Gå til innhold

Krangling om penger ang. russetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og 6 andre venner har planlagt å være en russegruppe. Vi er russ i 2018. Vi startet den første dugnaden med å selge shampo, der det var en som solgte 16 flasker, en som solgte 15 og resten solgte mellom 0 og 3 flasker. De som ikke solgte flasker for så mye penger mener at vi skal ha en felles konto der alle pengene blir sotte inn, mens vi som står for 3500kr av de 4300kr vi har tjent inn mener at vi skal ha et budsjett som tilsier at det du selv jobber for og tjener går til din fordel. Altså om vi kjøper en buss til 35000kr skal alle ha en egenandel på 5000kr. Og om vi maler et hus og bare 5/7 stiller på dugnaden skal de pengene vi tjener bli fordelt likt mellom de som deltok på dugnaden, og ikke gå i felleskassa. Hva tenker dere om dette? Trenger inn spill!

Anonymkode: 9c012...07e

• Liker 2
Skrevet

Hvis dette hadde kommet opp etter første dugnaden så hadde jeg blitt bekymret. Det legger jo opp til at de andre ikke har noen intensjoner om å delta på dugnaden, men håper noen andre kan dra lasset. Jeg ville stått på mitt. Deles etter innsats. Selger du 16 flasker så får du et innskudd etter at du har solgt 16 flasker. 

Anonymkode: f3e42...4b7

• Liker 11
Skrevet

De som er med bidrar, tjener pengene. Da slipper man unnasluntring og dårlig stemning! Bidrar du ikke på dugnad får du skaffe pengene på egenhånd. Lykke til med arbeidet!

• Liker 8
Skrevet

Selvfølgelig skal alle bidra med samme sum, noe annet blir jo helt hinsides urettferdig. Lik egenandel for alle, og så kan de som ønsker jobbe inn pengene, de andre får betale av egen lomme.

At noen skal stå på mer enn andre og det skal komme alle til gode, er ikke fair. Stå på krava!

Anonymkode: 1a003...c8a

• Liker 8
Skrevet

Bare vær streng og si at alle skal skal komme med like mye penger. Hvis dere ikke gjør dette kan du banne på at enkelte blir late og sluntrer unna.

• Liker 3
Skrevet

For all del ha hver deres kontoer hvor DERES innsats settes inn på. Hvis noen ikke gidder å stille på dugnad, så får de få resten av kjære mor. Felles økonomi hos unge venner oppfordrer til latskap hos bortskjemte unger!

Anonymkode: da6b6...78b

• Liker 2
Skrevet

Alle bidrar. Om det likevel blir skeivt fordelt, del opp prosentandel bidratt med summen på bussen når dere selger den igjen. Alle får igjen like mye (i prosent) som de bidro med. 

Skrevet

yikes, her hadde jeg holdt godt på lommeboka. når noen er så slappe at de ikke gidder selge en eneste shampoo, eventuelt solgte ei flaske til moren sin så er dette et enormt rødt flagg. her er det noen som tenker snylte

Anonymkode: 7b0c6...3e7

• Liker 4
Skrevet

Hei! Tusen takk for svar. Er dessverre i den posisjonen at vi to som har tjent inn nesten hele beløpet selv er for egne kontoer og at vi selv får pengene vi jobber for. De andre 5 som har tjent 1/4 av pengene som står på konto er for en felles konto der alle pengene blir likt delt til slutt. Vi mener at dette blir feil, fordi vi 2 allerede etter første dugnad står for 3580kr av de 4330kronene som er tjent inn. Da lurer vi jo på hvor stor forskjellen kommer til å være etter 5-6 dugnader. Vi skal ha et møte på mandag, og lurer da på hvordan vi to kan gå inn å greie å "overtale" eller vise de andre at det blir urettferdig måte å gjøre det på om vi skal ha felles konto og dele alle pengene på likt etter alle dugnader. Det er 2 mot 5...

Skrevet

Jeg tenker at pengene ikke er det relevante her, men innsatsen. Når dere har jobbet så godt i sjampo-dugnaden, skal dere fritas fra neste dugnad. Da får de andre sjansen til å bevise at de vil bidra.

Anonymkode: 0b038...42a

• Liker 2
Skrevet

Har de andre overhodet prøvd å få solgt flasker? Er de pga uflaks eller latskap at de ikke har fått solgt noe særlig?

Anonymkode: deb87...2db

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at det må være lov å si at dere ikke akter å være med lenger dersom noen skal surfe på deres innsats.

Skrevet
8 timer siden, Russ 2018 skrev:

Hei! Tusen takk for svar. Er dessverre i den posisjonen at vi to som har tjent inn nesten hele beløpet selv er for egne kontoer og at vi selv får pengene vi jobber for. De andre 5 som har tjent 1/4 av pengene som står på konto er for en felles konto der alle pengene blir likt delt til slutt. Vi mener at dette blir feil, fordi vi 2 allerede etter første dugnad står for 3580kr av de 4330kronene som er tjent inn. Da lurer vi jo på hvor stor forskjellen kommer til å være etter 5-6 dugnader. Vi skal ha et møte på mandag, og lurer da på hvordan vi to kan gå inn å greie å "overtale" eller vise de andre at det blir urettferdig måte å gjøre det på om vi skal ha felles konto og dele alle pengene på likt etter alle dugnader. Det er 2 mot 5...

Dersom de "late" insisterer på felles konto og at alt som tjenes inn skal deles på alle, ville jeg satt hardt mot hardt og sagt at enten skal alle spytte inn 1/5 av totalbeløpet hver ellers så trekker jeg meg. Heller gåruss enn bussruss med folk som snylter. 

Anonymkode: 04c4d...3f0

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom de "late" insisterer på felles konto og at alt som tjenes inn skal deles på alle, ville jeg satt hardt mot hardt og sagt at enten skal alle spytte inn 1/5 av totalbeløpet hver ellers så trekker jeg meg. Heller gåruss enn bussruss med folk som snylter. 

Edit: 1/7 hver, ikke 1/5. :) 

Skrevet
8 timer siden, Russ 2018 skrev:

Det er heldigvis ganske enkel, slutter dere 2 å bidra blir det heller ingen/minimalt med inntekter :) 

Så gi beskjed - alle skal bidra med like mye, ellers blir det ikke noe buss. Dere gidder ikke sponse alles buss

• Liker 1
Skrevet

Hvis de late står på sitt om at alt skal deles likt så det blir urettferdig så hadde jeg nok trukket meg. Tatt med mine egne oppsparte penger og latt de late få seile sin egen sjø. 

Du og hun andre som har bidratt kan jo kjøpe en bil i stedet så har dere i hvert fall det. Eller kjøpe dere inn hos noen andre som har buss og mer lagånd. 

Anonymkode: 97f2e...e15

• Liker 3
Skrevet

Dere er 7 jenter og skal ha buss? Håper dere har tenkt å være flere da:rolleyes:

Jeg skal være russ denne våren, og jeg kan fortelle hvordan vi har gjort det: Den/de som samler penger, de brukes pengene på seg selv. Nå er jeg vandregruppe, men i den forrige russegruppen jeg var i (byttet grunnet mye drama), så var det slik at alle skulle spare opp 8000kr per pers, for å kjøpe van. Om pengene var fra dugnad eller sparekonto brydde ingen seg om. Det vi derimot brydde oss om var at ALLE skulle tjene 8000kr og legge inn på konto. Alle hadde eget ansvar for å skaffe pengene. 

Det at enkelte i gruppen din har solgt 15 +/- og enkelte har solgt 3+/- er ikke rettferdig. De som har jobbet hardest skal ikke dekke beløpet til de som ikke gjør en dritt. Det er ikke greit. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...