Sunshine Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 (endret) Min 3-åring veier nå 18 kg og er 103 cm lang. Frem til nå har han brukt Besafe izi bakovervendt sete men nå er han for lang og tung så vi må kjøpe nytt. Vi kjører veldig lite med barna i bilen så jeg tenker at vi snur han fremover nå i stedet for å bruke 4-5000 på en bilstol som vi får brukt 1 år. (Jeg ønsker ikke en diskusjon rundt dette, jeg vet fordelene og ulempene ved å sette barna forover). Jeg har sett litt på Cybex Pallas og lurer på om man kan bruke puta etter 18 kg? Han vet nemlig altfor godt hvordan han åpner setebeltet på bilen etter å ha sittet i storesøster sitt sete noen ganger så jeg tenker det er en ekstra sikkerhet slik at han plutselig ikke sitter festet i det hele tatt. Endret 9. februar 2017 av Sunshine
Sushi Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 Du ønsker ingen diskusjon om bakover- vs. framovervendt sete, men jeg vil bare si at det ikke nødvendigvis er slik at du kun får bruk for et nytt bakovervendt sete i ett år. Med Britax max way (og muligens Besafe izi plus) kan barnet sitte bakovervendt til 5-6 år. 3
Sunshine Skrevet 10. februar 2017 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2017 Det er som sagt ikke en diskusjon jeg ønsker å ta her. Jeg er interessert i å vite mer om det spesifikke bilsetet.
Gjest Sisti Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 Axkid minikid varer mer enn ett år, gjerne maxway også. Den type pute er sterkt frarådet.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #6 Skrevet 11. februar 2017 Trygg trafikk ønsker bilstolene med magepute fjernet fra markedet. http://www.babyverden.no/Baby/Tema/Utstyr/ikke-la-deg-lure-av-bilstoltester/ Anonymkode: 230a5...bda 2
Sunshine Skrevet 11. februar 2017 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2017 Livsfarlig? Det jeg ser er at de ikke vet hvilke konsekvenser puta kan ha for magen. Det er greit å la være å kommentere om man ikke vet fakta. Tidligere har denne kommet best ut i test og blitt anbefalt. De jeg har snakket med som har denne bruker bilbelte samtidig med puta så da skjønner jeg ikke at puta kan være skadelig? Hvis noen faktisk har link til dokumentasjon som sier at den er livsfarlig vil jeg gjerne se det. Ellers vil jeg gjerne høre erfaringer dra andre som bruker det, og informasjon om puta kan brukes i kombinasjon med beltet. Jeg har spurt i to ulike butikker og får forskjellige svar så jeg stoler ikke på selgerne i området mitt.
Skogsprinsessa Skrevet 11. februar 2017 #8 Skrevet 11. februar 2017 4 timer siden, Sunshine skrev: Livsfarlig? Det jeg ser er at de ikke vet hvilke konsekvenser puta kan ha for magen. Det er greit å la være å kommentere om man ikke vet fakta. Hva mener du??
Skogsprinsessa Skrevet 11. februar 2017 #9 Skrevet 11. februar 2017 https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/bilbarnstolar.html Og så ser du under undvik dessa 3
Sushi Skrevet 11. februar 2017 #10 Skrevet 11. februar 2017 Hvis det er fakta du er ute etter så er jo fakta at det er absolutt tryggest å sikre barna bakovervendt til de er minst fire år (gjerne lenger!). https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/ Jeg skjønner at det ikke er det du vil høre, men det er begrensa hvor fruktbar en diskusjon om framovervendt bilstol til en treåring kan bli, all den tid det ikke er anbefalt å sette en treåring framover. Mange gjør det likevel, men det gjør det ikke mindre farlig. Som du ser i linkene over er det ikke anbefalt med pute foran magen. Det er egentlig ganske logisk - man ønsker ikke at kreftene ved en eventuell kollisjon skal havne på magen. Det er derfor man f.eks. aldri skal ha setebeltet over magen, det skal ligge ved hoftene. 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #11 Skrevet 12. februar 2017 Dersom du absolutt ikke vil sikre bakovervendt, bør ungen bruke bilens belter. Disse strekker seg litt før de bremser, for å minimere skadeomfanget på indre organer. Både fempunkts sele (innebygd i barnesetet) og en slik pute vil gi en for brå stans. Anonymkode: c3f84...84f 1
Skogsprinsessa Skrevet 12. februar 2017 #12 Skrevet 12. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du absolutt ikke vil sikre bakovervendt, bør ungen bruke bilens belter. Disse strekker seg litt før de bremser, for å minimere skadeomfanget på indre organer. Både fempunkts sele (innebygd i barnesetet) og en slik pute vil gi en for brå stans. Anonymkode: c3f84...84f Ikke nødvendigvis. Små barn kan faktisk skli ut av selene ved trepunkts i en kollisjon. Men fempunkts er jo heller ikke bra, og altså heller ikke den puta...
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 36 minutter siden, Skogsprinsessa skrev: Ikke nødvendigvis. Små barn kan faktisk skli ut av selene ved trepunkts i en kollisjon. Men fempunkts er jo heller ikke bra, og altså heller ikke den puta... Med en god og riktig justert beltestol er risikoen for det svært liten. Det minste av flere onder? Anonymkode: c3f84...84f
Skogsprinsessa Skrevet 12. februar 2017 #14 Skrevet 12. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Med en god og riktig justert beltestol er risikoen for det svært liten. Det minste av flere onder? Anonymkode: c3f84...84f Mulig det. Jeg har hørt av folk som skal ha peiling på det, at det er lett at de kan skli ut... Og at fempunkts kanskje er like bra til så små, om man på død og liv (bokstavlig talt) skal ha de fremover. Du har også aspektet ved en beltestol at de da må greie å sitte "rett" i den. Ikke lene seg forover, flytte på selene etc. Det er uansett som å velge mellom pest og kolera... Plasser barnet bakover ☺
Skogsprinsessa Skrevet 12. februar 2017 #15 Skrevet 12. februar 2017 Forøvrig, TS, om du har problemer med at barnet tar av selene, kan du ha det bakover i framsetet (med utkoblet airbag), da får du til å følge med på det 👍
Arkana Skrevet 12. februar 2017 #16 Skrevet 12. februar 2017 (endret) Hvis du bare var interessert i erfaringer om akkurat den bilstolen kunne du jo skrevet bare det uten å nevne noe om omstendighetene. Når du i stedet velger å fortelle at du har et barn så lite som tre år som du vil snu kan du ikke unngå at folk reagerer. Det er vanskelig å la være når noen ber om råd som går så på tvers av alle anbefalinger. En treåring bør ikke sitte forovervendt og jeg ville ikke satt en treåring i en beltestol. Selv min eldste som alltid har vært lang for alderen satt bakovervendt til han var nesten 5 (Britax MultiTech, anbefales på det varmeste). Alle barna våre har hatt perioder hvor de har fått av seg beltet selv under kjøring, det har vi snakket mye om, minnet dem på både når de settes inn i bilen og underveis i kjøringen og i perioder sjekket flere ganger under kjøringen. Det går over og et stort barn skjønner fort hvorfor det må sitte fastspent når man kjører bil. Endret 12. februar 2017 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #17 Skrevet 12. februar 2017 3 timer siden, Skogsprinsessa skrev: Forøvrig, TS, om du har problemer med at barnet tar av selene, kan du ha det bakover i framsetet (med utkoblet airbag), da får du til å følge med på det 👍 Dessuten finnes det div barnesikringer man kan sette på/over åpne/lukkemekanismen for å forhindre at barnet åpner beltet: https://www.amazon.com/Angel-Guard-Seat-Button-Cover/dp/B000UXOER2 Anonymkode: fc4aa...85f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå