Gå til innhold

Risboller

Christy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De bør oppbevares kjølig i et kjøleskap eller i en fryser. Ja, for de kan faktisk fryses med hell. Sjokoladen har lett for å bli klinete når den er i romtemperatur for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min favorittoppskrift. Den er med smør og ikke delfiafett som jeg synes smaker utrolig ekkelt.

Risboller

3 ss fløte

1 plate kokesjokolade

50 g meierismør

2 ts vaniljesukker

5 dl puffet ris

Smelt sjokoladen med kremfløte. Rør inn smøret til det har smeltet. Smak til med vaniljesukker. Bland i puffet ris. Legg små boller av blandingen på bakepapir eller i muffinsformer. La stivne i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppskrift med delfiafett, den er kjempegod! (Og jeg liker IKKE delfiakake)

150 g delfiafett

1 egg

150 g melis

2 ss kakao

2 ss kaffe

1 ts vaniljesukker

ris

Smelt delfiafett. Pisk egg og melis, bland sammen med resten, risen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er med smør og ikke delfiafett som jeg synes smaker utrolig ekkelt.

Synes du at risboller med delfiafett smaker vondt, eller tenker du på at selve defiafettet smaker vondt?

Spør fordi delfiafett av og til kan få en ekkel bismak som jeg kjenner veldig godt.

Kokosfett tar veldig lett til seg smak fra andre matvarer.

Før smeltet jeg alltid fettet i en liten kasserolle jeg har som passer akkurat til én pakke delfiafett. Og jeg skjønte ikke hvorfor den bismaken alltid dukket opp.

Men så kom jeg på at jeg alltid bruker den kasserollen til å koke egg i. Nå smelter jeg kokosfett i en annen kasserolle, og bismaken er borte. Vet ikke om teorien min stemmer, men slik ble det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke litt mer ris enn oppskriften på Delfia-pakken sier. Da blir det ikke fullt så mye sjokolade. Oppbevarer alltid risboller i fryseren. De tiner så kjapt at det er ikke noe problem og så blir det mindre klin når man skal spise de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min favorittoppskrift. Den er med smør og ikke delfiafett som jeg synes smaker utrolig ekkelt.

Risboller

3 ss fløte

1 plate kokesjokolade

50 g meierismør

2 ts vaniljesukker

5 dl puffet ris

Smelt sjokoladen med kremfløte. Rør inn smøret til det har smeltet. Smak til med vaniljesukker. Bland i puffet ris. Legg små boller av blandingen på bakepapir eller i muffinsformer. La stivne i kjøleskap.

Disse har jeg laget, ble KJEMPE gode. Hadden noen barn på besøk i helgen, og det er første gangen jeg har sett de "raide" kakefatet for risboller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Risboller

3 ss fløte

1 plate kokesjokolade

50 g meierismør

2 ts vaniljesukker

5 dl puffet ris

Hvor mange risboller blir dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du at risboller med delfiafett smaker vondt, eller tenker du på at selve defiafettet smaker vondt?

Begge deler. Delfiafett i seg selv smaker pyton og blir ikke noe bedre selv om den er blandet med andre ting.

Den personen over her som påstår at delfiafett ikke har smak må ha noe galt med smaksløkene sine, delfiafett er ikke smakløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange risboller blir dette?

Skal vi se... jeg har dem oppi slike små muffinsformer av papir og det blir vel ca 20-25 stk avhengig av hvor mye du fyller dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget nettopp disse, og laget de i den størrelsen jeg er vant til. Dvs godt fylte muffinsformer, og da ble det ikke mer enn 13 stykker, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...