AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 I lys av tråden om en som var interessert i fastlegen sin lurer jeg på hva reglene er mht. forhold. Gjelder dette kun fastleger og psykologer og psykiatere, eller alt som faller inn under helse? Hva med fysioterapeut, kiropraktor, osteopat, tannlege? Er det forskjell på privat og offentlig? Hva er det som er avgjørende her? Noen som vet lovverket? (Er ikke interessert i legen min, dog tannlegen min er litt søt...Generelt ble jeg nysgjerrig) Anonymkode: d27ad...8dc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 Nå er jeg "bare" en sykepleier, men har aldri hørt at det finnes bestemte regler for hverken det ene eller det andre. Likevel, som helsepersonell skal man være ekstremt bevisst sitt etiske ansvar, og sette pasienten og profesjonaliteten høyere enn egne følelser. Jeg vil tro det er avhengig av det enkelte tilfellet. Om en fysioterapeut finner lykken med en pasient tenker jeg ikke det er noen katastrofe, om det gjøres på riktig måte. En psykiater og en innlagt pasient derimot, kan jeg vanskelig se for meg at kan løses på en god måte. Det handler vel litt om "maktforholdet" blant annet. Anonymkode: 93728...729 3
happiest Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 Vet ikke helt hvordan reglene er, men det er jo vesentlig forskjell på en sykepleier som er godt involvert i sykehistorien og pasientens liv og som kan påvirke følelsene til pasienten. Vil tro det kanskje kan være annerledes med en fysioterapeut som jobber privat og som har en kunde som er innom for å trene opp feks en skulder.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 Jeg kan ikke noe om lovverket, men vet om ei som var utdannet sykepleier og jobbet på omsorgsbolig. Hun og en pasient ble forelsket og kjærester. Hun måtte finne seg en ny arbeidsplass Anonymkode: 77820...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 Jeg er sjokkert over at sykepleiere svarer at de ikke har kunnskap om dette. Hvor i alle dager har dere studert? Har dette virkelig ikke vært et tema i etikkdelen av studiet? Som helsepersonell jobber man under helsepersonelloven, og forhold til pasienter, både seksuelle og vennskapelig er faktisk strengt forbudt. Som helsepersonell besitter man en makt og har ansvar for å forvalte denne makten på en profesjonell måte. I verste fall, og ganske ofte vil situasjoner føre til tilbaketrekning av autorisasjon. Og husk: en gang pasient, alltid pasient. En måned senere, ett år senere og tre tiår senere. Anonymkode: 8a547...a01 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #6 Skrevet 10. februar 2017 Gjelder det samme for sykepleierstudenter og pasienter? finner ikke noe om det i helsepersonelloven, men regner med at det samme gjelder for de som for sykepleiere... Anonymkode: 7723a...4c3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sjokkert over at sykepleiere svarer at de ikke har kunnskap om dette. Hvor i alle dager har dere studert? Har dette virkelig ikke vært et tema i etikkdelen av studiet? Som helsepersonell jobber man under helsepersonelloven, og forhold til pasienter, både seksuelle og vennskapelig er faktisk strengt forbudt. Som helsepersonell besitter man en makt og har ansvar for å forvalte denne makten på en profesjonell måte. I verste fall, og ganske ofte vil situasjoner føre til tilbaketrekning av autorisasjon. Og husk: en gang pasient, alltid pasient. En måned senere, ett år senere og tre tiår senere. Anonymkode: 8a547...a01 Da kan ikke en sykepleier bli sammen med noen da. Og hvis en har vært innlagt på en avd uten å ha vært I kontakt med den sykepleieren og man dater, må man da avbryte forholdet? Hvis du jobber på ortopedisk feks of din mann blir innlagt så må du slutte eller overføres din mann til et annet sykehus? Anonymkode: ef2af...ee9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan ikke en sykepleier bli sammen med noen da. Og hvis en har vært innlagt på en avd uten å ha vært I kontakt med den sykepleieren og man dater, må man da avbryte forholdet? Hvis du jobber på ortopedisk feks of din mann blir innlagt så må du slutte eller overføres din mann til et annet sykehus? Anonymkode: ef2af...ee9 Ja, det er helt riktig. Hvis mannen blir lagt inn på avdelingen man jobber, må man dessverre ta ut skilsmisse. Men det finnes flere fisk i havet!... Hvis man jobber som sykepleier på akutt, og en person mottar kreftbehandling er det selvsagt ikke noe problem å date. Da har ikke vedkommende vært pasient til sykepleieren. Anonymkode: 8a547...a01 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er helt riktig. Hvis mannen blir lagt inn på avdelingen man jobber, må man dessverre ta ut skilsmisse. Men det finnes flere fisk i havet!... Hvis man jobber som sykepleier på akutt, og en person mottar kreftbehandling er det selvsagt ikke noe problem å date. Da har ikke vedkommende vært pasient til sykepleieren. Anonymkode: 8a547...a01 Ja det høres jo slik ut. Som helsepersonell bør man da bare isolere seg på fritiden og ikke ha kontakt med folk. For gud forby at man skal ha forhold son kan streife arbeidsplassen. Anonymkode: ef2af...ee9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #10 Skrevet 16. desember 2017 Dette lurer jeg også på. Man hører alltid om lege, psykolog o.s.v, men hva med det andre som blir nevnt her? Er det ikke rom for skjønn om man etter en tid dater en tidligere fysioterpaut som man har vært for en kort behandling som aldri vil gjenta seg? Anonymkode: 38627...551
