Gå til innhold

Menerstatning nav-for sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurer på im det er for sent for meg å søke om menerstatning fra nav? Fikk først vite om det nå..

Info om meg:

2008 ble jeg sykmeldt fra jobben. Ble utredet, det viste seg å været kapsulitt/frozen shoulder. Da sykmeldtperioden gikk ut i 2010, søkte jeg aap. Fikk avslag. Gikk ett år uten noe hjelp/stønad. Plutselig dumpet et brev i postkassen altså 1år senere etter avslaget,at jeg dikk aap. Deretter gikk jeg over til 100%uføre. Dette ble innvilget i 2012. I utredningen og sykmeldingsperioden har jeg gått på rehabilitering og til og med operert. Uten hell. Ingen endringer. 

Har jeg krav på meneratatning? Leste på nav at man kan få for 3år tilbake siden dato for krav fremsettes. Skjønte jeg det riktig? Betyr det at jeg kan få erstatning for året 2014-2015-2016?? Eller er det rett og slett for sent å sende inn krav?

Hvis det ikke er for sent: ser at det står at man skal legge ved dokumenter. Hvilke mener de, legejournalen?

Anonymkode: eb55b...d45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra nav.no:

Menerstatningen utbetales fra skadetidspunktet. Tidspunktet kan likevel ikke settes lenger tilbake enn tre år før kravet er satt fram. 

Skrevet

Hvorfor tenker du at menerstatning kvi være aktuelt? Det er jo noe man kan få på bakgrunn av yrkesskade.. Du skriver ingenting om at du har skadet deg på jobb?

Fra nav.no:

Folketrygdens menerstatning ved yrkesskade skal gi kompensasjon for varige ulemper av ikke-økonomisk art som følge av yrkesskade/ yrkessykdom som er godkjent etter folketrygdloven.

Anonymkode: b4128...763

Skrevet

Ja.det er en skade jeg har pådratt meg da jeg var på jobb.

Skrevet

Frosten shoulder regnes ikke som yrkesskade. Få nei, ikke noe større sugerør nedi statskassa på deg. 

Anonymkode: f2633...646

• Liker 1
Skrevet

Hvor har du det fra??

Skrevet

Du må jo først og fremst ha innvilget dette som yrkesskade - har du fått det? 

Skrevet

Det vet jeg ikke.var så lenge siden. Bare gikk over til sykmeldingsperiode på 2år og etter det mye frem og tilbake. Hvirdan kan jeg finne ut om det er godkjent yrkesskade?og er det nav som godkjenner slikt?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke.var så lenge siden. Bare gikk over til sykmeldingsperiode på 2år og etter det mye frem og tilbake. Hvirdan kan jeg finne ut om det er godkjent yrkesskade?og er det nav som godkjenner slikt?

For at det skal kunne regnes som yrkesskade må det være sendt inn skademelding av arbeidsgiver eller deg selv. Det er NAV som behandler skademeldingen og vurderer om skaden fyller vilkår til yrkesskade. Man får da eget vedtak om dette. 

Ta kontakt med NAV på tlf nr  55553333 og spør. Det er 1 års frist for å melde fra om skade så om det ikke er meldt inn er du nok forsent ute.. 

Jeg er nysgjerrig på hva slags skade du har hatt som har gitt frozen shoulder? Trodde det var mer en belastnings lidelse....

• Liker 2
Skrevet

Det er en belastning som er blitt pådratt av jobben. Hvis det er 1år så er jeg for sent ute ja..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en belastning som er blitt pådratt av jobben. Hvis det er 1år så er jeg for sent ute ja..

Såvidt jeg kjenner til regnes ikke belastningslidelse som skade og heller ikke som yrkessykdom.

Fra nav.no;

Med yrkesskade meiner vi personskade, sjukdom eller dødsfall som følgje av arbeidsulykke. Ein sjukdom kan også godkjennast som yrkessjukdom, dersom han er ei følgje av skadeleg påverknad frå arbeidsmiljøet og er ein av dei sjukdomane som er nemnde i forskrift om yrkessjukdommar.

Belastningslidelser står ikke på lista over yrkessykdommer.. Man kan jo tenke seg hvor mange tusenvis ville fått dette som jobber i helsevesenet f.eks...

Har ingen tro på at du har gått glipp av noe her.... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...