Gå til innhold

Startet ENK. nok å føre regnskapsoversikt i excel, eller må man føre ordentlig kontoplan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sagt. Opprettet ENK. Jobber som selvstendig konsulent i Aleris. 

Er det nok å føre oversikt over alle utgifter og inntekter i excel, der jeg har kategorier for hver utgiftspost eller må jeg føre ordentlig kontoplan med debet og kredit for hver postering av bilag? Og også, hvis jeg da fører det i en kontoplan vil jo denne måneden stå i minus siden jeg enda ikke har fått noen inntekter, men uansett har utgifter i forbindelse med jobb, som drivstoff, forsikringer etc. da vil ikke sum debet være lik sum kredit for denne måneden....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt vil det være likt.

Jeg fører mine utlegg mot kortsiktig gjeld til eier. Kan gå så mye i minus som jeg har råd til privat.

For å kjøpe noe må du nødvendigvis ta pengene fra et sted, og det kan regnskapsføres.

Jeg ville brukt noe enkelt og billig som Fiken eller E-accounting. Da slipper du å bytte, du kan ta bilder av bilag og det er generelt sett enklere enn noe excell rot.

Skrevet

ok takk!

Skrevet

hvordan gjør jeg det da for at regnskapsføringen for de første månedene skal bli korrekt ettersom jeg ikke har noen inntekt på firmaet, men har utgifter? Skal jeg f.eks. skyte inn EK på la oss si 10.000 til driftskontoen og kalle det "kortsiktig gjeld til eier" bare slik at det er penger å "ta av" på driftskontoen, for så å "tilbakebetale" gjelden når jeg får min første lønning (innbetaling) på firmaet? Men blir ikke det litt feil da, for jeg skal betale skatt av resultatet på bedriften, som vil si at de 10.000kr som jeg har fått som lønn som ansatt i kommunen og selv skutt inn i firmaet som EK, blir regnet som en inntekt for bedriften?
Er det ikke slik at det er overskuddet for hver måned som til slutt regnes sammen og som det skattes av, altså etter utgiftene er dekket? det jeg mener er, hvordan får jeg det rett i det dobbelte bokføringsregnskapet for de første månedene når det ikke er inntekt... da blir jo ikke sum debet lik kredit.... jeg har jo bare minus.

Skrevet

Du trenger helt klart en regnskapsfører, for dette her skjønner du ingenting av. 

Anonymkode: 5ef8e...67e

• Liker 7
Skrevet

Du trenger ikke å føre dobbelt bokholderi. Det holder at du har et system og god oversikt som du kan legge fram hvis skatteetaten spør. Fiks det på en måte som funker for deg, og ta vare på alle bilag. Det er godt nok. 

Anonymkode: dcab0...f74

• Liker 3
Skrevet

okei takk. da er det vel nok om jeg bokfører det og har en oversikt over dato, bilagsnummer, formål/tekst og om det er + eller - og regner sammen etter hver måned.

Skrevet

Regnskapsfører trenger du neppe, men det kan hende at du har lyst til å bruke et av de webbaserte regnskapssystemene, de koster ikke mange kronene i året å bruke. 

Skrevet (endret)
På 9.2.2017 den 21.11, SnappleIsland skrev:

okei takk. da er det vel nok om jeg bokfører det og har en oversikt over dato, bilagsnummer, formål/tekst og om det er + eller - og regner sammen etter hver måned.

Hei :-)

+/- debet og kredit er litt annet enn det du tror. Kort forklart skal det samme beløpet (fra ETT bilag) på "begge sider", det er sånn det går i null som du har hørt om.

Dette handler om regnskapskontoer. (Poster). I det vanlige liv er vi vant med at en konto er f.eks 60xx xx xxx, altså et bankkonto nummer. I bilagsføring vil denne hete 1920 bare. Når du betaler for noe blir det kredit der og debet på den kontoen/posten som passer til utgiften din.