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #11 Skrevet 16. desember 2017 På 9.2.2017 den 10.14, AnonymBruker skrev: I lys av tråden om en som var interessert i fastlegen sin lurer jeg på hva reglene er mht. forhold. Gjelder dette kun fastleger og psykologer og psykiatere, eller alt som faller inn under helse? Hva med fysioterapeut, kiropraktor, osteopat, tannlege? Er det forskjell på privat og offentlig? Hva er det som er avgjørende her? Noen som vet lovverket? (Er ikke interessert i legen min, dog tannlegen min er litt søt...Generelt ble jeg nysgjerrig) Anonymkode: d27ad...8dc Lovverket for helsepersonell regulerer dette. I tillegg kommer eventuelt straffeloven inn. Alle som omfattes av benevnelsen helsepersonell, dvs. Både psykologer, leger, sykepleiere, fysioterapeuter, tannleger m.m. er omfattet av loven og skal ikke ha private relasjoner til sine pasienter på det private og personlige plan. Mener det står her, men er for trett til å lete opø paragrafen https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64 I tillegg har mange yrkesgrupper etiske regler. Der er nok av de som har mistet lisensen sin og dermed blir arbeidsledige etter å ha hatt personlige og seksuelle relasjoner til pasienter både inne på helseinstitusjoner og utenfor, noen under behandling og andre etter avsluttet behandlingsansvar. Så her bør alle som er glade i yrket sitt og jobnen sin trø varsomt. Anonymkode: e73d1...57f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #12 Skrevet 16. desember 2017 Man skal ikke inngå et forhold til pasient som er under behandling på avdelingen en jobber. Kort forklart! Anonymkode: 878fd...162
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #13 Skrevet 17. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke inngå et forhold til pasient som er under behandling på avdelingen en jobber. Kort forklart! Anonymkode: 878fd...162 Ja, men hva etter behandlingen er avsluttet? Jeg skjønner jo at man ikke skal inngå forhold under behandling, det er jo åpenbart, men det er altså etter behandlingen er avsluttet. Anonymkode: 38627...551
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #14 Skrevet 17. desember 2017 Vernepleier her. Jobber på sykehuset. Ikke sjans for at ansatte på divisjonen min får bli kjærester med pasientene sine. Vet om en mannlig sykepleier som ble sammen med en pasient, han fikk sparken. Anonymkode: 639d0...7d1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #15 Skrevet 17. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vernepleier her. Jobber på sykehuset. Ikke sjans for at ansatte på divisjonen min får bli kjærester med pasientene sine. Vet om en mannlig sykepleier som ble sammen med en pasient, han fikk sparken. Anonymkode: 639d0...7d1 De får ikke sparken utrn videre, det må kjørers oppsigelsessak eller avsjedelsessak og i tillegg blir det gjerne en rettssak i kjølvannet av disse sakene. Anonymkode: e73d1...57f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #16 Skrevet 17. desember 2017 På 09.02.2017 den 19.43, AnonymBruker skrev: Nå er jeg "bare" en sykepleier, men har aldri hørt at det finnes bestemte regler for hverken det ene eller det andre. Likevel, som helsepersonell skal man være ekstremt bevisst sitt etiske ansvar, og sette pasienten og profesjonaliteten høyere enn egne følelser. Jeg vil tro det er avhengig av det enkelte tilfellet. Om en fysioterapeut finner lykken med en pasient tenker jeg ikke det er noen katastrofe, om det gjøres på riktig måte. En psykiater og en innlagt pasient derimot, kan jeg vanskelig se for meg at kan løses på en god måte. Det handler vel litt om "maktforholdet" blant annet. Anonymkode: 93728...729 Jeg ble ekstremt knyttet til min psykiater som jeg hadde, og han ble knyttet til meg. Han sa rett ut at jeg "er ikke som alle andre pasienter", han strøk meg på kinnet og han brydde seg genuint om meg. Vi hadde fantastisk kjemi og jeg har aldri noen sinne møtt noen som han. Aldri hatt noe håp om forhold, da han har kjæreste og jeg visste det ikke gikk. Men det er altså slik, at vi kan ikke en gang være venner. Han har fått "streng" beskjed fra ledelsen om å ikke respondere på noen som helst kontakt, og jeg har fått beskjed om at relasjonen er fullstendig over. Det river meg i fillebiter. Poenget mitt er, at det er bestemte regler for dette. Det er ikke lov i det hele tatt at en lege blir sammen med en pasient. Eller blir venn med en pasient, for den saks skyld. Jeg hadde ikke følt at det var noe maktforhold som var skjevt. Sånn sett bort fra at jeg respekterer denne mannen veldig, og synes han er utrolig dyktig både som psykiater, men også hvordan han er som person. Det er helt forferdelig å ikke ha kontakt med han lenger. Jeg tenker på han x antall ganger om dagen. Lurer på hvor ofte han tenker på meg, eller om han har løsrevet seg helt fra meg..Det suger. Anonymkode: a14d5...9c4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #17 Skrevet 17. desember 2017 https://sykepleien.no/2015/03/av-omsorg-gror-det-folelser Anonymkode: b7763...49d
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #18 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 17.12.2017 den 0.31): Dette lurer jeg også på. Man hører alltid om lege, psykolog o.s.v, men hva med det andre som blir nevnt her? Er det ikke rom for skjønn om man etter en tid dater en tidligere fysioterpaut som man har vært for en kort behandling som aldri vil gjenta seg? Anonymkode: 38627...551 Lurer på det her egentlig..kan en fysioterapeut date tidligere pasient?🤨 Anonymkode: 8e98d...113
Hannah80 Skrevet 28. juli 2021 #20 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen som vet? Anonymkode: 8e98d...113 Nei. Det er strengt forbudt. https://fysioterapeuten.no/autorisasjon-helsetilsynet/nar-fysioterapeuten-forelsker-seg-i-en-pasient/118164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå