Gå til innhold

Noen som har klaget på et sykehus/en lege og opplevd forandring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke erstatningsklage, men en klage på behandling på sykehus/av lege. Noen som har opplevd at sykehuset eller legen tok det på alvor? Skjedde det noen forandringer? Hvordan var tilbakemeldingen du fikk? 

Takk for at du holder deg til tema :)

Anonymkode: 4edb7...5be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dte kommer jo an på hvilken lege/sykehus du vil klage til. Sjekk renome før du klager, for du risikerer represalier, og de represaliene går utover din helse. Dersom en klager på mitt lokale sykehus havner en på "magisk" vis utenfor alle timelister, innkallinger og diverse inntil en klager lengre oppover. Av en eller annen grunn har sykehuset få klager. :ironi: 

Anonymkode: 69284...db5

Skrevet

Det spørs jo hva du klager på, om det er begått en reell feil eller om du er en av disse som føler at ting burde vært gjort annerledes. Mange som klager har jo null innsikt i hvordan sykehus drives, og klager på ting som er feil eller avvik, som ventetid i akuttmottak/røntgen/på portør, liker ikke maten, fikk ikke enerom, likte ikke sidemannen, syns ikke jeg ble prioritert raskt nok (du vet selvfølgelig ikke hva som feilte alle de andre som lå der), fikk ikke den medisinene jeg ville ha (som det ikke var indikasjon for),  ble utredet for seint (så har de selv utsatt og avbestilt timene flere ganger først), fikk mannlig lege enda jeg ønsket kvinnelig (du kan ikke velge kjønn) osv. Hvis det du klager på er reelt manglefull behandling, feilbehandling eller alvorlige bivirkninger som ikke blir fulgt opp eller du burde blitt informert om, så bør du klage. Hvordan klagen behandles kommer selvfølgelig an på alvorlighetsgraden, de kan rette opp i behandling/følgetilstander, tilbud om nye behandling/utredning eller endring av rutiner. Høyst sannsynlig vil du ikke få mer enn et brev der det står at klagen er motatt, takker for tilbakemelding, vi skal se på saken og gjenngå våre rutiner. Du bør i alle fall ikke forvente mer enn det, og heller bli positiv overrasket om du får noe mer som går i din retning hvis du har krav på det.

Anonymkode: a4cb6...303

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :) Jeg ønsker tilbakemelding, ja, så vet jeg i det minste at det har blitt lest. Det skriver jeg i brevet og. Har egentlig ingen forventning utover det, men jeg håper jo at de tar det på alvor. Det må være lov å ha et håp om det, i det minste. Så andre slipper å oppleve det jeg måtte oppleve.

Skrevet

Jeg har bare klaget muntlig direkte til den aktuelle legen, men det førte til umiddelbar bedring. Jeg fikk til og med en unnskyldning :) 

Skrevet
23 minutter siden, antbug skrev:

Jeg har bare klaget muntlig direkte til den aktuelle legen, men det førte til umiddelbar bedring. Jeg fikk til og med en unnskyldning :) 

Var det fastlege? Jeg lurer liksom litt på hvor greit det er å si til legen sin om man tenker at noe kunne vært annerledes, men det er ikke snakk om å klage heller. Men er uansett redd for at det blir tatt ille opp av vedkommende.

Anonymkode: ed675...d22

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det fastlege? Jeg lurer liksom litt på hvor greit det er å si til legen sin om man tenker at noe kunne vært annerledes, men det er ikke snakk om å klage heller. Men er uansett redd for at det blir tatt ille opp av vedkommende.

Anonymkode: ed675...d22

Nei, det var en spesialist jeg møter når jeg må legges inn på sykehuset på grunn av en kronisk sykdom jeg har. Jeg tror man kan ta opp det meste hvis man bare tenker litt over hvordan man ordlegger seg. Hvis man går aggressivt ut går folk i forsvar og slår enten tilbake eller nekter for at noe er galt, men hvis man forholder seg saklig og vennlig er de mer imøtekommende. Jeg er sånn selv også og pleier å spørre meg selv hvordan jeg hadde ønsket at folk skulle ta opp noe vanskelig med meg. Lykke til da, hva du nå velger å gjøre :)

Skrevet
På Thursday, February 09, 2017 den 9.06, AnonymBruker skrev:

Ikke erstatningsklage, men en klage på behandling på sykehus/av lege. Noen som har opplevd at sykehuset eller legen tok det på alvor? Skjedde det noen forandringer? Hvordan var tilbakemeldingen du fikk? 

Takk for at du holder deg til tema :)

Å legge denne typen saker ut på nettet er lite smart. Har du noe å klage på, så går du til Helsetilsynet eller Pasientombudene. ,an klager ikke på alvorligere forhold på selve sykehuset. 

Anonymkode: 2e16e...c3c

Skrevet

Jeg har klaget på feilbehandling på sykehus som kunne fått fatalt utfall. Jeg fikk (selvsagt) tilbakemelding, men uten at de tok ansvar for det som skjedde (men jeg forventet forsåvidt ikke annet). Jeg fikk tilbud om å komme og snakke med dem slik at de kunne forklare hva som hadde skjedd og hvorfor de gjorde som de gjorde, men jeg anså ikke dette som noe som ville være til min fordel. Jeg fikk mye hjelp av Pasientombudet eller hva de nå het på den tiden og fikk råd om hva jeg skulle gjøre videre osv. Planen var å ta klagen videre, men jeg hadde rett og slett ikke energi til det siden jeg på det tidspunktet holdt på å komme meg etter det som skjedde og jeg valgte til slutt å bare la det ligge. 

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Ja så og si så har jeg det. Var da en sykepleier som hjalp meg, ble sendt inn avvik på legen. Han beklaget seg personlig til meg. Han ga uttrykk for at han tok det til seg. Gikk litt stille I dørene etterpå.

Skrevet

Jeg klaget på feilbehandling (jeg dro rett fra sykehuset til Volvat hvor jeg fikk ordentlig hjelp, og de mente mine symptomer var klassiske og umulig å ta feil av) og stygg oppførsel av legen. Sendte klagen til sykehuset, men fikk svar fra den aktuelle legen hvor han benektet det hele. Fikk aldri noen unnskyldning. 

Anonymkode: fd47b...257

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klaget på feilbehandling (jeg dro rett fra sykehuset til Volvat hvor jeg fikk ordentlig hjelp, og de mente mine symptomer var klassiske og umulig å ta feil av) og stygg oppførsel av legen. Sendte klagen til sykehuset, men fikk svar fra den aktuelle legen hvor han benektet det hele. Fikk aldri noen unnskyldning. 

Anonymkode: fd47b...257

Så lenge du har fått feilbehandling som førte til merutgifter for deg, må du da ha krav på erstatning og oppreisning dersom du klager til NPE. Alt for få pasienter klager på de tusenvis av feil som daglig gjøres i helsevesenet. Det er også viktig å sende klage til fylkeslegen slik at udugelige leger kan bli sparket og eventuelt miste sin autorisasjon. En hver pasient må ha krav på rask og korrekt diagnose og optimal behandling hver gang h*n har behov for dette.

Anonymkode: 976b6...932

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å legge denne typen saker ut på nettet er lite smart. Har du noe å klage på, så går du til Helsetilsynet eller Pasientombudene. ,an klager ikke på alvorligere forhold på selve sykehuset. 

Anonymkode: 2e16e...c3c

Nettet? Det er snakk om brevpost

Skrevet

Jeg klaget en gang sykehuset inn til fylkeslegen. Fylkeslegen opprettet en tilsynsak. Det endte med et møte mellom fylkeslegen, sykehuset, fastlegen, pasientombudet og meg.  Jeg fikk en uforbeholden unnskyldning fra sykehuset. Ved senere innleggelser har alt vært bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...