AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 Jeg har totalt mistet gnisten og motivasjon i jobben min og har så smått begynt å tenke på å bytte jobb. Jobben er Ok, men jeg er ikke lykkelig. Jeg kjenner ett sug i magen hver gang jeg drar på jobb og kjenner at jeg ikke orker mer. På en av mine fridager kom jeg over ett barn som hadde kommet seg bort fra barnehagen. Etter mye leting, (ingen tok tlfn som var på vesten) fant jeg barnehagen og de var så stresset at de ikke merket at de manglet ett barn. Så jeg tilbød meg å hjelpe til ut dagen noe de takket ja til. Jeg fikk høre at de var meget underbemannet grunnet sykdom og var desperate. På min side viste jeg frem ID, adresse nåværende arbeidsgiver og vikarbyrå for å forsikre dem om at jeg ikke hadde onde hensikter. I tillegg kontaktet jeg en bekjent i barnevernet. Jeg var heller aldri alene med barna. Den dagen kom jeg hjem til mannen min med ett smil om munnen. Han rådet meg til å bytte jobb og kanskje starte på en utdannelse rettet mot barnehage. Vi er foreløpig ufrivillig barnløs, men jeg har alltid vært glad i barn og omgås ofte barn. Jeg har snust litt barne- og ungdomsarbeiderstudiet og lurte litt på lønn og selve studiet. Hvem kan jeg kontakte for å vite mer om dette. Jeg ser at snittlønna på barne og ungdomsarbeider ligger på 330 000kr i året. Stemmer det? Dette er ca halvparten av det jeg tjener nå. Jeg er 34 og føler meg egentlig for gsmmel til å starte på noe studier. Derfor er jeg mest nysgjerrig på barne- og ungdomsarbeider. Men hvordan er lærlinglønna, lærlingtiden og studiet? Hvordan er det å jobbe i barnehagen? Anonymkode: 27c14...796
Gjest Frk. Violeta Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 Du vil bruke kortere tid på å utdanne deg til barnehagelærer (før kalt førskolelærer) enn på å ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, i alle fall om du allerede har studiekompetanse. Og lønna di vil være LANGT høyere som barnehagelærer, så jeg anbefaler deg mye heller det. Tviler sterk på at den snittlønna du har funnet stemmer, det må i alle fall være for de med full ansinitet. Mener barnehagelærer starter på rundt 420 000 i året, men man stiger raskt. Tar du barnehagelærer + et år med matte/norsk kan du dessuten jobbe i 1.-4. Klasse i grunnskolen. Da stiger også lønna, og du får tatt ut alt avspaseringen din i høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og 6 ukers sommerferie.
Gjest Frk. Violeta Skrevet 8. februar 2017 #3 Skrevet 8. februar 2017 Fagbrev tar 2 års vgs + 2 år i lære med møkkalønn. Barnehagelærer-bacheloren tar 3 år. Mye praksis i studiet, ubetalt riktignok, men det går opp i opp med ett år mindre utdanning (hvis du har studiekompetanse vel og merke), mer lønn og høyere status. Arbeidsoppgavene er dessuten mer varierte.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 7 timer siden, Frk. Violeta skrev: Du vil bruke kortere tid på å utdanne deg til barnehagelærer (før kalt førskolelærer) enn på å ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, i alle fall om du allerede har studiekompetanse. Og lønna di vil være LANGT høyere som barnehagelærer, så jeg anbefaler deg mye heller det. Tviler sterk på at den snittlønna du har funnet stemmer, det må i alle fall være for de med full ansinitet. Mener barnehagelærer starter på rundt 420 000 i året, men man stiger raskt. Tar du barnehagelærer + et år med matte/norsk kan du dessuten jobbe i 1.-4. Klasse i grunnskolen. Da stiger også lønna, og du får tatt ut alt avspaseringen din i høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og 6 ukers sommerferie. Tusen takk for svar. Er det mulig å kombinere jobb i barnehagen og studier? Det blir en veldig stor overgang fra å ha god lønn til å ikke ha noe eller veldig lite. Vi har et boliglån å betjene. Anonymkode: 27c14...796
