Gå til innhold

Muntlig presentasjon og sosial angst

Anbefalte innlegg

Gjest 1anonym2
Skrevet

Jeg går på universitetet, og vi har dette semesteret en stor oppgave som skal framføres for å vise hva man har jobbet med. Jeg jobber med denne alene, fordi jeg jobber mye, og da er det lettere å kunne jobbe med oppgaven i helgene. Framføringen er ikke før i April, men jeg sliter med det hver dag allerede, og har for så vidt gjort det siden jeg fikk vite det i januar. Og ja, jeg vet jeg bare bør gjøre det, utfordre meg selv, for frykten ikke er rasjonell, men.. frykten sliter meg ut, og jeg orker ikke det helt frem til April. Fremføringen er selvfølgelig obligatorisk.

Har noen av dere erfaringer med dette? I forhold til om foreleserne kan ta hensyn til dette på noen måte? Det er snakk om ca seksti studenter som skal sitte og kikke på at JEG prater, og det har jeg ekstrem angst for. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får forhøre deg med studiekoordinator/emneansvarlig om hva slags tilpasninger som kan gjøres. Det er visse begrensninger hva gjelder obligatoriske studieaktiviteter, så det er ikke sikkert at du får et tilpasset opplegg. 

Anonymkode: bf918...a72

Skrevet

Er det mulig for deg å kanskje kun fremføre for lærer eller for kun et lite utvalg av medelever? Eller få lov til å korte ned presentasjonen? 

Skrevet

Få tak i noe beroligende som Xanor, rivotril eller valium. Det er det eneste som hjelper.

Anonymkode: f3ee1...95b

Skrevet

Finnes det taleangst kurs der du bor kanskje? Du kunne jo blitt med på noe sånt sånt før april.

Du vil ikke blir bedre av å finne en måte å unngå dette på. Du har litt tid på å forberede deg og prøve å få hjelp for taleangsten.

Anonymkode: d29d7...a1d

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, 1anonym2 skrev:

Jeg går på universitetet, og vi har dette semesteret en stor oppgave som skal framføres for å vise hva man har jobbet med. Jeg jobber med denne alene, fordi jeg jobber mye, og da er det lettere å kunne jobbe med oppgaven i helgene. Framføringen er ikke før i April, men jeg sliter med det hver dag allerede, og har for så vidt gjort det siden jeg fikk vite det i januar. Og ja, jeg vet jeg bare bør gjøre det, utfordre meg selv, for frykten ikke er rasjonell, men.. frykten sliter meg ut, og jeg orker ikke det helt frem til April. Fremføringen er selvfølgelig obligatorisk.

Har noen av dere erfaringer med dette? I forhold til om foreleserne kan ta hensyn til dette på noen måte? Det er snakk om ca seksti studenter som skal sitte og kikke på at JEG prater, og det har jeg ekstrem angst for. 

Kan jeg spørre hva er det du studerer? 

Anonymkode: 3ef50...7ab

Skrevet

Du bør gjøre det for å utvikle deg selv. 

Anonymkode: eee42...fce

• Liker 3
Skrevet

Hei!

Jeg har vært emnekoordinator/stud.ass for fremføringer i flere universitetsfag, og hadde noen studenter som ikke klarte å fremføre foran andre. Dette løste vi enkelt ved at de bare fremførte for meg etter at de andre hadde hatt sine.

Mulig noen krever legeerklæring på dette, men hør med emneansvarlig du :)

Og IKKE dop deg ned med harde saker. Om du virkelig sliter så mye, ta kontakt med legen din. Jeg underviser en del og synes det er gøy, men om jeg skal presentere noe jeg skal bli bedømt for så får jeg enormt høy puls og klarer så vidt å snakke uten skjelvinger i stemmen. Fikk noen lette betablokkere hos legen som får ned pulsen, og derfor gjør at jeg kan fokusere på presentasjonen istedet for de kroppslige reaksjonene :) 

Anonymkode: 53393...665

Skrevet

Jeg er i samme situasjon :)

Snakket med fagansvarlig, og har nå en avtale om vi ser det litt an. At jeg kan fremføre kun foran foreleser eller en liten gruppe studenter, men om det blir for mye så kan jeg gjøre det skriftlig. Jeg har et mål om at jeg skal klare å fullføre noe sånt i løpet av studiene, men akkurat så ønsker jeg å ta det litt mer rolig og utfordre meg på andre ting. Ønsker å få gode erfaringer fra sosiale situasjoner. Noe jeg ikke har hatt særlig mye av fra før.

Om jeg må gjøre det så kommer jeg nok til å be om noe beroligende fra legen. For meg er det like ille å stå foran en som det er å stå foran en større gruppe.

Anonymkode: 1e4ca...f16

Skrevet
På 9.2.2017 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Du bør gjøre det for å utvikle deg selv. 

Anonymkode: eee42...fce

Er fint på film, men i virkeligheten er det mer sannsynlig at man stammer, sier feil ting og dummer seg loddrett ut og ødelegger hele fremføringen.

Anonymkode: 5f778...22f

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er fint på film, men i virkeligheten er det mer sannsynlig at man stammer, sier feil ting og dummer seg loddrett ut og ødelegger hele fremføringen.

Anonymkode: 5f778...22f

Og en dårlig opplevelse, eller flere dårlige opplevelser, kan igjen forverre angsten. For mange er slike presentasjoner et veldig stort steg, og det kan være gunstig å starte flere hakk nede. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og en dårlig opplevelse, eller flere dårlige opplevelser, kan igjen forverre angsten. For mange er slike presentasjoner et veldig stort steg, og det kan være gunstig å starte flere hakk nede. 

Jeg er den andre som skrev at jeg også har sosial angst, og jeg er veldig enig i det.

For min del handler det ikke om å slippe unna eller unngå. Det handler om å ta ting i et greit tempo, og få positive opplevelser og mestringsfølelse. Jeg vet at flere slike ting kommer senere i studiet mitt, og da håper jeg at jeg er kommet så langt at jeg kan gjennomføre det.

Synes det er bra at jeg kan bruke studietiden på å øve meg på dette og bli bedre på det,men det er vanskelig for andre som ikke har sosial angst å forstå det og det skjønner jeg jo.

Anonymkode: 1e4ca...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...