Gå til innhold

Hvordan straffes elever for lekseglemming


Gjest anonym

Hva for de som straff  

1 stemme

  1. 1. Hva for de som straff

    • Parade
      2
    • Sitte igjen
      6
    • Nedsatt orden
      4
    • Anmerkning
      16


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tror det praktiseres forskjellig.I skolen til vår sønn ser det ut til at de bryr seg lite.MEN det er foreldre og barn som har ansvaret der.Tross barna er blitt store.Det går jo utover dem selv vidre i livet.DA blir det for lettvint og si at "skolen" ikke brydde seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hva pokkern er parade?

Selv fikk jeg glemmekryss, og aldri nok av disse til at det førte til noe annet. Når sønnen min glemmer det skjer det lite, men så går han enda bare i 4. klasse. Tror de får glemmekryss, men ikke noe mer -enn så lenge. Og på dette nivået er det fortsatt i stor grad foreldrene som må hjelpe barna å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss(på ungd.skolen) var parade at man måtte møte på skolen 7.30 for å gjøre de drittjobbene en ble bedt å gjøre. Fikk stort sett jobber hos vaktmesteren.

Var endel som ble "gode venner" med han :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi måtte sitte igjen hvis vi ikke hadde gjort lekser på barneskolen. :oops: Tror vi da gjorde leksene under gjensittingen. På ungdommskolen tror jeg ikke det skjedde noe. :-?

Synes gjensitting er litt voldsomt som straff for ikke å ha gjort lekser, det holder vel kanskje med en annmerkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags reaksjon det skal være må vel komme litt ann på alder og antall ganger. barn i barneskolen burde vel få med beskjed hjem, det er jo en del som bor så langt unna skolen at det blir dumt og la de sitte igjen , og der finnes det vel ikke karaktere heller, ungdomskolen er det vel greit med annmerkning, beskjed med hjem. når du går på videregående så burde du få gjennsitting og ikke ha muligheten til og levere senere for og redde karaktere. selvfølgelig alle kan glemme en gang, eller kanskje det skjer noe uforytsett som ikke kan droppes, men det er vel få som opplever dødsfall, alvorlig sykdom eller ulykker ofte, så det skulle gå ann og fårsta at ei lekse ikke er blitt gjordt med god grunn. men denne gjenntatte glemmingen er irriterende. da jeg begynte på vidregående sa alle lærene at de var så strenge med innleveringer og sånn, men ettersom året gikk glemte de liksom det. det skjedde ikke noen om ei innlevering ble levert en mnd forsent man fikk karakter og ingenting skjedde, dette irriterte meg siden jeg som regel klarte og levere ting når jeg skulle.

nei glemming og unnasluntring er noe forbaskede.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Må si meg litt enig med siste taler her angående dette med sen levering i vgs. F.eks særoppgava vår, som vi skrev i norsk det siste året. Denne hadde en STRENG FRIST som den måtte leveres. Likvel, de som leverte senere, de fikk levere, og en som leverte en måned etter tiden fikk den ikke godkjent (altså han strøyk pga innholdet i oppgava, ikke fordi han leverte så sent) og fikk dermed forsøke en gang til! Ekstra frister til dem som ikke gidder!

Ellers, selv har jeg glemt leksene svært få ganger. Straffen jeg vet mine klassekammerater fikk var glemmekryss i barneskolen (jeg fikk det en gang jeg hadde glemt å ta med meg ei bok, pakka sekken feil) og anmerkninger i ungdomsskolen og vgs. Et visst antall anmerkninger, så gikk man ned i ordenskarakter. (forsentanmerkninger trur jeg gikk på oppførsel) Jeg fikk engang en anmerkning for forsentkomming på vgs. Da læreren hadde sin ukentlige gjennomgang av anmerkningene (og ja, de ble opplest, vi fikk forklare, og lista med nye for uka, og totalt for året ble hengt på veggen) reagerte han "kan dette stemme da?" Det gjorde det ikke nei... (Faktisk HAR jeg glemt leksa engang på vgs også, og jeg skammes når jeg sier det, men jeg løy og sa den lå igjen hjemme, og jeg fikk ikke anmerkning, fikk bare levere den neste dag. for læreren visste at jeg alltid leverte arbeidet i tide, så hun trudde meg når jeg løy... Vel, jeg gjorde den da og leverte den pliktskyldig neste dag....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først vil jeg bare gjøre klart at jeg er motstander av lekser slik de tradisjonelt blir gitt. (lese derfra til dit, regne fra oppgave til oppgave, eller skriv om dette eller hint)

Det hadde (i mott hode) vært mye bedre å la lekser og skolearbeid henge sammen - slik ay man skulle levere en oppgave innen en viss tid, men når du gjorde den, innen fisten, måtte være opp til deg selv. Dette passer kanskje best for eldre elever.

På barneskolen ville jeg heller hatt "kontrakter" med foreldrene, og høytlesing, gangetabell og andre "puggegreier" - for de kommer man ikke utenom.

Men å glemme lekser - er ungene små, burde foreldrene kalles inn "på teppet", for de er syvende og sist ansvarlige for ungenes oppdragelse og opplæring - skolen skal bare hjelpe til.

Når de blir gamle nok til å ta ansvaret selv, mener jeg det jeg skrev over - at det var bedre med tidsfrister på oppgaver enn rene lekser. Blir ikke oppgaven levert innen fristen, er det noe som kan spille inn på ordenskarakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å glemme lekser - er ungene små' date=' burde foreldrene kalles inn "på teppet", for de er syvende og sist ansvarlige for ungenes oppdragelse og opplæring - skolen skal bare hjelpe til.[/quote']

Er så til de grader enig med Bettie.......det er naivt å tro at skolen alene skal klare å lære barna de forskjellige "skoleferdighetene"...!!!

Har faktisk opptil flere ganger møtt denne holdningen hos foreldre.....

Det er våre barn og vi har ansvar for dem..!!!

Når det gjelder reaksjoner på glemming av lekser...så vet jeg faktisk ikke hva de gjør på skolen til min sønn...han er 7 år og vi ser til at han gjør leksene....

Etterhvert som han blir eldre skal vi selvsagt gradvis slippe taket og gi ham mer ansvar ifht dette....

Der jeg gikk på skole fikk vi anmerkninger og parade ved et visst antall av disse.....nedsatt orden ved en viss grense....

Forøvrig bør skolen bli mye bedre på å "belønne" positiv atferd enn å "straffe" negativ atferd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i ungdomsskolen, og her får elevene anmerkning for glemte lekser/innleveringer. Ved innleveringer praktiserer jeg det slik at elevene får sjangs hver dag i en uke etter fristen til å levere oppgaven, men de får anmerkning hver dag hele den uka. Leverer de ikke etter den uka får de ikke levere på et senere tidspunkt.

I barneskolen bør det være slik at foreldrene blir kontaktet etter gjentatte glemminger. Det er tross alt foreldrenes ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...