Gå til innhold

Hvordan vasker du klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir egentlig blaffen i hvordan jeg vasker tøy, og det ender opp med at noe av tøyet ender opp litt.. annerledes.. en da jeg kjøpte det. Jeg tar hensyn til:
30-vask
60-vask
90-vask
Ullvask

That's it. Ingen "sort og hvitt" eller "kulørt-hvitt", her.. Og JA... jeg har endt opp med noen hvite plagg som ble rosa eller blå.. Så det straffer seg tydeligvis, innimellom. Men nå har det oppstått et problem med vaskemaskinen min (den dyre, fine maskinen min.. grr). Den lager hull i tøyet mitt. Hva kan være galt?? Bare sånn når vi er inne på temaet.

Hender også jeg vasker 40-vask på 60 grader. Og noen ganger glemmer jeg meg og putter tøy i tørketrommelen som ikke skal være der. En gang vasket jeg en ullue på ullprog, dog 40 og ikke 30 grader. Den passer til en dukke nå, for å si det sånn. 

Ja, hvordan vasker du tøy? Tar du alle hensyn? Eller er det litt slump? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt mørkt eller litt farget for seg, 40 grader. Vrengt dongeri for seg selv, 30 grader. Bomullsgreier (håndduker, kluter, t-skjorter, truser, sokker..) 60 grader, 90% er hvitt, resten kan være grått, litt blått, kanskje sniker det seg inn noe utvaska rosa.. Ull 30 grader. 

Husker du å lukke alle glidelåser før du vasker? 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg tar mange hensyn, i alle fall når det gjelder plagg jeg ønsker å bevare litt ekstra. En gammel hvit T-skjorte, som alt er blitt grå, kan vaskes på de fleste temperaturer og med alle farger for min del, men ellers sorterer jeg masse:

• ull
  • silke og annen veldig skjør vask/håndvask
  • lys 40
  • mørk 40
  • lys 60
  • mørk 60
  • kokvask

Det produseres veldig ulike mengder av de ulike fraksjonene hos oss, så jeg har ikke en skittentøyskurv til hver. 

Når det gjelder hull i klærne: glidelåser og andre metalldeler er ofte synderen. Husk å lukke alle glidelåser og knepp alle metallknapper før vask, og vask gjerne med vranga ut. 

Skrevet
1 minutt siden, GulSol skrev:

Alt mørkt eller litt farget for seg, 40 grader. Vrengt dongeri for seg selv, 30 grader. Bomullsgreier (håndduker, kluter, t-skjorter, truser, sokker..) 60 grader, 90% er hvitt, resten kan være grått, litt blått, kanskje sniker det seg inn noe utvaska rosa.. Ull 30 grader. 

Husker du å lukke alle glidelåser før du vasker? 

Høres ut som du tenker mye når du vasker da :) Her må det gå på autopilot, for det er mye som skal vaskes.. hver dag.. Rekker ikke, har ikke noe system annet enn sånne stålkurver der jeg sorterer 40, 60, finvask og ull. Ikke etter farge. Har dog ikke skjønt hva som er finvask på maskinen enda, så vasker på ullprog.

Ja, vet du. DET husker jeg som oftest, av en eller annen årsak. Har ikke mye vanlig tøy med glidelåser, men yttertøy er det jo glidelåser på, og yttertøy er jeg litt forsiktig med etter jeg ødela et plagg med "overvasking" :(

Skrevet

Du er slurvete og tror åpenbart at det er skikkelig kult. Skjerp deg. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Margit Spat skrev:

Jeg tar mange hensyn, i alle fall når det gjelder plagg jeg ønsker å bevare litt ekstra. En gammel hvit T-skjorte, som alt er blitt grå, kan vaskes på de fleste temperaturer og med alle farger for min del, men ellers sorterer jeg masse:

• ull
  • silke og annen veldig skjør vask/håndvask
  • lys 40
  • mørk 40
  • lys 60
  • mørk 60
  • kokvask

Det produseres veldig ulike mengder av de ulike fraksjonene hos oss, så jeg har ikke en skittentøyskurv til hver. 

Når det gjelder hull i klærne: glidelåser og andre metalldeler er ofte synderen. Husk å lukke alle glidelåser og knepp alle metallknapper før vask, og vask gjerne med vranga ut. 

Ja, må huske det med knapper.. tenkte kanskje det var noe i sjølve maskina som ødelegger? Særlig ulltøy blir lett ødelagt.. de nye sokkene mine har fått hull og.

Skrevet
Akkurat nå, Antoinette skrev:

Du er slurvete og tror åpenbart at det er skikkelig kult. Skjerp deg. 

Ja, jeg har alltid trodd det var så jævlig kult å være slurvete. 

Men jeg er ikke slurvete, da. Sånn bortsett fra at jeg ikke er det, så har du helt rett. 

Skrevet
9 timer siden, MissMas skrev:

Høres ut som du tenker mye når du vasker da :) Her må det gå på autopilot, for det er mye som skal vaskes.. hver dag.. Rekker ikke, har ikke noe system annet enn sånne stålkurver der jeg sorterer 40, 60, finvask og ull. Ikke etter farge. Har dog ikke skjønt hva som er finvask på maskinen enda, så vasker på ullprog.

