å lære bort eller veilede. helt ærlig så angrer jeg på at jeg gikk der og føler det var bortkasta penger. jeg vet ikke hva du tenker å gå, men med nettstudie blir det jo ganske annerledes.. Takk for svar! jeg tenker å ta barne og ungdomsarbeider VG2, har grunnkurset fra jeg gikk på VGS for noen år siden, men har ikke ungdomsrett til videregående lenger. Anonymkode: 9eff6...69f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 6 minutter siden, Sapree skrev: Hva vil du studere da? Flere skoler i Norge har begynt med nettstudier der du bare trenger å betale en liten studieavgift. Sjekk samordnaopptak og søk på nettstudier/samlingsbasert der Skal ta Vg2 barne og ungdomsarbeider. Mulig jeg er litt dum men hva er samordnaopptak? Anonymkode: 9eff6...69f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #6 Skrevet 9. februar 2017 Edit: Googlet samordnet opptak nå, og der er kriteriet at du har studiekompitanse, og det er ikke noe jeg har. Men nå skal jeg jo som sagt ta VG2 da, og ikke høyere utdanning Anonymkode: 9eff6...69f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #7 Skrevet 9. februar 2017 Hvis du har tenkt å utdanne deg innen VG2 barne og ungdomsarbeider, er det jo bare å ta fagene som privatist? Det spiller jo ingen rolle om du har ungdomsrett eller ikke. Du mangler jo antageligvis bare 4 fag, og det er Helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling og yrkesutøvelse + prosjekt til fordypning (da må du finne deg en plass å jobbe selv). Er jo mye billigere det enn å bli elev ved de dyre private skolene som NKI og Høyskolen Kristiania. Koster jo bare 2000 kr for hvert fag. Anonymkode: 9fd87...852
Coladrikkeren Skrevet 9. februar 2017 #8 Skrevet 9. februar 2017 Du kommer ikke inn på NKI eller Høyskolen Kristiania uten generell studiekompetanse..
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #9 Skrevet 9. februar 2017 39 minutter siden, Coladrikkeren skrev: Du kommer ikke inn på NKI eller Høyskolen Kristiania uten generell studiekompetanse.. Eh du vet at man kan TA generell studiekompitanse PÅ de skolene? Og som nettstudent, så jo det gjør man Anonymkode: 9eff6...69f 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #10 Skrevet 9. februar 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har tenkt å utdanne deg innen VG2 barne og ungdomsarbeider, er det jo bare å ta fagene som privatist? Det spiller jo ingen rolle om du har ungdomsrett eller ikke. Du mangler jo antageligvis bare 4 fag, og det er Helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling og yrkesutøvelse + prosjekt til fordypning (da må du finne deg en plass å jobbe selv). Er jo mye billigere det enn å bli elev ved de dyre private skolene som NKI og Høyskolen Kristiania. Koster jo bare 2000 kr for hvert fag. Anonymkode: 9fd87...852 Man har ikke rett på stipend som lærling :/ og jeg har ikke jobb, så jeg trenger virkelig stipend... Anonymkode: 9eff6...69f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #11 Skrevet 9. februar 2017 Men vet dere om jeg har noen andre muligheter for å ta VG2 og fremelses få stipend? (Når jeg ikke har skolerett) Anonymkode: 9eff6...69f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #12 Skrevet 9. februar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har ikke rett på stipend som lærling :/ og jeg har ikke jobb, så jeg trenger virkelig stipend... Anonymkode: 9eff6...69f Jo, hvis du har en lærekontrakt som skal sendes inn hos lånekassa, så får du evt støtte da. Jeg mener det, men kan hende at jeg tar alikevel feil. Anonymkode: a5ffd...f23
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #13 Skrevet 9. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, hvis du har en lærekontrakt som skal sendes inn hos lånekassa, så får du evt støtte da. Jeg mener det, men kan hende at jeg tar alikevel feil. Anonymkode: a5ffd...f23 Ok, takk for tipset. Skal ringe å høre om det i morgen Anonymkode: 9eff6...69f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #14 Skrevet 9. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for tipset. Skal ringe å høre om det i morgen Anonymkode: 9eff6...69f Oppdater meg, da! Anonymkode: a5ffd...f23
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #15 Skrevet 9. februar 2017 1. Hvis du har en godkjent lærekontrakt kan du ha rett på stipend.. Ta kontakt med Opplæringskontoret i fylket ditt. Kanskje kan du bli praksiskandidat? Da jobber du 5 år og går opptil fagbrev. Men som sagt; da må du finne en bedrift som vil ta deg inn som lærling. 2. Selvom du ikke har ungdomsrett kan du søke deg inn på videregående. Forskjellen er jo at det er de som har ungdomsrett blir prioritert først, men hvis det er flere plasser får du skoleplass. Hvis du kommer inn, får du stipend fordi du er elev ved en videregående skole. 3. Skaff deg en jobb og ta Vg2 fagene som privatist. 4. Nei, det finnes ingen andre muligheter for å ta vg2 og få stipend. Enten må du søke deg innpå en videregående skole, ellers så må du ta fagene som privatist (men du må betale for egne penger. Lånekassen støtter ikke privatistweb.no), ellers så må du bli praksiskandidat. Anonymkode: 9fd87...852
Skyblue Skrevet 9. februar 2017 #16 Skrevet 9. februar 2017 Jeg studerer for tiden på NKI nettstudier. Studerer interiør og boligmiljø, blir interiørkonsulent når jeg har fullført. Jeg går på aap da og fikk studiet dekket av nav så slapp å betale noe selv, dette studiet koster ca 16000 kr. Det er tøft til tider å studere på nett, for man må styre alt selv. Timeplan, hvordan man skal lære seg selv nye ting, lese alene og jobbe alene osv. Men når motivasjonen er på plass og man får gode karakterer så hjelper det mye. Jeg vet om en som hadde veldig dårlige erfaringer med Kristiania. Dårlige lærere feks... men det er sikkert noen som har gode erfaringer derfra å da! Har selv vurdert å studere interiørarkitekt der etter hvert, men tror ikke jeg skal det. Det er jo en privatskole og dyrere enn en vanlig høyskole/universitet.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #17 Skrevet 9. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Hvis du har en godkjent lærekontrakt kan du ha rett på stipend.. Ta kontakt med Opplæringskontoret i fylket ditt. Kanskje kan du bli praksiskandidat? Da jobber du 5 år og går opptil fagbrev. Men som sagt; da må du finne en bedrift som vil ta deg inn som lærling. 2. Selvom du ikke har ungdomsrett kan du søke deg inn på videregående. Forskjellen er jo at det er de som har ungdomsrett blir prioritert først, men hvis det er flere plasser får du skoleplass. Hvis du kommer inn, får du stipend fordi du er elev ved en videregående skole. 3. Skaff deg en jobb og ta Vg2 fagene som privatist. 4. Nei, det finnes ingen andre muligheter for å ta vg2 og få stipend. Enten må du søke deg innpå en videregående skole, ellers så må du ta fagene som privatist (men du må betale for egne penger. Lånekassen støtter ikke privatistweb.no), ellers så må du bli praksiskandidat. Anonymkode: 9fd87...852 Hvordan kan jeg bli praksiskandidat/lærling uten å ha gått vg2 barn og ungdom først? Må man ikke lære det teoretiske før man har praksis (lærling) Og til ditt punkt nr3: Har søkt jobber i 2 år uten å fått en eneste jobb. Det er nettop derfor jeg prøver å få meg en utdannelse nå og MÅ ha stipend! Anonymkode: 9eff6...69f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #18 Skrevet 9. februar 2017 Har aldri hørt om noen som er fornøyd med Høyskolen Kristiania, foråsidetsånn. Anonymkode: 6556b...ec6 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #19 Skrevet 11. februar 2017 På 9.2.2017 den 20.50, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg bli praksiskandidat/lærling uten å ha gått vg2 barn og ungdom først? Må man ikke lære det teoretiske før man har praksis (lærling) Og til ditt punkt nr3: Har søkt jobber i 2 år uten å fått en eneste jobb. Det er nettop derfor jeg prøver å få meg en utdannelse nå og MÅ ha stipend! Anonymkode: 9eff6...69f Nei, du trenger ikke å gå vg2 for å bli praksiskandidat. Lærling og praksiskandidat er to forskjellige ting. Du slipper fellesfagene som praksiskandidat også. Du må finne deg en jobb i en barnehage eller skole, eller hvor enn du ønsker å jobbe, også jobber du med barn og unge i 5 år før du går opp til en skriftlig eksamen, og tar fagprøven etter bestått eksamen. Du kan lese mer om det her: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Fag--og-yrkesopplaring/Praksiskandidatordningen/ Ta uansett kontakt med fylkeskommunen for å forhøre deg om muligheten til å bli praksiskandidat. De kan hjelpe deg videre på veien. Anonymkode: 9fd87...852
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #20 Skrevet 11. februar 2017 http://www.nooa.no/praksiskandidat/ Anonymkode: 9fd87...852
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå