Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har kommet inn på to folkehøyskoler, Karmøy fhs og Grenland fhs. På Karmøy har jeg kommet inn på Friluftsliv Sjø og Bistand-Reise-Oppdrag, og på Grenland har jeg komme inn på Backpacker. Jeg lurte på om noen har erfaring fra en av disse skolene? Hvordan er opplegget og miljøet? Hvordan er alkoholkulturen, og hva det gjelder Grenland; bærer skolen mye preg av at den er kristen? :)

Blir veldig glad for alle erfaringer og tips!

Anonymkode: 5b23f...f2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk på Grenland fhs, jeg gikk dog ikke backpacker. Jeg var superfornøyd med året mitt der, og det bare fløy avgårdet.

Jeg er så absolutt ikke kristen, og var litt skeptisk til å gå på en kristen folkehøyskole i starten. Men selve opplegget bærer ikke stort preg av at den er kristen, det er valgfritt å gå på messene (var med på disse et par ganger, men det var litt mye for meg). Ellers var det vel bare en gudstjeneste i løpet av året, dette var julegudstjenesten, og det var veldig koselig. Vet ikke om han er der enda, men skolepresten er helt herlig, og hadde jeg ikke blitt fortalt det på forhånd ville jeg ikke visst at han var prest. Du kan legge opp de kristne arrangementene litt som du vil, og hvis du ikke ønsker trenger du så vidt å merke at skolen er klassifisert som en kristen fhs. 

Ellers er opplegget veldig bra. Det er lagt opp så man har modulfag i kortere perioder, så man får prøvd masse forskjellig. Her hadde vi alt fra kajakk, spinning til "fortidens mysterier". Ingen tunge fag, for å si det sånn. I tillegg har du undervisning på "studiet" ditt. Det er vel en av de skolene som har flest utenlandsturer med linjene sine, noe som var et stort pluss for meg, og det var utrolig gøy på alle turene. På ettermiddagene og kveldene kan man gjøre som man vil. Det er innendørs sandvolleybane, eget film rom med prosjektor til å se film, eget kjøkken (dette ble hyppig brukt når det var kokt torsk til middag) og masse brettspill. Uansett hva du har lyst til er det alltid mange å få med.

Det var ikke veldig mye drikking det året jeg gikk der, dette er litt forskjellig fra år til år og hvilke elever som er der, men det er ikke lov  å være beruset på skolens området. Det var derimot en del som leide en hytte i noen av frihelgene, og tok en skikkelig fest. Ellers var det noen som var ute innimellom i helgene, men da gikk de rett å la seg når de kom tilbake på skolens området. Dette er derimot ikke å anbefale, hvis man blir tatt kan man bli suspendert fra skolen. 

Alt i alt var folkehøyskole en utrolig bra opplevelse som jeg anbefaler på det varmeste. Tror du vil få en veldig fin opplevelse uansett hvilken av de du velger. Og du vil få venner for livet! :) (hvis du har noen flere spørsmål er det bare å spørre! ) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...