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 7 timer siden, Frk. Violeta skrev: Du vil bruke kortere tid på å utdanne deg til barnehagelærer (før kalt førskolelærer) enn på å ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, i alle fall om du allerede har studiekompetanse. Og lønna di vil være LANGT høyere som barnehagelærer, så jeg anbefaler deg mye heller det. Tviler sterk på at den snittlønna du har funnet stemmer, det må i alle fall være for de med full ansinitet. Mener barnehagelærer starter på rundt 420 000 i året, men man stiger raskt. Tar du barnehagelærer + et år med matte/norsk kan du dessuten jobbe i 1.-4. Klasse i grunnskolen. Da stiger også lønna, og du får tatt ut alt avspaseringen din i høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og 6 ukers sommerferie. Her jeg bor ansetter ikke skoler barnehagelærere (eller førskolelærere) lenger, vil ha allmennlærere utdannet for å jobbe i skole. Dette gjelder og ellers i landet.. Barnehagelærere er utdannet for å jobbe i nettopp barnehage! TS: Lykke til med jobbytte! Støtter og at du bør bli barnehagelærer framfor barne-og ungdomsarbeider. For å bli barne- og ungdomsarbeider må du ta utdanning i vgs og du har ssvis studiekompetanse og brukt opp retten din der så da kommer du heller ikke inn der. Men bytt, ingen skal stå i en jobb de ikke har det bra, det blir ikke bra.. Anonymkode: 6acb5...d98
Gjest Frk. Violeta Skrevet 9. februar 2017 #6 Skrevet 9. februar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Er det mulig å kombinere jobb i barnehagen og studier? Det blir en veldig stor overgang fra å ha god lønn til å ikke ha noe eller veldig lite. Vi har et boliglån å betjene. Anonymkode: 27c14...796 Det vet jeg dessverre ikke, for det kommer an på hvordan høyskolen du velger legger opp studiet. En del skoler legger opp til én studiedag i uka, da går det an å jobbe i bhg. Da vil du også rolle sterkere når du søker jobb. Noen høyskoler har heller ingenting obligatorisk oppmøte, og da kan du egentlig jobbe så mye du vil på dagtid, mens det blir harde kvelder og helger med lesing. Kom forresten på i farten her at enkelte skoler tilbyr nettbasert deltidsstudi i barnehagelærer! Det vil ta deg lengre tid å studere ferdig, men du kan jobbe mer eller mindre fult under studiet! 😄 Lykke til! Håper du finner ut av det og kanskje går inn i en av verdens viktigste, beste og mest meningsfylte jobber! 😊
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 17 timer siden, Frk. Violeta skrev: Det vet jeg dessverre ikke, for det kommer an på hvordan høyskolen du velger legger opp studiet. En del skoler legger opp til én studiedag i uka, da går det an å jobbe i bhg. Da vil du også rolle sterkere når du søker jobb. Noen høyskoler har heller ingenting obligatorisk oppmøte, og da kan du egentlig jobbe så mye du vil på dagtid, mens det blir harde kvelder og helger med lesing. Kom forresten på i farten her at enkelte skoler tilbyr nettbasert deltidsstudi i barnehagelærer! Det vil ta deg lengre tid å studere ferdig, men du kan jobbe mer eller mindre fult under studiet! 😄 Lykke til! Håper du finner ut av det og kanskje går inn i en av verdens viktigste, beste og mest meningsfylte jobber! 😊 Tusen takk😊 Det har blitt flere "besøk" i barnehagen siden sist og jeg har også fått levert vandelsattest. Mulig jeg bare er heldig med denne barnehagen, men for ett fantastisk arbeidsplass. Det har blitt mitt høydepunkt i uken å besøke barnehagen og få lov til å ha samlingsstund med de. Jeg jobber gratis, men jeg tenkte jeg skal høre med styrer om en samtaletime for å rådføre meg om evt jobb og studier. De har allerede tilbudt meg jobb, men har takket nei. Jeg vil ikke binde meg i noe før jeg kommer inn på studier. Anonymkode: 27c14...796
Gjest Frk. Violeta Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk😊 Det har blitt flere "besøk" i barnehagen siden sist og jeg har også fått levert vandelsattest. Mulig jeg bare er heldig med denne barnehagen, men for ett fantastisk arbeidsplass. Det har blitt mitt høydepunkt i uken å besøke barnehagen og få lov til å ha samlingsstund med de. Jeg jobber gratis, men jeg tenkte jeg skal høre med styrer om en samtaletime for å rådføre meg om evt jobb og studier. De har allerede tilbudt meg jobb, men har takket nei. Jeg vil ikke binde meg i noe før jeg kommer inn på studier. Anonymkode: 27c14...796 Så kjekt! 😄 Glad på dine vegne Ts! 🎉👏
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå