Gå til innhold

Noen som har erfaring med kvalitative intervjuer? - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er i gang med bacheloroppgaven min hvor jeg har tenkt å blant annet bruke halvstrukturerte intervju som metode (i tillegg til litteraturgjennomgang). Jeg gjorde det kanskje litt vanskelig for meg selv, i og med at jeg valgte et tema som begrenser hvem som er relevante informanter, dvs. at jeg kan ikke spør ¨hvem som helst¨. Jeg har tatt kontakt med relevante organisasjoner og fått dem til å legge ut en utlysning for meg på facebooksiden deres, men har ikke fått noe napp enda, og jeg kjenner dette får meg til å stresse litt i forhold til hele bacheloroppgaven min.

Er det noen som har tips til hvordan man kan øke sjansen for å få personer som kan stille opp på intervju? Er det også noen som har erfaring på om det er enklere å få folk til å ta en spørreundersøkelse i forhold til å stille opp på personlig intervju dersom jeg heller velger å vinkle det til en kvantitativ undersøkelse?

Anonymkode: 85f0d...bd0

Skrevet

Hvor mange stp. er bacheloroppgaven?

Anonymkode: 30a90...80c

Skrevet

20 studiepoeng.

TS.

Anonymkode: 85f0d...bd0

Skrevet

Mener ikke å være festbrems her nå, men er du klar over hvor mye arbeid dette kommer til å bli? Finne informanter, lage intervjuguide, utføre intervjuer og ikke minst all transkriberingen. Hva slags fag er dette, hvor mange informanter synes du at du trenger?

Du kan ikke heller "uten videre" gå fra kvalitativt til kvantitativt opplegg. Og dersom du skulle gå i gang med spørreundersøkelser trenger du ørten informanter, samt du må lage ditt eget datasett. Jeg kan love deg at det er mye arbeid. Det er klart at det kan være enklere å få folk til å fylle ut et skjema fremfor å være med på et intervju, spørsmålet er imidlertid hvor mye du vil få ut av en spørreundersøkelse. Jeg tror det er generelt ganske vanskelig for en bachelorstudent å skaffe nok og gode informanter.

Anonymkode: 30a90...80c

• Liker 1
Skrevet

Du bør spørre personer som kan være relevant direkte. Kanskje den personen vet om noen andre osv. Kanskje har noen av de organisasjonene du har kontaktet ett møte du kan stille opp på for å informere om prosjektet? Det som ofte er med kvalitative forskningsprosjekter er jo at de omhandler personlige temaer, noe som igjen gjør det vanskelig å rekruttere informanter. Pga. dette må du være litt mer frempå i rekrutteringen og ikke bare forvente at folk tar kontakt etter å ha sett et innlegg på facebook. Du må også være tydelig på at du kommer til informantene ved et evt. intervju, de skal ikke måtte komme til deg.

Du trenger jo sikkert ikke så mange informanter. Skriver selv master nå der jeg har brukt halvstrukturert intervju som metode. Jeg intervjuet kun seks personer. Det ene intervjuet er på en time, de andre på 15-20 minutter. Transkriberingen tar ufattelig lang tid. Etter transkriberingen skal materialet både kodes, analyseres og tolkes. Skulle jeg gjort noe lignende på bacheloren hadde jeg ikke hatt så "mange" intervju da oppgaven er mye mindre. Skal du gjennomføre intervju bør du også bruke lydopptak og da må sannsynligvis prosjektet meldes inn til NSD.

Bruker du spørreundersøkelse er det kanskje lettere å få folk til å svare, men du blir kanskje mer avhengig av å få mange svar. Så det er ikke nødvendigvis lettere, spesielt hvis målgruppen i utgangspunktet er begrenset. 

Anonymkode: 0f483...a9c

Skrevet

Jeg vil tro det er lettere med kvantitativt siden det er enklere å analysere da det tar kortere tid, kvalitativt kan ta endel tid pga det er mer transkribering. Men samtidig er det færre som må intervjues. Velger du kvantitativ så velg analyse verktøy som er blitt brukt før, ikke finn på å lage noe helt nytt (spørreundersøkelser som er blitt brukt før)! I min masteroppg analyserte jeg spørreundersøkelsene med statistikk programmet SPSS. Jeg fikk 160 respondenter ved å bare bruke Facebook. 

Men siden det er bachelor nivå du studerer så mener jeg at du må velge det absolutt enkleste siden du hverken må skrive så mye eller utbrodere så mye som en master. Når du først begynner så kan plutselig oppg blir mye mer massiv enn tenkt..

Anonymkode: 37ca9...c85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...