Zienna Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 Barnebarnet på 7 år fortalte meg i dag at han ikke liker den nye læreren. Da jeg spurte hvorfor, svarte han at det var fordi hun kikket i skolesekken hans hver dag. Bare i hans sekk, sa han, ikke i de andres. Men hva ser hun etter da? spurte jeg. Hun ser i matboksen min, svarte han. Har andre opplevd dette? Hva gjorde dere? Varslet far i dag, som er alenepappa. Han ble svært alvorlig, og tar kontakt med lærer i morgen. Gutten har hjemmebakt, grovt brød med seg i matboksen. Han velger selv pålegg, men vil ha det "for seg", og ikke oppå brødskivene. Noen dager vil han ha knekkebrød med seg. På kortdager rører han ikke maten, og han er heller ikke glad i frokost. Når han kommer hjem kl. 12, spiser han gjerne fire brødskiver. På langdager spiser han bare èn av tre brødskiver i matboksen. Far har prøvd det meste, og for et par dager siden fortalte han meg at nå trodde han at han hadde funnet det riktige, nemlig omelett. Noe har sikkert gjort at lærer føler at akkurat han må sjekkes ekstra. Men jeg trodde virkelig at alle voksne hadde såpass omløp at de ikke lot bare èn elev oppleve å bli sjekket? Hva synes dere? 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 56 minutter siden, Zienna skrev: Barnebarnet på 7 år fortalte meg i dag at han ikke liker den nye læreren. Da jeg spurte hvorfor, svarte han at det var fordi hun kikket i skolesekken hans hver dag. Bare i hans sekk, sa han, ikke i de andres. Men hva ser hun etter da? spurte jeg. Hun ser i matboksen min, svarte han. Har andre opplevd dette? Hva gjorde dere? Varslet far i dag, som er alenepappa. Han ble svært alvorlig, og tar kontakt med lærer i morgen. Gutten har hjemmebakt, grovt brød med seg i matboksen. Han velger selv pålegg, men vil ha det "for seg", og ikke oppå brødskivene. Noen dager vil han ha knekkebrød med seg. På kortdager rører han ikke maten, og han er heller ikke glad i frokost. Når han kommer hjem kl. 12, spiser han gjerne fire brødskiver. På langdager spiser han bare èn av tre brødskiver i matboksen. Far har prøvd det meste, og for et par dager siden fortalte han meg at nå trodde han at han hadde funnet det riktige, nemlig omelett. Noe har sikkert gjort at lærer føler at akkurat han må sjekkes ekstra. Men jeg trodde virkelig at alle voksne hadde såpass omløp at de ikke lot bare èn elev oppleve å bli sjekket? Hva synes dere? Mulig at læreren vurderer å sende en bekymringmelding til Barnevernet? Anonymkode: 3ec66...bdd 19
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #3 Skrevet 8. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig at læreren vurderer å sende en bekymringmelding til Barnevernet? Anonymkode: 3ec66...bdd Tenkte det samme. møkkalærer. Fratar i hvert fall barnet matlysten da. Anonymkode: d5682...09d 2
Gjest Frk. Violeta Skrevet 8. februar 2017 #4 Skrevet 8. februar 2017 Dette er vanlig rutine ved mistanke om omsorgssvikt i form av at barnet ikke spiser frokost hjemme eller lunsj på skolen. Antagelig vil læreren bare forsikre seg om at barnet har med seg mat, slik at det evt er barnets matlyst og ikke foreldre som ikke tar ansvar som er problemet. Vær glad for at læreren er observant og bryr seg om barnets ve og vel, og at læreren faktisk undersøker nøye før bekymringsmelding til barnevernet sendes. Det er MANGE barn som går hele dagen uten verken frokost og matpakke på skolen. Dette resulterer ofte i urolighet etterfulgt av irettesettelse, gjerne kommer barnet lettere i konflikter osv., og lærer generelt mindre. Uttrykket "uten mat og drikke duger helten ikke" er ganske treffende. De fleste voksne kan bli lettere irritable, utålmodige og ukonsentrerte av å gå så lenge uten mat, det gjør barn også. Og det er ikke særlig gunstig i en læringssituasjon. Forskjellen er at voksne selv kan ta ansvar for å spise når sånt skjer, men det er ikke lett for et barn som ikke har med seg matpakke og kanskje ikke selv forstår hvorfor h*n har det slik. Det hender også at barn sier de ikke har med seg mat når de ikke vil spise/ikke er sultne. Da blir læreren bekymret, naturligvis, hvis dette skjer ofte. Husk at lærere er pliktet til å melde i fra om mistanke til barnevernet, og faktisk kan bli straffet for å ikke melde!!! Hvis barnet har med seg mat på skolen hver dag blir nok ikke dette et problem, og det blir nok heller ikke meldt til barnevernet hvis dette er det eneste som mistenkes.