Ja, vet du. DET husker jeg som oftest, av en eller annen årsak. Har ikke mye vanlig tøy med glidelåser, men yttertøy er det jo glidelåser på, og yttertøy er jeg litt forsiktig med etter jeg ødela et plagg med "overvasking" :(

Hehe, går nok på autopilot her også. Alt mørkt på 40, alt hvitt på 60. Greit når alle klær er mørke og alle håndduker hvite. 

Skrevet

Jeg sorterer i mange ulike kategorier:

40 g hvit/lys (eks hvite t-skjorter)

60 g hvit/lys (kjøkkenhåndklær, hvite håndklær, sengetøy, hvite truser) Noen ganger kjører jeg denne på 90 g i stedet. Avhengig av hvor skittene klærne er.

40 g mørk (t-skjorter, sokker, bukser og gensere)

60 g mørk (fargede håndklær, av og til sokker, truser)

40 g rød/rosa-vask (hovedsakelig barneklær. røde tekstiler farger gjerne av i lang tid - så de unngår jeg å vaske sammen med andre farger).

Ullvask - 30 grader

Finvask - 30 grader (pene skjorter, selskapsklær)

Siden vi er mange i husholdningen fungerer det fint å sortere mange kategorier. Jeg tror at dersom man bare er en eller to så vil det ta lang tid før man fyller opp en maskin, dersom man sorterer slik.

Skrevet
Akkurat nå, GulSol skrev:

Hehe, går nok på autopilot her også. Alt mørkt på 40, alt hvitt på 60. Greit når alle klær er mørke og alle håndduker hvite. 

Ja, det er jo kjekt :) Her er det i alle regnbuens farger.. og etter jula kom det litt hvitt også! Jeg kjøper aldri hvitt, fordi jeg vet at jeg ikke holder det hvitt. Men det har gått greit enn så lenge :) Har faktisk "hvitt" vaskepulver, glemmer bare å bruke det. Er mye mas her, mye stress, så tenker som oftest bare: "Nå MÅ jeg sette på en vask med tøy, og det må ta maks 4 minutter" :)

Har dog et ønske om å bli litt flinkere med det hvite.. Jaja.. jo.. jeg er egentlig fornøyd med egeninnsats, var bare nysgjerrig på hva andre gjør:Knegg:

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Binke skrev:

Jeg sorterer i mange ulike kategorier:

40 g hvit/lys (eks hvite t-skjorter)

60 g hvit/lys (kjøkkenhåndklær, hvite håndklær, sengetøy, hvite truser) Noen ganger kjører jeg denne på 90 g i stedet. Avhengig av hvor skittene klærne er.

40 g mørk (t-skjorter, sokker, bukser og gensere)

60 g mørk (fargede håndklær, av og til sokker, truser)

40 g rød/rosa-vask (hovedsakelig barneklær. røde tekstiler farger gjerne av i lang tid - så de unngår jeg å vaske sammen med andre farger).

Ullvask - 30 grader

Finvask - 30 grader (pene skjorter, selskapsklær)

Siden vi er mange i husholdningen fungerer det fint å sortere mange kategorier. Jeg tror at dersom man bare er en eller to så vil det ta lang tid før man fyller opp en maskin, dersom man sorterer slik.

Har du 1 kurv til hver, da? 

Endret av MissMas
Skrevet

Tror egentlig jeg har alt for mye klær. Alt for mye. Går gjennom alt sammen 3-4 ganger i året, og kaster/gir bort mye, men likevel så har jeg for mye. Tror de formerer seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva som gjør at maskinen sliter hull på klærne dine, det blir bare gjetting, men kan det være at du stapper den for full så klærne slites for hardt mot tromben eller at det er glidelåser som river opp tøyet?

Jeg har blitt mer påpasselig med hvordan jeg vasker klær med årene. Har også hatt mine fadeser med fine ullklær som har kommet ut av maskinen i dukkestørrelse :) Det er i grunnen ikke så dumt å sjekke vaskelappene på klærne. Jeg vasker hvitt og kulørt for seg og bruker vaskemiddel beregnet for hvitt og kulørt. Sønnen har noen gensere der ermene er mørkeblå og bolen hvit, og dem kjører jeg på hvitvask for å unngå at de skal bli mørkeblå og lyseblå/grå. Hvite klær trenger vaskemiddel med blekemiddel i seg for å forbli hvite. Ull vasker jeg alltid på 30 grader, og alltid med Milo.

Skyllemiddel er også en ting å tenke på. Det ødelegger ulla fullstendig, så det må man ikke finne på å bruke. Jeg bruker det heller ikke på sengetøy, for det virker for meg som det nesten kapsler inn stoffet. Hvis man merker at man svetter om natta kan det være lurt å droppe skyllemiddelet og se om det hjelper. 

Skrevet

Mørkt 40 grader

Hvitt 40

Farger 40

Ull

60 grader (håndklær/undertøy/sengtøy)

Evt Skånvask for finere klær

Anonymkode: 4ed5e...f96

Skrevet
1 minutt siden, antbug skrev:

Jeg vet ikke hva som gjør at maskinen sliter hull på klærne dine, det blir bare gjetting, men kan det være at du stapper den for full så klærne slites for hardt mot tromben eller at det er glidelåser som river opp tøyet?

Jeg har blitt mer påpasselig med hvordan jeg vasker klær med årene. Har også hatt mine fadeser med fine ullklær som har kommet ut av maskinen i dukkestørrelse :) Det er i grunnen ikke så dumt å sjekke vaskelappene på klærne. Jeg vasker hvitt og kulørt for seg og bruker vaskemiddel beregnet for hvitt og kulørt. Sønnen har noen gensere der ermene er mørkeblå og bolen hvit, og dem kjører jeg på hvitvask for å unngå at de skal bli mørkeblå og lyseblå/grå. Hvite klær trenger vaskemiddel med blekemiddel i seg for å forbli hvite. Ull vasker jeg alltid på 30 grader, og alltid med Milo.

Skyllemiddel er også en ting å tenke på. Det ødelegger ulla fullstendig, så det må man ikke finne på å bruke. Jeg bruker det heller ikke på sengetøy, for det virker for meg som det nesten kapsler inn stoffet. Hvis man merker at man svetter om natta kan det være lurt å droppe skyllemiddelet og se om det hjelper. 

Kanskje. Har hendt jeg har stappet den veldig full. Skal være så miljøvennlig veit du (jada, så har jeg tørketrommel:frkk:). Kan prøve å ha mindre tøy oppi og passe på glidelåser og knapper. 

Stort sett går ulltøy greit da, men dette var faktisk en lue som hadde fått masse flekker på seg. Når jeg tenker meg om så tenkte jeg "nå får det briste eller bære", og vasket den på 40 graders flekkfjerningsprogram (med milo..hihi), så var egentlig innstilt på at den skulle bli ødelagt - men ga den en siste sjanse før den gikk i søpla. Gallesåpe har jeg heller dårlig erfaring med. Det var egentlig bare et eksperiment, hehe.

Men jeg tar meg selv i å tenke at det ikke gjør noe. At jeg ikke bryr meg om at klærne blir ødelagte, det er jo bare klær..? Jeg klarer ikke å få en ansvarsfølelse i forhold til å beholde en t-skjorte i kanskje 5 år. Ser andre i familien tar vare på så mye, noen (få) har vel hatt en jakke i 20 år og den er like fin. Skjønner ikke hvordan det går an, her varer en jakke maks 3 sesonger. En jakke fikk jeg i våres, og nå er det bare å hive. Ikke pga dårlig vasking altså, men fordi den er hvit og har fått sandflekker som ikke går bort med noe som helst. 

Er litt forsiktig med skyllemiddel ja :) Bruker det på håndklær.. Har heldigvis ikke trøbbel med nattesvette.

Skrevet

Tja

90/60 grader håndklær, annet mørkt som er gammelt o,l truser og sønnens litt ekle boksere

40 grader diverse

har jeg noe hvitt tar det evigheter før det blir vasket har en hvit skjorte +en hvit ting som har ventet evig lenge på vask, blir så bortvasket å vaske 2 ting. Generelt eier jeg få hvite ting nettop pga stress rundt klesvask. Når det først vaskes bruker jeg vaskemiddel for hvite klær.

40/30 ullvask med milo dette går det mye av,  har mye ulltøy :)

det er vell i grunn slik jeg vasker, bruker sjeldent tøymykner.

Jeg har heller ikke tid til alt dette pirket rundt vask, her må det skje raskt, vi er og bare to så får aldri satt på vask om jeg skal sortere så inn i granskauen mye ;)

Har en sånn regel om at klesvasken aldri skal overstige skittentøyskorga og jeg skal aldri ha mer enn ei korg:fnise:

• Liker 1
Skrevet

-30 grader 

-40 grader (alt samla med mindre eg har eit raudt, nytt klesplagg og eit plagg med kvite detaljer på)

-60 grader

-Kvitt 40 grader (med mindre eg har vaska det tusen gonger før. Då går det i vanleg 40-vask.)

-Ull

Og det er det. Eg har berre ein skittentøyskurv, så alt samles der og sorteres på vaskeriet.

Skrevet
33 minutter siden, MissMas skrev:

Har du 1 kurv til hver, da? 

Ja! Har to kurvstativer under benken på vaskerommet. Veldig praktisk! Alle skitne klær blir sortert med det samme. Nå en kurv er full, er det på tide å sette på vaskemaskinen.

Skrevet
2 minutter siden, Binke skrev:

Ja! Har to kurvstativer under benken på vaskerommet. Veldig praktisk! Alle skitne klær blir sortert med det samme. Nå en kurv er full, er det på tide å sette på vaskemaskinen.

Kjekt når du bare trenger to stativer. Her har jeg 15 eller 20 kurver. HAHA... alle er ikke helt fulle, men

Skrevet (endret)

Jeans  30

T-kjorter, gensere og topper 40

Undertøy 60

Og håndklær og sengetøy 90

Så sorterer jeg hvit/grått, mørkt og farget tøy :)

Endret av malla1992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...