Når det er sagt, vil jeg tipse om å skrive ut Næringsoppgaven fra nettet. Da ser du hva de forskjellige tingene har som konto/post der. Det er jo dette skal levere til slutt :) (hvis du tjener over 50 000) Denne kan du forholde deg til når du skal føre alt du gjør i løpet av året. For du skal ikke levere noe til staten før om et år likevel ;-)

MEN! Kommer du til å tjene over 50 000? Da må du forholde deg til mva. Det betyr at du må skille ut mva-beløpet fra hvert bilag (lag egne kolonner i Excel arket for mva du har betalt og mva andre betaler til deg) Da burde du også legge til mva på dine fakturaer til kundene dine fra starten av. Er omsetningen din under 1 million er det også bare "meldeplikt" én gang, altså om ca et år.

Hvis du har mer enn 600 bilag i året, må du ha et regnskapssystem. Da holder det ikke med Excel. Men det kan du evt ordne senere hvis du ser det blir mye :)

Endret av jaro
Skrevet

Det er litt å tenke på rundt fakturaer du selv utsteder, jeg anbefaler Conta. Veldig enkelt, gratis og det ser super proft ut :)

Skrevet
1 time siden, jaro skrev:

Hei :-)

+/- debet og kredit er litt annet enn det du tror. Kort forklart skal det samme beløpet (fra ETT bilag) på "begge sider", det er sånn det går i null som du har hørt om.

Dette handler om regnskapskontoer. (Poster). I det vanlige liv er vi vant med at en konto er f.eks 60xx xx xxx, altså et bankkonto nummer. I bilagsføring vil denne hete 1920 bare. Når du betaler for noe blir det kredit der og debet på den kontoen/posten som passer til utgiften din.

Når det er sagt, vil jeg tipse om å skrive ut Næringsoppgaven fra nettet. Da ser du hva de forskjellige tingene har som konto/post der. Det er jo dette skal levere til slutt :) (hvis du tjener over 50 000) Denne kan du forholde deg til når du skal føre alt du gjør i løpet av året. For du skal ikke levere noe til staten før om et år likevel ;-)

MEN! Kommer du til å tjene over 50 000? Da må du forholde deg til mva. Det betyr at du må skille ut mva-beløpet fra hvert bilag (lag egne kolonner i Excel arket for mva du har betalt og mva andre betaler til deg) Da burde du også legge til mva på dine fakturaer til kundene dine fra starten av. Er omsetningen din under 1 million er det også bare "meldeplikt" én gang, altså om ca et år.

Hvis du har mer enn 600 bilag i året, må du ha et regnskapssystem. Da holder det ikke med Excel. Men det kan du evt ordne senere hvis du ser det blir mye :)

Takk takk for fantastisk svar :)
Men jeg er ikke mva pliktig, det er undervisning som er uten mva. :)

Skrevet
31 minutter siden, SnappleIsland skrev:

Takk takk for fantastisk svar :)
Men jeg er ikke mva pliktig, det er undervisning som er uten mva. :)

Ja, da blir det endel enklere :-)

Har lest innleggene dine igjen, og det ser ut som du har grei kontroll :-) Hvis du i tillegg har skjønt det med debet og kredit kan du ha veldig god oversikt for deg selv.

Et tips der er å ha en egen bankkonto til virksomheten din (og være veldig flink til å ta alt inn og ut gjennom denne). Skriv ut kontoutskriften etter hvert månedsskifte. I Excel arket ditt har du en egen kolonne som heter bank. Har eks 500 kr kommet inn på den bankkontoen skriver du + 500 i en celle i denne kolonnen, på samme rad skriver du - 500 i en celle i kolonnen for inntekt.

Og motsatt for utgifter da ;-) - bank + på kostnad. For deg kan det se ut som du trenger kun én inntektskolonne, én bankkolonne, men forskjellige kostnadskolonner bortover. Pluss da kolonner for tekst, og kolonne for bilagsnummer (mest ryddig)

Du nevnte det å sette inn 10000 på en egen bankkonto, for å ha noe å starte med. Det må du nesten gjøre ja, hvis du skal gjøre som jeg skriver her :) I Excel arket ditt kan du bare da lage en kolonne som du kaller privatkonto og skriver -10 000 i en celle der og + 10 000 i en celle på bank. (På samme rad) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...