Gjest Frk. Violeta Skrevet 8. februar 2017 #5 Skrevet 8. februar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte det samme. møkkalærer. Fratar i hvert fall barnet matlysten da. Anonymkode: d5682...09d Virkelig? Møkkalærer fordi læreren er bekymret for om barnet får mat hjemme? Du skal være glad for at lærere gidder å bry seg, for det finnes nok av foreldre som ikke burde hatt barn! Når foreldre har det for travelt med seg selv til å mate barna sine, da burde de ikke ha ansvaret for barna heller. Jeg sier IKKE at det er tilfeller i denne saken, men det hender dessverre alt for ofte at slike ting avdekkes.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #6 Skrevet 8. februar 2017 Jeg tror ikke på historien her. Tipper barnet har misforstått situasjonen. Og det er ikke første gang TS roper opp rundt barnebarn... Anonymkode: 0aef3...b55 28
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #7 Skrevet 8. februar 2017 Er barnet liten og tynn? Ser blek og sliten ut? Mørke ringer under øya? Anonymkode: cb60f...61d 4
Sulosi Skrevet 8. februar 2017 #8 Skrevet 8. februar 2017 Jeg håper virkelig alle lærerne følger med på om mine barn har med seg mat og spiser OG at de melder ifra hvis de merker avvik. 32
Rotemor Skrevet 8. februar 2017 #9 Skrevet 8. februar 2017 12 minutter siden, Sulosi skrev: Jeg håper virkelig alle lærerne følger med på om mine barn har med seg mat og spiser OG at de melder ifra hvis de merker avvik. Good point 1
Gjest noe tilfeldig Skrevet 8. februar 2017 #10 Skrevet 8. februar 2017 17 minutter siden, Sulosi skrev: Jeg håper virkelig alle lærerne følger med på om mine barn har med seg mat og spiser OG at de melder ifra hvis de merker avvik. 22 minutter siden, Frk. Violeta skrev: Virkelig? Møkkalærer fordi læreren er bekymret for om barnet får mat hjemme? Du skal være glad for at lærere gidder å bry seg, for det finnes nok av foreldre som ikke burde hatt barn! Når foreldre har det for travelt med seg selv til å mate barna sine, da burde de ikke ha ansvaret for barna heller. Jeg sier IKKE at det er tilfeller i denne saken, men det hender dessverre alt for ofte at slike ting avdekkes. Jeg er enig i at det er bra at lærere følger med, men slik jeg forsto TS var problemet her at læreren gjør det på en slik måte at barnet føler seg plukket ut og ille tilpass. Det er neppe særlig pedagogisk..? til T.S: jeg hadde en lærer som gikk gjennom penalet mitt, bare mitt. Og innimellom sekken min. Men hun var en total psyko da; en dag tok hun penalet mitt og penalet til en gutt i klassen som hadde et strøkent pennal og holdt dem opp for å sammenligne. Så kastet hun mye av det jeg hadde i mitt og slo det ned i pulten og ba meg se til å rydde opp. Det var såklart ydmykende, ingen syvåring liker å bli dratt frem som et dårlig eksempel.. Lærerne idag er heldigvis ofte langt mer pedagogiske, men selv om intensjonen er god (det var den også hos min lærer.. tror jeg..?!) - så er det ikke sikkert det gjøres like riktig alltid for det.
