Gå til innhold

Privat salg. Kjøper ønsker å motta pakke før betaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver med strikking som hobby og av og til strikker jeg på bestilling til folk som tar kontakt. Dette er via internett.

Problemet dukker ofte opp når kjøper ønsker at jeg sender produktet, da gjerne med den dyreste postforsendelsen før de skal betale meg noe som helst. Jeg ønsker ikke dette grunnet at jeg ikke har noen form for sikkerhet om kjøper plutselig ikke vil betale samt at det går mange timer på å gjøre ferdig et produkt og garn koster også penger. De skriver også at de setter penger inn på konto når de mottar produktet, men jeg har jo ingen garantier for det?....

Dette er også bestillingsprodukter folk ønsker og det vil ikke akkurat være lett å videreselge disse. Jeg sender også bilder til kundene underveis og når jeg er ferdig så de vet at de har et ferdig produkt. Jeg foreslår ofte postoppkrav som sikkerhet for begge parter, men mange er skeptiske til dette.

Er det urimelig av meg å kreve forhåndsbetaling eller postoppkrav som sikkerhet før jeg sender avgårde varer? Er det flere som er i samme situasjon som har andre, bedre løsninger som ikke krever en 3. part som koster penger?

Jeg bare føler at jeg ikke orker å bekymre meg for om jeg får betalt og evt måtte gå til forbrukerrådet, opprette en sak og mest sannsynlig aldri se pengene.

Anonymkode: 5858b...61f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke urimelig. Postoppkrav er mer positivt for dem enn for deg. 

• Liker 6
Skrevet

Har alltid sendt penger når jeg bestiller et produkt, ikke vært noe problem for meg. 

Gjest EkteMannen
Skrevet

Bruk finn.no, de har en sikker betalingsløsning 

Skrevet

Jeg lager dørskilt i akryl og krever forhåndsbetalt både for produkt og porto. Er ikke kunden villig til å betale får de heller finne seg noen andre. 

• Liker 7
Skrevet

Ikke urimelig.

Jeg ville nok også tatt delvis betalt på forhånd. Du kjøper vel inn garn og diverse slik at om de plutselig "ombestemmer seg" sitter du der og har lagt ut for noe du kanskje ikke får solgt....

• Liker 4
Skrevet

Husk at du ikke kun skal ha betat for materialet når noen ombestemmer seg. Man skal også ha betalt for arbeidet. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke joen løsning til deg, men synes du gjør alt riktig. Du sender bilder underveis, så de vet jo hvordan produktet ser ut. 

Bilde av ferdig produkt burde være nok for at folk kunne betale på forhånd. 

Ikke la deg lure.

Mulig du han lage deg en Facebook-side der du får tidligere kunder til å skrive vurdering av arbeidet slik at kundene kan blir betrygget? 

Anonymkode: d294b...c5b

Skrevet

Jeg ville aldri sendt produktet uten å ha fått pengene først. 

Jeg ville også ha krevd forhåndsbetaling, som nevnt over, for å få dekket materiale. Men om det er rene bestillingsprodukter som du sliter med å få solgt videre, ville jeg faktisk tatt hele beløpet på forhånd. Om kjøper trekker seg, sitter du jo igjen uten å få betaling for alle timene du har brukt på det. 

Anonymkode: 1d924...b3e

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri sendt produktet uten å ha fått pengene først. 

Jeg ville også ha krevd forhåndsbetaling, som nevnt over, for å få dekket materiale. Men om det er rene bestillingsprodukter som du sliter med å få solgt videre, ville jeg faktisk tatt hele beløpet på forhånd. Om kjøper trekker seg, sitter du jo igjen uten å få betaling for alle timene du har brukt på det. 

Anonymkode: 1d924...b3e

Og jeg ville aldri  betalt på forhånd, gjorde det engang og så aldri noe til produktet. Folk er redd for å bli lurt

Anonymkode: 459ea...a4f

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg ville aldri  betalt på forhånd, gjorde det engang og så aldri noe til produktet. Folk er redd for å bli lurt

Anonymkode: 459ea...a4f

Men da er jo postoppkrav en trygg løsning for begge parter.

• Liker 3
Skrevet

Har du foreslått postoppkrav da? Det må da være en fin kompromissløsning.

Skrevet

Ta i mot betaling i form av kredittkort? Da kan kunden få tilbake pengene hvis de er misfornøyde og du er trygg på at de kan betale.

Skrevet

Når jeg kjøper ting på Finn, betaler jeg alltid på forhånd. Har kjøpt av mange forskjellige, og har alltid fått varen innen en uke. 

Flere har forklart grunnen til hvorfor de ønsker betaling før de sender varen. Alltid samme grunn; de har brent seg på å sende uten å få penger for det i ettertid. 

Selvsagt skal kunden betale for varen før den sendes!

Anonymkode: 24a5c...c25

Skrevet

Du er ikke urimelig. ALDRI sende fra deg noe uten å ha fått betalt først! Det ville jeg aldri har gjort iallfall.

• Liker 1
Skrevet

Sender verken håndarbeid eller andre ting jeg måtte finne på å selge (bøker, klær, sko, elektronikk) uten å ha fått betaling først. Avklarer dette på forhånd, aldri vært noe problem. Hvis jeg kjøper noe av andre betaler jeg før de sender.

Skrevet

TS her

Så jeg burde nok gjøre det klart fra begynnelsen av en bestilling at jeg kun sender før betaling eller postoppkrav. Da kan jeg luke ut de "useriøse". Man blir jo litt mistenksom når folk ønsker at man skal sende varen før betaling samt er negativ til postoppkrav.

• Liker 1
Skrevet

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Så jeg burde nok gjøre det klart fra begynnelsen av en bestilling at jeg kun sender før betaling eller postoppkrav. Da kan jeg luke ut de "useriøse". Man blir jo litt mistenksom når folk ønsker at man skal sende varen før betaling samt er negativ til postoppkrav.

Jeg mente selvfølgelig at jeg må gjøre det klart fra begynnelsen av at jeg sender ikke varer før jeg har fått betalt eller postoppkrav. 

Skrevet

Det tror jeg er lurt. Nevn det på slutten av salgsannonsene dine, at varen sendes kun mot forskuddsbetaling. Dette har jeg alltid skrevet i alle mine annonser uansett hva jeg har solgt, og det har aldri vært problem å få solgt noe som helst av den grunn. Det er mest vanlig at man betaler før varen sendes mellom private, hvis ikke ber man nærmest om å bli lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...