Gå til innhold

Sykemeldt... kan jeg gå på lønningspils?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier vel det meste, men kanskje greit med litt utfyllende informasjon. 

Jeg er 100% sykemeldt pga høyt blodtrykk sent i svangerskapet. Altså formen min er ganske god, men jeg får ikke lov av legen til å jobbe da det er fare for mild svangerskapsforgiftning og jeg må hvile og ikke stresse (noe jobben min som lærer ikke er forenelig med). 

Så derfor lurer jeg... hvordan ville du sett på det om du var min kollega eller en foresatt til en av elevene mine og jeg dukket opp på lønningspils (selvfølgelig kun for å spise og drikke brus på bygdas samlingssted, sammen med kolleger)? Ville du ikke brydd deg, måtte du ha kjent til "diagnoen" min for at det skulle vært greit, eller er det uansett ikke greit? 

Anonymkode: 8db84...b5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ok. Du er sykemeldt fordi du ikke kan jobbe, ikke fordi du ikke kan gjøre noe som helst annet. 

Anonymkode: 6ae27...072

• Liker 16
Skrevet

Nei. Jeg hadde ikke gjort det. Hadde ikke syns det var greit uavhengig av hvilken "diagnose" du hadde. 

Anonymkode: f109f...9a6

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg hadde ikke gjort det. Hadde ikke syns det var greit uavhengig av hvilken "diagnose" du hadde. 

Vet at det er denne type holdning veldig mange har, så derfor er jeg interessert i å vite litt mer. Kan du forklare hvorfor du mener det ikke er greit? 

• Liker 5
Skrevet

Hvis det er sent i svangerskapet kan du jo bare si du er sykemeldt pga svangerskapsplager. I verste fall bare smør på litt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er veldig greit, og har vært vant til at sykmeldte kollegaer har deltatt på slike ting, om mulig. Det er jo veldig stor forskjell på å jobbe og være med kollegaer noen timer. Å holde kontakt med det sosiale livet på jobben er jo noe man vet fører til større sjanse for at man kommer seg igjen i mange tilfeller også (snakker ikke om akkurat deg der da, ts, men for en del andre tilstander). Det blir jo litt som å si at man ikke kan gå tur som sykmeldt heller, fordi da skal man være helt sengeliggende. Men fysisk aktivitet og sosial kontakt er jo for mange viktig både for å ikke bli enda dårligere og for evt. å komme seg tilbake til jobb,

• Liker 12
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overskriften sier vel det meste, men kanskje greit med litt utfyllende informasjon. 

Jeg er 100% sykemeldt pga høyt blodtrykk sent i svangerskapet. Altså formen min er ganske god, men jeg får ikke lov av legen til å jobbe da det er fare for mild svangerskapsforgiftning og jeg må hvile og ikke stresse (noe jobben min som lærer ikke er forenelig med). 

Så derfor lurer jeg... hvordan ville du sett på det om du var min kollega eller en foresatt til en av elevene mine og jeg dukket opp på lønningspils (selvfølgelig kun for å spise og drikke brus på bygdas samlingssted, sammen med kolleger)? Ville du ikke brydd deg, måtte du ha kjent til "diagnoen" min for at det skulle vært greit, eller er det uansett ikke greit? 

Det synes jeg er helt i orden. En bussjåfør som har brukket armen kan nødvendigvis ikke kjøre buss, men kan fremdeles være med på lønningspils. Du som må hvile og ikke stresse kan ikke undervise, men det er ikke stressende å være på lønningspils - derfor kan du være med. 

Vet dog at mange mener noe annet, så det kan godt hende du får reaksjoner på det. Det tenker jeg du bare skal blåse i, du vet selv hva dine grenser er og ingen har noe med det. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det er denne type holdning veldig mange har, så derfor er jeg interessert i å vite litt mer. Kan du forklare hvorfor du mener det ikke er greit? 

Selvfølgelig. Jeg har ingenting i mot at sykemeldte går på butikken/kafé med venner osv, men jeg skal helt ærlig innrømme at hadde noen som var sykemeldt fra mitt arbeidssted dukket opp på lønningspilsen hadde jeg tenkt "så du er frisk nok til å sitte her med oss nå, men ikke frisk nok til å gå på jobb ja.." Jeg føler litt om en er sykemeldt fra jobben så har en ikke helt rett til å delta på de gøye tingene heller. 

Som sagt så er det ikke min sak og jeg hadde heller ikke sagt noe på det, verken til deg eller andre, men jeg hadde tenkt nok mitt. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Jeg har ingenting i mot at sykemeldte går på butikken/kafé med venner osv, men jeg skal helt ærlig innrømme at hadde noen som var sykemeldt fra mitt arbeidssted dukket opp på lønningspilsen hadde jeg tenkt "så du er frisk nok til å sitte her med oss nå, men ikke frisk nok til å gå på jobb ja.." Jeg føler litt om en er sykemeldt fra jobben så har en ikke helt rett til å delta på de gøye tingene heller. 

Som sagt så er det ikke min sak og jeg hadde heller ikke sagt noe på det, verken til deg eller andre, men jeg hadde tenkt nok mitt. 

Er det typisk at mange i Norge tenker slik?

Det er å mistenke andre for ting, og det å ikke ha forståelse og det å ikke unne andre noe godt...

Anonymkode: 7f6af...c0e

• Liker 9
Skrevet

Jeg vil gjerne synes det er i orden. Meeeen jeg hadde nok innerst inne lurt litt hadde jeg sett noen som er sykemeldt ute på "byen". Det er ikke min sak i det hele tatt men ettersom du spør gir jeg mine tanker:-)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er å mistenke andre for ting, og det å ikke ha forståelse og det å ikke unne andre noe godt...

Ja det er nok det dessverre.... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig enig med dere. Hadde også PERSONLIG synes det var flott å dra ut å kose seg litt så fremt det lar seg gjøre uansett sykdom (ved langtidssykemelding). Er bra for psyken. MEN det er mange som ikke er enige både kolleger som sladrer og sjefer. Hos oss var to jenter venninner sykemeldt en med brukket ben den andre også med en fysisk skade. Er i jobb der vi går hele dagen så selvfølgelig var de sykemeldt. De dro for å levere sykemeldingen sammen og tok en kaffe i ettertid. Med påfølgende bilde de la ut på fb. Smile bilder på benken med kaffe i hånden osv. Beskrivelsen av bilde var koselig dag med***** nyter det fine sommerværet. 

Vel dette likte ikke sjefene noe særlig og de ble innkalt til møte. Fikk en kraftig reprimande om at slikt ikke tar seg ut og at dette er noe man ikke gjør. I tillegg til skriftlig advarsel!! Jeg ble helt målløs når jeg hørte det. Så jo man må dessverre passe seg. Er også 100% sykemeldt i graviditeten dagsformen min varierer fra 100% sengeliggende til ca 20 % redusert, har en og en sjelden gang lyst til å finne på noe men etter dette så tørr jeg ikke dra på noe kollegialt i det hele tatt...😒

Anonymkode: a8519...b42

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sagt at jeg hadde "mistenkt" ts for noe ei heller at jeg ikke unner andre noe godt. Jeg forklarer helt ryddig hva jeg personlig hadde tenkt siden ts spurte om jeg kunne utgreie. Hva andre nordmenn tenker det kan jeg dessverre ikke svare på, da jeg ikke er en tankeleser.
Jeg skrev også at jeg hadde tenkt mitt, men at jeg ikke hadde sagt noe på det. Det må da være lov, uten at du skal angripe meg som person. 

• Liker 2
Skrevet

Det er forskjell på langtidssykemeldt og hjemme en liten uke med forkjølelse, ikke like ok å dukke opp på lønningspils på kvelden etter to dager borte, selv om du føler deg bedre. Jeg tenker det er greit, spesielt når du i tillegg snart skal ut i permisjon og blir borte fra jobb lenge. La de som vil det tenke sitt, du og  de nærmeste kollegaene vet jo (kanskje) hva du er sykemeldt for.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sagt at jeg hadde "mistenkt" ts for noe ei heller at jeg ikke unner andre noe godt. Jeg forklarer helt ryddig hva jeg personlig hadde tenkt siden ts spurte om jeg kunne utgreie. Hva andre nordmenn tenker det kan jeg dessverre ikke svare på, da jeg ikke er en tankeleser.
Jeg skrev også at jeg hadde tenkt mitt, men at jeg ikke hadde sagt noe på det. Det må da være lov, uten at du skal angripe meg som person. 

Ts her. Jeg vil bare si at jeg er glad for at du forklarte hva du tenkte. Det er jo nettopp derfor jeg spør om dette her, for å høre ulike folks meninger om saken :) (og for å bruke dette til å finne ut om jeg skal gå på lønningspils i morgen eller ikke  :P ) 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke et angrep på deg som person.

Jeg beklager at jeg siterte deg. Jeg burde i steden ha skrevet det som et eget innlegg i steden for å sitere.

Jeg har erfaring fra mange som sier slike ting som deg + mye verre ting, og derfor spurte jeg (som et åpent spørsmål til alle). Dessverre gjorde jeg den tabben å sitere deg, da du skrev de ordene som mange sier.

• Liker 1
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Å være sykmeldt betyr ikke at man skal (eller bør i mange tilfeller) ligge på sofaen hjemme helt til man går tilbake i jobb. Det er i mange tilfeller viktig at man får være litt sosial og komme seg ut litt. 

Skrevet

I ditt tilfelle høres det helt OK ut å delta på lønningspils. 

Anonymkode: de3c4...ff5

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke tenkt noe om det. Hadde heller synes det var positivt for det viser du liker kollegaene/interessert i jobben din på en mpte.

Forøvrig syns jeg du skal gi blanke i hva andre måtte tro og tenke. 

Anonymkode: 27739...7c9

Gjest Sugemerke
Skrevet

Sjefen vår oppfordrer langtidssykemeldte til å komme på slike hyggelige happeninger. 50% av de som er sykemeldte over et halv år kommer aldri tilbake, kanskje kan det å møte kollegaer innimellom hjelpe på? Jeg tror det er kjempeviktig å beholde det sosiale! Dra og kos deg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...