Gjest Frk. Violeta Skrevet 9. februar 2017 #11 Skrevet 9. februar 2017 1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev: Jeg er enig i at det er bra at lærere følger med, men slik jeg forsto TS var problemet her at læreren gjør det på en slik måte at barnet føler seg plukket ut og ille tilpass. Det er neppe særlig pedagogisk..? til T.S: jeg hadde en lærer som gikk gjennom penalet mitt, bare mitt. Og innimellom sekken min. Men hun var en total psyko da; en dag tok hun penalet mitt og penalet til en gutt i klassen som hadde et strøkent pennal og holdt dem opp for å sammenligne. Så kastet hun mye av det jeg hadde i mitt og slo det ned i pulten og ba meg se til å rydde opp. Det var såklart ydmykende, ingen syvåring liker å bli dratt frem som et dårlig eksempel.. Lærerne idag er heldigvis ofte langt mer pedagogiske, men selv om intensjonen er god (det var den også hos min lærer.. tror jeg..?!) - så er det ikke sikkert det gjøres like riktig alltid for det. Da ser det ut til at vi enige Læreren Ts snakker om kunne godt ha vært litt mer diskré, men bedre å sjekke ved mistanke enn å la være/ sende melding til barnevernet med en gang. Det med din lærer hørtes veldig rart ut. Det var sikkert en grunn for at hun gjorde som hun gjorde, men det finnes også merkelige og også upedagogiske lærere. Heldigvis er det lengre mellom dem nå enn før, takket være strengere krav til skikkethet i utdanningen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #12 Skrevet 9. februar 2017 34 minutter siden, Frk. Violeta skrev: Dette er vanlig rutine ved mistanke om omsorgssvikt i form av at barnet ikke spiser frokost hjemme eller lunsj på skolen. Antagelig vil læreren bare forsikre seg om at barnet har med seg mat, slik at det evt er barnets matlyst og ikke foreldre som ikke tar ansvar som er problemet. Vær glad for at læreren er observant og bryr seg om barnets ve og vel, og at læreren faktisk undersøker nøye før bekymringsmelding til barnevernet sendes. Det er MANGE barn som går hele dagen uten verken frokost og matpakke på skolen. Dette resulterer ofte i urolighet etterfulgt av irettesettelse, gjerne kommer barnet lettere i konflikter osv., og lærer generelt mindre. Uttrykket "uten mat og drikke duger helten ikke" er ganske treffende. De fleste voksne kan bli lettere irritable, utålmodige og ukonsentrerte av å gå så lenge uten mat, det gjør barn også. Og det er ikke særlig gunstig i en læringssituasjon. Forskjellen er at voksne selv kan ta ansvar for å spise når sånt skjer, men det er ikke lett for et barn som ikke har med seg matpakke og kanskje ikke selv forstår hvorfor h*n har det slik. Det hender også at barn sier de ikke har med seg mat når de ikke vil spise/ikke er sultne. Da blir læreren bekymret, naturligvis, hvis dette skjer ofte. Husk at lærere er pliktet til å melde i fra om mistanke til barnevernet, og faktisk kan bli straffet for å ikke melde!!! Hvis barnet har med seg mat på skolen hver dag blir nok ikke dette et problem, og det blir nok heller ikke meldt til barnevernet hvis dette er det eneste som mistenkes. Jeg opplevede noe for ca 10 år siden. Min datter brukte og kaste maten som jeg laget til henne og nektet å spise den. Plutselig ringte læreren meg og kjeftet meg opp og sa at hun kanskje kom til å ringe bv fordi min datter hadde ikke mat pakke. Jeg sa at det hadde jeg gitt henne hverdag men hun nei hun har ikke mat pakke.Jeg er en person som lager middag hver dag både grønnsaker fisk kjøtt og har frukt hjemme.Jeg gråt mye etter den beskyldningen. Anonymkode: ab514...0d7 3
funginger Skrevet 9. februar 2017 #13 Skrevet 9. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplevede noe for ca 10 år siden. Min datter brukte og kaste maten som jeg laget til henne og nektet å spise den. Plutselig ringte læreren meg og kjeftet meg opp og sa at hun kanskje kom til å ringe bv fordi min datter hadde ikke mat pakke. Jeg sa at det hadde jeg gitt henne hverdag men hun nei hun har ikke mat pakke.Jeg er en person som lager middag hver dag både grønnsaker fisk kjøtt og har frukt hjemme.Jeg gråt mye etter den beskyldningen. Anonymkode: ab514...0d7 Så hva mener du egentlig læreren skal gjøre når ungen møter opp på skolen uten matpakke? 16
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #14 Skrevet 9. februar 2017 3 minutter siden, funginger skrev: Så hva mener du egentlig læreren skal gjøre når ungen møter opp på skolen uten matpakke? Din tulling hun hadde matboksen med seg men kastet maten sin fordi hun er spesiell skal bare spise etter 12 en lærer kan være ydmyk ikke beskylde folk uten dem vet sannheten. Anonymkode: ab514...0d7 8
Gjest Frk. Violeta Skrevet 9. februar 2017 #15 Skrevet 9. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg opplevede noe for ca 10 år siden. Min datter brukte og kaste maten som jeg laget til henne og nektet å spise den. Plutselig ringte læreren meg og kjeftet meg opp og sa at hun kanskje kom til å ringe bv fordi min datter hadde ikke mat pakke. Jeg sa at det hadde jeg gitt henne hverdag men hun nei hun har ikke mat pakke.Jeg er en person som lager middag hver dag både grønnsaker fisk kjøtt og har frukt hjemme.Jeg gråt mye etter den beskyldningen. Anonymkode: ab514...0d7 Uprofesjonelt av læreren å komme med beskyldninger og trusler uten å ha spurt deg hva din versjon av saken var først, det er det lite tvil om. H*n kunne enkelt gjort det på en annen måte, men like fult er det viktig at slike ting blir undersøkt og aksjonert mot dersom mistanken blir bekreftet. Det finnes også tilfeller der foreldre lyver om slike ting for å unngå barnevernet. De vet de har feilet, prøver hardere og får det gjerne til. Noen ganger dessverre bare i en periode, og problemet dukker opp igjen. Da er det godt med lærere som alltid er på barnas lag og stiller kritiske spørsmål når feks mat og reine klær mangler. Og det er ikke slik at lærerne da ønsker at barnevernet skal skille barn og foreldre, men at barnevernet følger opp med flere slike påminnelser, slik at barnet får en stabil hverdag. Dette var nok sikkert ikke tilfellet ut i fra det du beskriver, men jeg bare prøver å vise slike saker litt fra lærernes side, som ser fryktelig mye rart (og det som er langt verre enn rart) fra enkelte foreldre. Det er fort gjort å tenke og føle at lærere og barnevern bare er "ute etter foreldrene", men det er det nok en mikroskopisk prosentandel, om noen i det hele tatt, som er. Lærere og barnevern ser også ulempen med innblandinger, og ønsker bare å melde/hjelpe når det er nødvendig. Men heller en gang for mye enn en gang for lite, fordi skadevirkningene av ingen innblanding er så alvorlig dersom den egentlig var nødvendig, men uteble. I tillegg er lærere som sagt lenger oppe i tråden, pliktige til å melde all mistanke. Heldigvis undersøker de fleste bittelitt før de melder hver minste ting, slik at feks tilfeller der barnet kaster maten langs skoleveien ikke blir en barnevernssak, men kanskje heller en tur til BUP for å snakke om spisevegring (sikkert ikke tilfellet i ditt eksempel det heller). Men få høre hvordan det gikk da!? Meldte læreren til barnevernet? Unnskyldte h*n seg for anklagene og truslene når hele saken kom frem? Og hvorfor kastet barnet ditt maten sin?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #16 Skrevet 9. februar 2017 2 minutter siden, Frk. Violeta skrev: Uprofesjonelt av læreren å komme med beskyldninger og trusler uten å ha spurt deg hva din versjon av saken var først, det er det lite tvil om. H*n kunne enkelt gjort det på en annen måte, men like fult er det viktig at slike ting blir undersøkt og aksjonert mot dersom mistanken blir bekreftet. Det finnes også tilfeller der foreldre lyver om slike ting for å unngå barnevernet. De vet de har feilet, prøver hardere og får det gjerne til. Noen ganger dessverre bare i en periode, og problemet dukker opp igjen. Da er det godt med lærere som alltid er på barnas lag og stiller kritiske spørsmål når feks mat og reine klær mangler. Og det er ikke slik at lærerne da ønsker at barnevernet skal skille barn og foreldre, men at barnevernet følger opp med flere slike påminnelser, slik at barnet får en stabil hverdag. Dette var nok sikkert ikke tilfellet ut i fra det du beskriver, men jeg bare prøver å vise slike saker litt fra lærernes side, som ser fryktelig mye rart (og det som er langt verre enn rart) fra enkelte foreldre. Det er fort gjort å tenke og føle at lærere og barnevern bare er "ute etter foreldrene", men det er det nok en mikroskopisk prosentandel, om noen i det hele tatt, som er. Lærere og barnevern ser også ulempen med innblandinger, og ønsker bare å melde/hjelpe når det er nødvendig. Men heller en gang for mye enn en gang for lite, fordi skadevirkningene av ingen innblanding er så alvorlig dersom den egentlig var nødvendig, men uteble. I tillegg er lærere som sagt lenger oppe i tråden, pliktige til å melde all mistanke. Heldigvis undersøker de fleste bittelitt før de melder hver minste ting, slik at feks tilfeller der barnet kaster maten langs skoleveien ikke blir en barnevernssak, men kanskje heller en tur til BUP for å snakke om spisevegring (sikkert ikke tilfellet i ditt eksempel det heller). Men få høre hvordan det gikk da!? Meldte læreren til barnevernet? Unnskyldte h*n seg for anklagene og truslene når hele saken kom frem? Og hvorfor kastet barnet ditt maten sin? Nei hun ringte ikke til bv men snakket med min datter hun sa du vet jeg ikke spiser før etter 12 og jeg vil ikke spise noe. Noen ganger kan barn opptre som du ikke vil en gang spurte datteren min nabo om å få smake litt grill mat jeg skjemmes som bare det.Men jeg har også opplevd at barn spør kan jeg få en brødskive da har jeg gitt dem det men mistenker ikke at foreldre ikke har mat hjemme for det. Anonymkode: ab514...0d7
funginger Skrevet 9. februar 2017 #17 Skrevet 9. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din tulling hun hadde matboksen med seg men kastet maten sin fordi hun er spesiell skal bare spise etter 12 en lærer kan være ydmyk ikke beskylde folk uten dem vet sannheten. Anonymkode: ab514...0d7 Og her er vi inne i det evige sirkelen av folk som mener lærere, leger, barnehagelærere og andre som omgås barn skal passe seg for å være så bekymret for barna at det kan bli ubehagelig for foreldrene. Det var kanskje ubehagelig for deg å bli konfrontert med dette, men det hadde nok vært mye mer ubehagelig for deg, barnet, læreren eller elevene hvis tilfellet var at enten du ikke ga barnet mat eller at barnet ikke spiste uten at du visste om det. Eller hvis barnet endte opp med å bli så underernert at det måtte på sykehus. Håper dere fikk ordnet opp i hvorfor barnet ditt ikke spiste matpakken sin. 19
Sulosi Skrevet 9. februar 2017 #18 Skrevet 9. februar 2017 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din tulling hun hadde matboksen med seg men kastet maten sin fordi hun er spesiell skal bare spise etter 12 en lærer kan være ydmyk ikke beskylde folk uten dem vet sannheten. Anonymkode: ab514...0d7 Man føler seg lett sårbar når man får "klager" fra lærere eller andre som ser til barna våre. Det du hører kan stikke dypere hos deg enn det var ment fra lærerens side. Lærerne har ett og annet som de må melde avvik på og barn som aldri har mat (selv om matboksen er der) har ikke mat, og har ikke barnet mat er det jo noe som er galt. Du sier det jo selv, barnet ditt er litt spesielt i fht når tid hun kan spise og det er jo ikke en vanlig ting. Mitt barn hadde og slike spesielle regler for mat men ingen så det før vi hørte henne kaste opp middagen. Nå har jeg barn nr 2 som spiser når vi ser på, spør etter middagsretter ol men vekta er sykelig lav...at lærerne følger med på han er viktig mtp at det finnes alvorlige sykdommer som fører til vekttap utenom spiseforstyrrelser. To år på bup og nå må vi kanskje en ny runde med en taus tenåringsgutt..jeg unner det ingen. Ikke ta så sårt på det, noen brydde seg om ditt barn. Endret 9. februar 2017 av Sulosi 9
Gjest Frk. Violeta Skrevet 9. februar 2017 #19 Skrevet 9. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei hun ringte ikke til bv men snakket med min datter hun sa du vet jeg ikke spiser før etter 12 og jeg vil ikke spise noe. Noen ganger kan barn opptre som du ikke vil en gang spurte datteren min nabo om å få smake litt grill mat jeg skjemmes som bare det.Men jeg har også opplevd at barn spør kan jeg få en brødskive da har jeg gitt dem det men mistenker ikke at foreldre ikke har mat hjemme for det. Anonymkode: ab514...0d7 Det at besøket til barnet ditt ber om en brødskive kan ikke sammenlignes med at et barn kommer på skolen gjentatte ganger uten matpakke. Skoledagen er for de fleste 6-8 timer lang. Dessuten er du ikke pålagt samme ansvaret som en lærer. Jeg gjentar: lærere er lovpålagt å melde barnevernet ved mistanke og kan straffes for å la være. Jeg skjønner at emnet er sårt for deg etter den uprofesjonelle opptredenen fra din datters lærer, men jeg vil likevel anbefale deg å verdsette de lærerne som melder ved mistanke. Se bare på alle de gamle overgrepssakene som kommer opp i media nå om dagen. Det viser at det var langt høyere terskel for å melde i fra før, og at man alltid bør melde en gang for mye enn en gang for lite. Sammenligningsgrunnlaget for manglende matpakke og misbruk er selvsagt lite, men baserer seg likevel på samme tanke - meld i fra ved mistanke. Det er alle bedre tjente med enn om lærere og andre lar være å melde i fra. Det er ingen menneskerett å få barn, og enda mindre er det en menneskerett å ha ansvar for egne barn når man ikke evner det! Barns rettigheter derimot, de omhandler blant annet å ha en trygg og god oppvekst hvor de faktisk får mat hjemme. Det er ikke alle som får det, og det er heldigvis mange lærere obs på. Regner ikke med at du vil ha lærere som velger foreldrenes side fremfor barnas ved grov omsorgssvikt, vold eller overgrep?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #20 Skrevet 9. februar 2017 Dette er for dumt,det er snakk om et barn som alltid har matpakke med seg på skolen, en lærer som ser spøkelser på høylytt dag er bekymringsverdig, burde vært fratatt sin stilling. Anonymkode: cc79e...197 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå